aeinstein Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Jeg skal lage en pc som bare skal stå i et hjørne og være _stille_ og skåne hovedpcen min for å måtte være på døgnet rundt. Jeg hadde egentlig en PC til formålet, sjekk signaturen min; WoodCom! Men det nye HK ville ikke passe og CPUkjøleribba hadde medført MYE spikking OG det er så gøy å bygge at det var det naturlige valget! Jeg var hjemme og fikk henta noen fine plater som jeg har siklet lenge på å bruke til et større prosjekt. Har brukt dem før til WoodTower også: hjemmesida mi Her er hullplatene som er mellom 0,4 og 0,6 mm tykke og perforert og veldig greie å bøye uten platebøyer: Som HW kjøpte jeg billigste AMD sempron, billigste HK (med LAN og VGA) og 256 ram. Pris = 1500,- inkl kjøler. Kabienttet skal jo bygges og HD og PSU har jeg. Da startet jeg med å bøye til plater til HK plate, to biter som skal festes sammen: La plast under og tapet med bygningstape for resten. Jeg gidder ikke stresse med kortslutninger! Her er også HW test montert. Bruker M3 skruer og mutterer. Spacing er 3 mutterer. Bruker bare 4 av 6 festehull. Så begynner det å ta form: Tok litt få bilder, men jeg var så ivrig for det gikk så sinnsykt fort! Her er etter bretting av en del av kabinettet, nesten skrudd sammen. Overblikk: Her er det ene "beinet" montert: Ett bein til: To størrelses sammenlikninger: Her ser dere med HD montert slik den kommer til å sitte: Lydløs delen innebærer ei 120 mm kabinettvifte og denne plata som skal bli til en slags "boks" rundt barebone'en til slutt. Jeg stussa på om det ville bli nok , men tru'kkje det blir problemet: Strøm forsyning montert, slik at det kan løsnes én skrue og man kan enkelt vippe over hele strømforsyningen slik at det blir overhodet mulig å få inn HK: Sammen med mitt Lian-Li PC-7BUSB: Det er først da man ser at det er blitt skikkelig lite. Fikk litt shuttle følelse jeg! Si fra hvis noen linker ikke virker, så mekker jeg det. Hva syns dere? Endret 30. januar 2005 av aeinstein Lenke til kommentar
kverna Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 konge!! :thumbsup: hva kommer nå ? Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Takk begge to. Neste skritt blir egentlig bare å støydempe litt og lage kassa over.... Får se om jeg gjør noe litt senere i dag! Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Kult! Hva har du brukt til å bøye platene med? Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hvor har du fått tak i de platene, hvor mye kosta de? Stilig Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Kult!Hva har du brukt til å bøye platene med? Takk Jeg har bare bøyd dem mot en stødig spiss kant (gammelt trekabinett, ville ikke ødelegge det neste nye IKEA bordet ). Passa på å bøye på de stedene som det var flest hull! Hvor har du fått tak i de platene, hvor mye kosta de? Stilig Takker Pappa er snekker og så brukte han noen av de som fluenetting/museband/fuglestengsel på mange av huasene og hyttene han bygger, så jeg bare tok noen i grarasjen hjemme. Han får dem hos blikkenslager tror jeg. Det var visstnok ikke så fryktelig dyrt. Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Det blir bra dette! Trekabinettet var jo heller ikke stygt. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Mulig jeg ikke forstår hva du skal gjøre videre, men trenger du en 120mm kabinett vifte? Det skulle vel gå uten. Mulig jeg er helt på jordet, så jeg følger med videre så får jeg nok svar Virkelig bra Albert Einstein ! EDIT: Stødempe harddisk eller skal du ikke sove med vidunderet? Endret 28. oktober 2004 av LOZER Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Det blir bra dette! Trekabinettet var jo heller ikke stygt. Trekabinettet var nydelig, men det var STORT og jeg liker å lage kabinetter... da blir det sånn... Mulig jeg ikke forstår hva du skal gjøre videre, men trenger du en 120mm kabinett vifte? Det skulle vel gå uten. Mulig jeg er helt på jordet, så jeg følger med videre så får jeg nok svar Virkelig bra Albert Einstein ! EDIT: Stødempe harddisk eller skal du ikke sove med vidunderet? 120 mm kabinettvifte for å få den stille skal kjøre den på 7 eller 5 V. Jeg skal komme videre inn på designet og luftgjennomstrømmning i neste update (si fra hvis jeg glemmer det!). Jeg tror ikke jeg trenger å støydempe HD noe større, hele kabinettet skal være en stor dott av en støydempingsmatte. Designet har allerede innebygd luftsluser både for innluft og utluft. Jeg gjorde vel feilen og ikke forklare dette med en gang. Men det kommer også!. Digger å bli kalt Albert Einstein! Takk for det! Lenke til kommentar
jingt Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 gleder meg! good luck with your modding Lenke til kommentar
Tonickup Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 stili... ser ut til at den der skal bli still ja... venter spent på en oppdatering... Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Trenger du egentlig "kabinett"-vifte? Med tanke på den gode luftgjennonstrømningen så blir vel ikke effekten av extra vifte så stor? Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Utrolig kult. Fikk lyst til å lage et serverkabbinett på samma måten Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Tusen takk alle sammen Trenger du egentlig "kabinett"-vifte? Med tanke på den gode luftgjennonstrømningen så blir vel ikke effekten av extra vifte så stor? Jeg skal komme med bilder nå for å vise hvorfor jeg trenger kabinettvifte, det står forsåvidt i begynnelsen trodde jeg... Lydløs delen innebærer ei 120 mm kabinettvifte og denne plata som skal bli til en slags "boks" rundt barebone'en til slutt. Jeg stussa på om det ville bli nok , men tru'kkje det blir problemet: Her er et bilde av hvordan det skal bli seenede ut: Her ser dere plasseringen av HW i sin cirka-het. Kom nettopp på at jeg glemte å sette mål på. Pilene viser luftstrøm, fargen anngir temperatur Kabinettet skal dessverre ikke se slik ut som bildene over. Over det hele skal det altså en tettsittende boks av støydempeplater fra Biltema. Skal men jeg er så liten lysten på å bygge chassiset HELT ferdig før jeg får XP cda mi tilbake så jeg kan få begynt. Det er litt Jeg trenger nemlig å putte i en IDE til en cdrom for å installere (skal ikke ha noe slikt i denne maskina permanent) Den skal bare stå med to ting plugget inn: strømkabel og nettverkskabel fra router! Derfor kan jeg bygge den så minimalistisk og enkel. Men når jeg installerer XP må jeg ha store deler av maskinen "åpen"... Her ser dere plasseringen av 120mm vifta: Direkte ovenfra. Den vil ikke bli synlig fra denne vinkelen til vanlig: Dette er bakfra inn i hullet som luft skal gå inn, dette er det ENESTE stedet luft skal inn også: Håper dette klarte opp i hvordan jeg har tenkt å gjøre det...? Lenke til kommentar
Tonickup Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 ser bra ut dette..... Lenke til kommentar
ersa Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Nydelig. Hva med å lage et kabinett senere bare i det netting materialet? Tror det kunne blitt nokså bra. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Fikk svar på det meste ja. Følger med videre! Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Liten update litt nedover her Nydelig. Hva med å lage et kabinett senere bare i det netting materialet? Tror det kunne blitt nokså bra. Det hadde vært komgelig å lage et kab bare av de fete platene! Men det er jo mega upraktisk.... resonans, strømførenede (greia er i hvertfall jorda...) og det skal så lite til å stikke noe inni til all HW... Hadde vært kult å lage det men jeg tror ikke jeg hadde brukt det lenge, men det er prossessen som er morsomst! Takk for alle kommentarer! Det er det som pusher updates! Jeg sa jeg ikke gadd oppdatere før jeg fikk XP cd men jeg klarte ikke... her er alt HW montert, strømkabel er satt på... litt provisorisk ------>TAR IMOT TIPS, og jeg har lagt litt mer dempe-plater her og der. Misliker at jeg må slå av firewallen når jeg bruker ftp progz.... men det er bare giddaløuse meg som lar det være sånn... Here goes: Likte størrelses forholdet! (liker cola også... ) Et bilde av hvor vifta sitter, dette er kab forfra på skrå: Slik er PSU festet hengslet til toppen av kabinettet, direkte i HK,plate. Det måtte bli slik siden det ikke var nubbsjans til å feste den slik med HK montert. Hengselen er til for at jeg skal kunne komme til med HK.. det ble satt inn etter at jeg skrudde fast altså. sorry for bildekvaliteten.... Her er baksiden i all sin prakt: Og nederst der luft skal inn: Her er en liten dings som var en liten del av sterkstrømmen på strømforsyninga: Og her kommer strømmen inn på baksiden av pcen: Jeg vet ikke helt åssen jeg skal gjøre med den strømtingen på det siste bildet... vet ikke om jeg gidder gjøre noe som helst mer enn det som er nå.. .. noen lure (og enkle) ideer? Det som må gjøres er: --Ta ut alt HW og sette inn flere dempeplater. --Fikse strømkontakt? --Bygge kassa rundt ... (noen ideer til hva jeg skal kle den med??) --Eventuelt lage et strikkoppheng til HD (forkastet denne tidligere pga MYE støy..) noen ideer angående hvordan jeg skal henge den opp da? --.....forslag mottas med takk! Håper dette var litt fredags snaks eller lørdagsdigg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå