Gå til innhold

Vurdere nytt skjermkort

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe meg et nytt skjermkort og valget falt på 3 forskjellige kort.

Ditte kortet kan bli klokket så utruligt bra

MSI GeForce 6800

Men GT utgaven koster berre 100kr mer så då er det liten vits i et bra klokkbart 6800 standard kort.

Ausus 6800GT

Og så vel tenkte jeg på et ATI kort men det koster mer og yter mindre i none AA / AF oppsett.

MSI ATI X800 Pro

Så vel for å opp summere det:

MSI 6800 2.795 Kr FPS@Doom3 1024X768X32 High Quality 67.4

Asus 6800 GT 2.895 Kr FPS@Doom3 1024X768X32 High Quality 78.4

MSI X800 Pro 3.495 Kr FPS@Doom3 1024X768X32 High Quality 61.5

Jeg har lite lyst på ATI kort pga jeg bruker skjelden AA og det er der ATI er best men på vanlig gaming så er Nvidia klart raskere. Og vel så er det HL2 hvor ati er tydeligvis raskere så ligger i bakhodet, kanskje bruke mitt gamle 9600XT til det? :)

Så ja noen andre kort så er verdt å nevne i prisklassen 3000 til 3500 kr? Tar gjerne imot noen råd hvis jeg har gått glipt av noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo som sagt det klokker bra men mangler 4 pipelines orginalt :)

Og ja du kan modde det, men jeg har ikke lyst å modde kortet mitt berre klokke det med orginal bios og vifte løsning. Og det er snakk om 100kr mellom 6800 og 6800GT så det er berre ikke verd det etter min mening då.

Og 6800 kortet bruker DDR1 imotsetning til GT / ultra versjonen så bruker DDR2.

Men tilbake til posten om Direct 3D ytelse, jeg valgte Half-Life 2 Stress Test for å vurdere ytelsen.

MSI Geforce 6800 1024X768X32 115.12 FPS

XFX Geforce 6800 GT 1024X768X32 142.02 FPS

ATI Radeon X800 Pro 1024X768X32 143.01 FPS

Må si du hadde et bra argument angåndes ytelsen i Direct3D på ati kort men de koster forsatt 500kr mer og yter det samme.

Ingen ting av det jeg poster her er for å flame eller ver arogant berre ser ikke noen grunn for å kjøpe et 6800 eller x800 når 6800GT er et mye bedre valg.

Noen så kan kanskje forklare meg eller evnt. vise meg en test av SLI oppset med et 6800GT mot et ATI X800 Pro? (hvis ati støtter det har ikke satt meg in i SLI oppset endo) Pga av hvis ati kortet kan vise en bedre FPS i SLI en 6800GT så burde jeg kanskje gå for det med tanke på oppgardering i framtiden.

Lenke til kommentar
Radeon støtter ikke SLI.

6800 har ikke HW-støtte for video (egen tråd for dette i forumet). 6800 bråker mer.

Det er ikke et innlysende valg. Kron eller mynt...?

Hmm har ikke bruk for video i HW og maskin bråker så mye fra før av uheldigvis.

Men ja har bestemt meg nå for et 6800GT kort pga det støtter SLI så då kan jeg kjøpe et til senere for mer ytelse.

Takker for alle svarene er fint å se mer en 1 side av samme sak :yes:

Endret av Synxz
Lenke til kommentar
Jo som sagt det klokker bra men mangler 4 pipelines orginalt :)

Og ja du kan modde det, men jeg har ikke lyst å modde kortet mitt berre klokke det med orginal bios og vifte løsning. Og det er snakk om 100kr mellom 6800 og 6800GT så det er berre ikke verd det etter min mening då.

Og 6800 kortet bruker DDR1 imotsetning til GT / ultra versjonen så bruker DDR2.

Men tilbake til posten om Direct 3D ytelse, jeg valgte Half-Life 2 Stress Test for å vurdere ytelsen.

MSI Geforce 6800 1024X768X32 115.12 FPS

XFX Geforce 6800 GT 1024X768X32 142.02 FPS

ATI Radeon X800 Pro 1024X768X32 143.01 FPS

Må si du hadde et bra argument angåndes ytelsen i Direct3D på ati kort men de koster forsatt 500kr mer og yter det samme.

