Gå til innhold

bedre lydkvalitet på mp3 filer?

Simkin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Programmet er snarare ein kodek (codec)

Du kan ikkje auka frå 64 til 192 når du først har filer på 64. Då måtte i tilfelle datamaskina gjette seg fram til kva detaljar som manglar, og resultatet ville blitt enno verre enn 64.

Start på ny med originalCDen din, og bruk f.eks. EAC (google) til å rip'a.

Så komprimerer du med f.eks. Lame.exe (google) og helst med variabel bitrate.

Temaet er for stort til at eg kan gje deg all info her, men det står mykje om dette rundtomkring.

Det finnes også aplikasjonar som automatiserer det heile, som f.eks. Windows Media Player 10

Lenke til kommentar

Du kan ikkje forbedre ein 64kbps sang, den kan berre gå ein vei, og det er nedover. Det blir som å forstørre eit bilde på 800*600 til 1024*786 utan merkbare dragninger.

Ved ripping kan du vanlegvis velge opp til 320kbps, men som sagt, du må ha eit utgangspunkt som er lik eller betre enn den bitraten du vil ha.

Lenke til kommentar

Det går ikke ann å få tilbake opprinnelig eller bedre lyd etter at den har blitt komprimert. Det går ann å øke bitrate, men det øker ikke lydkvaliteten.

det er som et dårlig oppløst bilde som skal gjøres om til høyoppløselig.

Eneste måte er å kjøre lyden gjennom et filter som bygger på det som mangler informasjon. SAmme som å interpolere et bilde. Men resultatet blir ikke mye bedre.

Edit: Jeg anbefaler dBpowerAMP Music Converter til å rippe og endre bitrate på lydfiler.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Nå er jeg så treg at mange har svart i mellomtiden, men men... :roll:

En 64kbps fil vil faktisk bare bli dårligere om du prøver å kode den på nytt til f.eks. 128, 192 eller 320 kbps. Informasjonen som er borte kan du aldri få tilbake, og en slik ny koding vil legge til ytterligere støy. I en 64kbps fil har typisk de høye frekvensene (lyse toner) blitt tatt bort for å redusere datamengden, samtidig som det gjenværende er "røft"/unøyaktig kodet slik at det tilføres mer støy.

Jeg leste tidligere i dag en trådHydrogenaudio forumet der det linkes til Audio Post Processing som kanskje kan hjelpe litt på hvordan det høres ut subjektivt sett. Teknikken de bruker likner på den som brukes i MP3pro, men i sistnevnte fungerer det bedre siden det er lagret litt informasjon i filen, som gjør denne "kvalifiserte gjetningen" mer nøyaktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...