jorbje Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Har søkt meg lei i forumene her, og Google, så nå spør jeg direkte: Har satt opp en FTP-server hjemme (prøver ut både GuildFTPd og BulletProof), men alle filene som har æ, ø eller å i filnavnet lar seg ikke aksesseres fra en Mac (f.eks. "Hei på deg.txt" ser ut som "Hei p?" på Mac). Har skjønt at jeg må sette riktig ISO tegnsett i FTP-severprogrammet, men hvordan gjør jeg det? Finner ingen opsjoner for dette i nevnte programmer. Må jeg ha et spesielt dyrt og profft serverprogram for dette? Lenke til kommentar
v0id Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 For det første burde du aldri bruke mellomrom, æ, å eller ø i filnavn. For det andre har ikke dette noe med serversiden å gjøre, men klientsiden. Hadde samme problem selv, og det løste seg ved å bytte ftp-klient. Lenke til kommentar
jorbje Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Burde aldri bruke æøå i filnavn: Vel, det funker vel så lenge ting er riktig satt opp? Dessuten ønsker jeg å bruke norske navn på filene mine, siden jeg (og brukerne) er norske. Vet at dette, rent historisk, har vært et problem. Men det burde det da vel ikke være lenger... Noen som vet hvordan man stiller inn riktig i Mac for at den innebygde FTP-greia i OSX (Option - K) leser filene mine riktig? Eller må han kanskje laste ned noe? Det er noe som heter UTF-8 (eller no' sånt). Har dette med filnavn å gjøre også? Altså at både server og klient må være enige om riktig character set? Lenke til kommentar
jorbje Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Er det virkelig bare én som har erfaring med dette? Er det ingen som bruker norske tegn i filnavn, som blir "kringkastet" til både Mac og PC? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå