Gå til innhold

Trenger hjelp til oppsett: Terminalserver


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et forslag til en liten terminalserver (som skal kjøre Windows 2003). Istedenfor å kjøpe ferdigløsninger så tenkte jeg at det kunne lønne seg å sette opp maskinen selv. Maskinen skal kjøre RAID-5 (hovedkortet jeg har valgt nedenfor støtter dette, og de tre harddiskene er brikker i RAIDen). Terminalserveren skal ha rundt 5 brukere, så det er nesten allerede overkill. :).

 

Forslag eller innvendinger til oppsettet?

 

 

Foreløpig oppsett:

 

Asus K8N-E DELUXE Hovedkort Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

1049 kr

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

1750 kr

 

2xCorsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

2x849=1698 kr

 

Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sort Kabinett m/360W DA-01B-D P4 / AMD

1094 kr

 

Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB AGP, ATI 9200SE, TV-Out, Lite-Retail

419 kr

 

3xWestern Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

894.99x3=2684.97 kr

 

Plextor CD-brenner IDE 52x/32x/52x Intern Retail Plexwriter Premium

695 kr

 

Total: 9390.96 kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel en fordel med dual CPU-oppsett på en terminalserver (AMD Opteron eller Intel Xeon), evt. P4 med hyperthreading (men ekte dual oppsett er vel å anbefale).

 

edit: scsi-disker hadde heller ikke vært å forakte om du har penger til dette.

Jeg er ikke sikker på om Windows 2003 (TS-edition) lisensen støtter 2 prosessorer (uten en "oppgradering"..). Uansett, maskinen som i dag kjører Windows 2003 TSen (med Office 2003) er en ~300 MHz Pentium.

- I kid you not.

 

IDE har også kommet et godt stykke. Såpass langt at jeg heller går for et S-ATA RAID-oppsett, enn SCSI. (RAID-5 for å gjøre maskinen lett å sette opp igjen hvis en harddisk krasjer).

 

Takker for svar fordiom :)

Lenke til kommentar
Det er vel en fordel med dual CPU-oppsett på en terminalserver (AMD Opteron eller Intel Xeon), evt. P4 med hyperthreading (men ekte dual oppsett er vel å anbefale).

 

edit: scsi-disker hadde heller ikke vært å forakte om du har penger til dette.

Jeg er ikke sikker på om Windows 2003 (TS-edition) lisensen støtter 2 prosessorer (uten en "oppgradering"..). Uansett, maskinen som i dag kjører Windows 2003 TSen (med Office 2003) er en ~300 MHz Pentium.

- I kid you not.

 

IDE har også kommet et godt stykke. Såpass langt at jeg heller går for et S-ATA RAID-oppsett, enn SCSI. (RAID-5 for å gjøre maskinen lett å sette opp igjen hvis en harddisk krasjer).

 

Takker for svar fordiom :)

Jada, IDE/S-ATA har kommet meget langt, men den raskeste S-ATA-disken (Western Digital Raptor 74GB 10000RPM) har fortsatt ikke sjans mot 15000RPM SCSI-diskene når det gjelder ytelse :)

Men om du egentlig har behov for dette, er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...