Gå til innhold

[GTA]san andreas i butikkene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter med spillet her nå, kjøpte det på elkjøp storo kl 1030.

 

De hadde en nesten full eske med det, men det var ganske mange som var forhåndsbestilt... Tipper at de hadde 200 eller noe sånt til sammen, vet ikke hvor mange av dem som var reservert. Spillet står ikke i hylla, må spørre etter det kassen.

 

479,- kr

 

 

Bare så sinnsykt bittert at jeg må sitte på jobben her helt til kl 1600, før jeg får prøvd det :cry:

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Som de fleste sikkert vet så er det en "veiledende aldersgrense". Hvis du leser nøye på coveret, står det "Bør ikke verken kjøpes eller benyttes av personer under 18 år". Bør, som i at dette bare er et hint. Hvis de begynner å si at du ikke får kjøpt det pga. alderen, kan du rett og slett bare si dette til dem, og spørre om de har en policy internt i kjeden for akkurat dette spillet. Hvis ikke er de temmelig på bærtur hva det å nekte det et eventuelt kjøp angår.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar

Var på Elkjøp Carl Berner rundt 10 tiden og de hadde det ikke. Sa det var forsinket fra Sverige men kom i 1600 tiden.. Har forhåndsbestilt og håper det ordner seg. Var et par stykk i kø forran meg som spurte om det samme.. Virker som det er MANGE som skal ha san andreas .... :thumbup:

andy

Lenke til kommentar
hmm...fikk en ide her.... :hmm:  hvis spaceworld har lagt det ut for salg i dag (det er jo ulovlig , er d ikke?) så bruker jeg det som pressmiddel for at de skal selge meg spillet uten legitimasjon(jeg er 16) hehe.....

Lol, det hørtes ut som en bra plan :) , jo det er ulovlig, Spaceworld kan visst få en bot på 30 000 kr for å selge et spill i dag! :omg: Men har ikke butikkene stengt for i dag?

Det er ikke ulovlig å selge et spill før release. Politiet kommer ikke og arresterer butikken. Derimot kan distributøren ha en kontrakt med butikken der de har underskrevet at de skal overholde distributørens slippdatoer, og dersom de selger spillet før blir det kontraktbrudd og distributøren kan kreve erstatning.

Lenke til kommentar

Jeg var på EB Games i byporten i oslo i går, og der så jeg at de hadde en kopi av GTA SA liggende. Jeg spurte når de hadde fått den, og han sa at han hadde fått den inn dagen før. Han karen sa at han hadde spilt det, og at han vanligvis ikke liker sånne spill, men at han likte dette. Jeg har forhåndsbestilt der, så han sa at jeg hadde noe å glede meg til. Jeg er på jobb nå og kan ikke vente med å komme meg bort herfra og til den butikken og hente min kopi av GTA SA.

 

Og det med aldersgrense, jeg har alltid syns at det var rart. Fordi det står jo "anbefalt", altså den er bare anbefalt, ikke obligatorisk eller noe sånt. Men de i butikken tar den jo alltid 100% seriøst. Jeg husker da GTA 2 kom ut ville jeg prøve det i butikken men kunne ikke fordi jeg ikke var 18... Nå er jeg 20 så det er ikke noe problem, men jeg syns fortsatt at det er dumt.

Lenke til kommentar
Og det med aldersgrense, jeg har alltid syns at det var rart. Fordi det står jo "anbefalt", altså den er bare anbefalt, ikke obligatorisk eller noe sånt. Men de i butikken tar den jo alltid 100% seriøst. Jeg husker da GTA 2 kom ut ville jeg prøve det i butikken men kunne ikke fordi jeg ikke var 18... Nå er jeg 20 så det er ikke noe problem, men jeg syns fortsatt at det er dumt.

Butikkene tar aldersgrensen seriøst for dersom de dreit i aldersgrensen vil barneombud og politikere reagere og innføre egne lovpålagte aldersgrenser i Norge, noe som vil føre til at en egen kommisjon for vurdering av dataspill må innføres som skal vurdere aldersgrensen for alle spillene og kommer til å forsinke spillanseringer i Norge i forhold til resten av verden, noe som også fører til at alle spill som skal selges i Norge må påføres egne aldersgrenser som distributørene må betale ekstra for å få påført og spillene vil bli dyrere for kundene.

 

DERFOR tar butikkene aldersgrense alvorlig. Sålenge vi slipper å se tabloidene fråtse i artikler om "12-åring fikk kjøpt ekstremt voldsspill", så vil vi også slippe at staten skal involvere seg i spillsalget i Norge.

Lenke til kommentar
Og det med aldersgrense, jeg har alltid syns at det var rart. Fordi det står jo "anbefalt", altså den er bare anbefalt, ikke obligatorisk eller noe sånt. Men de i butikken tar den jo alltid 100% seriøst. Jeg husker da GTA 2 kom ut ville jeg prøve det i butikken men kunne ikke fordi jeg ikke var 18... Nå er jeg 20 så det er ikke noe problem, men jeg syns fortsatt at det er dumt.

Butikkene tar aldersgrensen seriøst for dersom de dreit i aldersgrensen vil barneombud og politikere reagere og innføre egne lovpålagte aldersgrenser i Norge, noe som vil føre til at en egen kommisjon for vurdering av dataspill må innføres som skal vurdere aldersgrensen for alle spillene og kommer til å forsinke spillanseringer i Norge i forhold til resten av verden, noe som også fører til at alle spill som skal selges i Norge må påføres egne aldersgrenser som distributørene må betale ekstra for å få påført og spillene vil bli dyrere for kundene.

 

DERFOR tar butikkene aldersgrense alvorlig. Sålenge vi slipper å se tabloidene fråtse i artikler om "12-åring fikk kjøpt ekstremt voldsspill", så vil vi også slippe at staten skal involvere seg i spillsalget i Norge.

Det betyr likevel ikke at det er en lovpålagt aldersgrense. Aldersgrensene på spill ER veiledende inntil videre.

Lenke til kommentar
Det betyr likevel ikke at det er en lovpålagt aldersgrense. Aldersgrensene på spill ER veiledende inntil videre.

Ja, den er bare en anbefalt aldersgrense. Det anbefales at spillene ikke selges til personer under pålydende alder, og jeg synes ikke det er dårlig av butikker å forholde seg til slike grenser. Hva skulle de ellers gjøre? Selge Manhunt til et barn på 7? Sette seg ned og spille gjennom spill for å sette egne aldersgrenser?

 

Det er som Lorentzen sier bedre at butikkene tar dagens ordning på alvor enn at spill blir underlagt samme regler som film. For personer under myndighetsalder kan strengt tatt foreldre bestemme hva de får lov til å spille uansett, så om det er greit for mor at Per på 14 spiller GTA kan han jo bare sende mor inn i butikken?

 

Jeg skjønner godt at folk blir irriterte på grensene til en del spill. Jeg tror for eksempel ikke en normal 16-åring tar skade av å spille GTA. Jeg tror likevel en del grenser er en god ting. Alle aldersgrupper bør ikke spille alle spill, og at butikker følger anbefalt aldersgrense vitner heller om at de prøver å ta ansvar enn at de vil være kranglete.

Lenke til kommentar
Og det med aldersgrense, jeg har alltid syns at det var rart. Fordi det står jo "anbefalt", altså den er bare anbefalt, ikke obligatorisk eller noe sånt. Men de i butikken tar den jo alltid 100% seriøst. Jeg husker da GTA 2 kom ut ville jeg prøve det i butikken men kunne ikke fordi jeg ikke var 18... Nå er jeg 20 så det er ikke noe problem, men jeg syns fortsatt at det er dumt.

Butikkene tar aldersgrensen seriøst for dersom de dreit i aldersgrensen vil barneombud og politikere reagere og innføre egne lovpålagte aldersgrenser i Norge, noe som vil føre til at en egen kommisjon for vurdering av dataspill må innføres som skal vurdere aldersgrensen for alle spillene og kommer til å forsinke spillanseringer i Norge i forhold til resten av verden, noe som også fører til at alle spill som skal selges i Norge må påføres egne aldersgrenser som distributørene må betale ekstra for å få påført og spillene vil bli dyrere for kundene.

 

DERFOR tar butikkene aldersgrense alvorlig. Sålenge vi slipper å se tabloidene fråtse i artikler om "12-åring fikk kjøpt ekstremt voldsspill", så vil vi også slippe at staten skal involvere seg i spillsalget i Norge.

Det betyr likevel ikke at det er en lovpålagt aldersgrense. Aldersgrensene på spill ER veiledende inntil videre.

Butikkene kan fortsatt bestemme selv akkurat hvem de vil selge til, og er de redd for å få store avissoppslag/sinte foreldre selger de ikke til personer under 18.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...