fiXion Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 hei ! jeg har et lite problem når det gjelder mounting av ntfs diskene mine. jeg kan nemlig bare lese av diskene som root og ikke som den vanlige brukeren min. jeg får heller ikke kjørt mount kommandoen som vanlig bruker. noen forslag ? jeg har også et problem til :/ jeg får ikke internett tilkoblingen til.. jeg kjører mandrake linux 8.1 og den fryser seg og sier at jeg ikke er tilkoblet internett når den har funnet isdn kortet og alt. Dette er irriterende, mildt sagt, og jeg vil gjerne ha hjelp til å løse dette noen hjelpsomme sjeler som kunne tenke seg å hjelpe ? på forhånd tusen takk EDIT: jeg har et Billion PCI ISDN kort [ Denne Melding var redigert av: fixion på 2002-05-22 16:15 ] Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 jeah, er d ingen som veit noe om disse problemene ?? jeg akkurat de samme problemene så det hadde vært fint om han/vi kunne fått litt hjelp Lenke til kommentar
provain Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Skal prøve å fortelle hvorfor du ikke får tilgang til ntfs diskene dine. Om du mounter diskene uten noen options ( dette gjøres seff som root) så vil kun root kunne lese de. Det du må gjøre er å fortelle mount at du vil at en bruker(e) eller en gruppe av brukere skal kunne lese fra den. Letteste er å legge til linjer i /etc/fstab slik at de blir mountet under boot. Legg da til: /dev/hda1 /mnt/minwindowsDisk uid=500, gid=100 Der /dev/hda1 er disk1 partisjon 1 og /mnt/minwindowsdisk er mountpointet og uid er user id. som du kan finne fks med å ta cat /etc/passwd |grep dittbrukernavn. gui er gruop id. Håper dette hjelper deg litt på vei :smile: -Torgrim Lenke til kommentar
fiXion Skrevet 23. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2002 ok , skal prøve :razz: Lenke til kommentar
provain Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 ser ut som jeg skreiv litt feil syntax til dere :smile: i /etc/fstab må du spesifisere hvilket filsystem :smile: korrekt er: /dev/hda1 /mnt/mindisk ntfs gid=500 uid=500 dette er et eksempel...du må fixse litt... håper dette hjelper. -torgrim ps. Bra fjortis å ha box stats i quote :smile: Lenke til kommentar
fiXion Skrevet 23. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2002 hmmz, et spørsmål, åssen legger jeg inn det i /etc/fstab ?? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: fiXion skrev (2002-05-23 22:48):hmmz, et spørsmål, åssen legger jeg inn det i /etc/fstab ?? vim /etc/fstab trykk i for å sette inn tekst. Trykk escape og deretter : for å kunne skrive inn kommandoer. kommandoen for å lagre er w for å avslutte: q # man vim for mere innformasjon Lenke til kommentar
provain Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 pico eller nano er vel enklere. ctrl+x når du skal save og lukke. husk å gjøre dette som root. hvis du er helt sikker på at linjen din er rett kan du gjøre: echo "/dev/hda1 /dev/wintendo nfts gui=500,uid=100" >> /etc/fstab Lenke til kommentar
Decline Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Selv om det fryser seg når du kobler opp, s¨kan du prøve å starte en nettleser elns. Jeg har mandrake 8.2 og når jeg trykker på "Internett" så får jeg opp et vindu der hastigheten måles, og der det etter en stund skal komme en knapp jeg kan trykke på. Denne kommer aldri, men internett funker likevel, om jeg bare starter nettleseren. Om nettverkskortet og interenett virker i windows, kan det vel også være at du trenger drivere til nettverkskortet? Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 For å la brukere mounte disken, legger du til "user" i fstab. /dev/blah /mnt/blah ntfs uid=500,gid=500,user (f.eks) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå