Gå til innhold

er vifte nødvendig på en 200gb


w2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, ikke hvis temperaturen på den er under 60°C i følge spesifikajsonene, men jeg ville nok holdt den under 50°C for å være sikker. Er den kaldere enn det så er vifte bortkastete penger og unødvendig støy.

 

Følg med på temperaturen så ser du om du trenger vifte eller ikke.

Kan temperaturen ha noe å si for levetiden på disken?

Lenke til kommentar
Nei, ikke hvis temperaturen på den er under 60°C i følge spesifikajsonene, men jeg ville nok holdt den under 50°C for å være sikker. Er den kaldere enn det så er vifte bortkastete penger og unødvendig støy.

 

Følg med på temperaturen så ser du om du trenger vifte eller ikke.

Kan temperaturen ha noe å si for levetiden på disken?

Ja, disken skal i følge spesifikasjonene holdes innenfor området +5°C til +60°C. Det er det området den er designet for å vare lengst i. Hvis man går utenfor temperaturområdet så kan disken ta skade av det eller få slitasje unødvendig raskt.

 

Alle driftstemperaturer som er innenfor området skal gi disken en levetid som gjør at produsenten ikke går med tap pga mengde garantisaker innen garantitiden på 3 år. (Den er vel 3 år for WD-disker med 8MB cache også?) Dermed kan du føle deg rimelig sikker innenfor hele temperaturområdet.

Lenke til kommentar

Jeg annbefaler en vifte på harddisken ja, spesielt når du har flere nær hverandre, og ellers lite luftstrøm rundt dem.

 

Du trenger dog bare en mild bris for å holde dem kalde og fine (de produserer egentlig veldig lite varme), så kjøp en vite som går på veldig lavt turtall, og lager så lite lyd at du ikke vil merke den.

 

Jeg har alltid brukt vifter på alle mine harddisker, og jeg har nå 14 disker i bruk (13 i server, 1 i hovedPC). jeg har aldri opplevt en disk-krasj enda, selv om mange av diskene er blitt rimelig gamle nå. Jeg bruker 1 stk super-stille 80mm vifte pr. "blokk" med 3 harddisker. Da holdes alle på en fin p-lunken temperatur selv når alle 3 er i bruk.

 

Jeg tror kjøling + å la maskinen slå av harddisken etter perioder med inaktivitet er veldig lurt for å unngå krasjer som oppstår pga. slitasje. En billig og stilel vifte er uansett en billig forsikring mot å tape verdifulle data, og en dyr enhet.

 

Generellt sett annbefaler jeg en eller annen slags aktiv kjøling for alle harddisker på 7200rpm eller høyere.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...