Gå til innhold

Lage egen BIOS ?

Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I prinsippet kan du lage en egen BIOS, men jeg skjønner ikke hvorfor du skulle ønske å drive med noe så vanskelig, risikabelt og antakelig kjedelig.

Så lenge windows ligger installert på en harddisk, og en harddisk er en enhet, tror jeg ikke du kan starte windows uten å detektere enhetene.

Kan du forklare nærmere hva du vil oppnå?

Lenke til kommentar

Er det mulig? Ja.

Er det en god idè? Anntakelig nei.

Å kode en BIOS er en lang og treg prosess, selv om du kanskje bare skal modifisere noe. Jeg tror neppe det er for hvermansen å gjøre. Uansett må jo BIOS finne enhetene for at de skal finnessenere i windows. Hva er det egentlig du ønsker å oppnå?

-Stigma

Lenke til kommentar

Det å programmere en bios helt på egenhånd er nok ganske så uoverkommelig for de fleste. Det går nok an, men du må ha sinnsykt peiling på hva du driver med og lese ørten tjukke whitepapers for å konfigurere ting riktig. Den totale koden er normalt på rundt en halv megabyte. Dette blir et for j* arbeid å kunne skrive noe sånnt i HEX uten å gjøre en eneste feil.

Det er nok mye bedre å ta utgangspunkt i en eksisterende bios, finne frem til et område du vil endre på og gjøre det. Du klarer kansje å endre på enkle ting ganske enkelt, sånnt som navnet på enheter som blir detektert (f.eks hadde det vært kult om det poppet opp "Pentium4 10GHz engineering sample" på skjermen) Det er mye hardt arbeide og lite å tjene på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...