Ingen ting av det jeg poster her er for å flame eller ver arogant berre ser ikke noen grunn for å kjøpe et 6800 eller x800 når 6800GT er et mye bedre valg.

Noen så kan kanskje forklare meg eller evnt. vise meg en test av SLI oppset med et 6800GT mot et ATI X800 Pro? (hvis ati støtter det har ikke satt meg in i SLI oppset endo) Pga av hvis ati kortet kan vise en bedre FPS i SLI en 6800GT så burde jeg kanskje gå for det med tanke på oppgardering i framtiden.

Du er klar over at ASUS GT-kortet bruker DDR1 minne?

Dessuten bruker GT/Ultra GDDR3.

Det er kun ATi Radeon 9800pro 256mb og GeForce FX5800 som har brukt DDR2. OG FX5700 Ultra..

Lenke til kommentar
-Men ja har bestemt meg nå for et 6800GT kort pga det støtter SLI så då kan jeg kjøpe et til senere for mer ytelse.

-Og 6800 kortet bruker DDR1 imotsetning til GT / ultra versjonen så bruker DDR2.

Vil gjerne gjøre deg oppmerksom på et par ting før du løper og kjøper:

1 Det er lik type RAM på begge Geforce kortene du nevner her

2 Du kan IKKE kjøre det GT kortet i SLI. Det går bare med PCI Express.

Ellers er jeg helt enig i at GT kortet er det beste valget. :thumbup:

XP

Lenke til kommentar
Radeon støtter ikke SLI.

6800 har ikke HW-støtte for video (egen tråd for dette i forumet). 6800 bråker mer.

Det er ikke et innlysende valg. Kron eller mynt...?

Merkelig... Mitt 6800 Ultra kort funker ganske bra her...

Bruker ForceWare 66.81, og DVD avspilling har meget lavt CPU bruk... Det stedet jeg ser at det ikke fungerer er Windows Media

Alle PCIe versjoner av NV4x fungerer forresten dette glimrende på (siden vi snakker om SLI)

Radeon støtter ikke nyeste shader versjon heller

Lenke til kommentar

Beklager min feil var for go truendes på en hw side jeg respekterte hvor det stod:

So what's the difference between the GeForce 6800 Ultra and the GeForce 6800? There are two main differences, one of which is the 12 pixel pipelines that power the GeForce 6800. The 6800GT and 6800 Ultra both run on a 16 pixel pipeline architecture (like the Radeon X800XT), and a 12 pixel pipeline part was a cost effective solution for NVIDIA since the company could disable defective pipelines in GPU's that would normally have been scrapped, putting money in NVIDIA's pocket for a product that just a few years ago would have never seen the light of day. The other feature of the standard GeForce 6800 model that sets it apart from the GT and Ultra models is the card's use of DDR1 memory.

Så då tenkte jeg automatisk ddr2.

Var klar øver AGP ikke kunne brukes i SLI men tenkte ikke øver det.

Endret av Synxz
Lenke til kommentar
oh well it's a sad sad day.... I just got off the phone to nvidia UK, i'm really suprised she phoned me back as from past experience the customer service has been really bad with nvidia. She found out some information from the engineers.

Anyway... this is what she said: The video processing functions will never work on the 6800, this is due to a hardware failure within the processing unit. The later cards will work fine, e.g. 6600 series, 6200 series and soon to come 6700 series.

Dette er hentet fra nevnte tråd vedrørende 6800 og video.

Dersom det er feil, så har nVidia alvorlige interne kommunikasjonsproblemer.

Lenke til kommentar
oh well it's a sad sad day.... I just got off the phone to nvidia UK, i'm really suprised she phoned me back as from past experience the customer service has been really bad with nvidia. She found out some information from the engineers.

Anyway... this is what she said: The video processing functions will never work on the 6800, this is due to a hardware failure within the processing unit. The later cards will work fine, e.g. 6600 series, 6200 series and soon to come 6700 series.

Dette er hentet fra nevnte tråd vedrørende 6800 og video.

Dersom det er feil, så har nVidia alvorlige interne kommunikasjonsproblemer.

Det er nok feil ja. Skal ikke spekulerer i hvorfor en eller annen hobbit i nvidia sitter og lirer fra seg ting hun aner noe om men trist at det får slike konsekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...