Gå til innhold

hva er den beste linux for meg? +treig oppstart

ovle

Anbefalte innlegg

ble litt rotete i emne-tittelen når jeg skulle ha inn to spørsmål, men de to spørsmålene lyder sådan:

1. Hvilken linux distribusjon er best for meg? jeg har ikke spesielt god peiling på linux, men vil ha et godt alternativ til windows til å surfe på internett med, høre på musikk, og se filmer. ++ kom gjerne med gode argument om hva som er de gode sidene med de forskjellige distribusjonene.

2. Jeg har nå Mandrake installert, og det tar syyykt lang tid å starte opp i forhold til det det gjorde for et par dager siden.. det går greit når den loader mandrake, men når jeg kommer inn og den skal laste de forskjellige greiene etter at jeg har logget på, går det sinnsykt treigt! hva er greia her da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en distro blir plutselig så mye bedre for nybegynnere når det er gui

basert installasjon...

ARCHlinuxen min booter på rundt 20 sekunder, men har

en tekstbasert installasjon (ncurses)

Kan du data generelt så vil installasjonen gå greit.

Filsystemet jeg bruker er "reiserfs" som er meget stabilt

:thumbup: for archlinux...

du kan jo selvsagt installere FEDORACORE2 som har gui basert installasjon.

men booter jo på noen minutter tror jeg...

edit: fordi alt går så sykt treigt...

forklar litt mer!

Hvis du setter på "detaljer" når pcen booter (hvis booten er GUI basert)

henger den leeeeenge på "sendmail" ??

Skjedde med meg når jeg brukte fedora core 2, men det gikk over etter en stund.

rart...

Endret av Ripz911
Lenke til kommentar
2. Jeg har nå Mandrake installert, og det tar syyykt lang tid å starte opp i forhold til det det gjorde for et par dager siden.. det går greit når den loader mandrake, men når jeg kommer inn og den skal laste de forskjellige greiene etter at jeg har logget på, går det sinnsykt treigt! hva er greia her da?

Kan være du har disablet DMA. Husker ikke kommandoen for å sjekke, men kanskje noen andre gjør det...

Lenke til kommentar
Jeg synest det var mere arbeid med fedora enn feks. slack.

Stemmer faktisk det.

I SUSE funket ikke Kylix, Quake3 funket heller ikke, men så snart jeg prøvde slack går alt softwaremessig bra, men jeg har noen problemer med hardware.

Ikke like enkelt når YaST2 ikke er der (YetAnotherSetupTool tror jeg, er med i SUSE) :!:

EDIT: Smileyleif

Endret av kr1570ffz0r
Lenke til kommentar

Slackware sin installasjon er helt genial. Enkel, effektiv og rask. Men man er nødt til å konfigurere ting selv. Noe som jeg ikke ser på som en ulempe, men heller en fordel. Da har man full kontroll over maskinen. Hardware-støtten er rimelig bra. Eneste ulempe med Slackware er pakkesystemet. Kjører Slackware på hovedmaskinen min, og er kjempefornøyd. Har for øvrig Kernel 2.6.9 i øyeblikket.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Synes ikke Slackware er vanskelig å installere i det hele tatt, men kanskje verre å sette opp diverse ting...

SuSE er en fin brukervennlig distro. Professional vel og merke, den kan du installere over internett, du trenger bare en boot CD på rundt 20 MB.

Og er gratis ved nett-install. ISOet som ligger på SuSEs sider er *elendig*. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...