opresterud Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Sony ser ut til å ha kvaliteter på Mini DV tape, en "DVM-60EX3 Sony Tape Mini DV High Grade 60min" som er dyr og en "DVM-60PR3 Sony Tape Mini DV Premium 60min" som er omtrent halve prisen. Har også brukt noen TDK og Panasonic taper, begge er sikkert vanlig rimelige varianter. Hva er den praktiske forskjellen på disse...? Signalet som er lagret er jo det samme. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Signalet er det samme, men den dyreste tapen er mer beregnet på langtidslagring av f.eks mastere eller lignende. Dette fordi den mangler ett lag med forsterkning på tapen. Et slikt lag må signalene trenge igjennom. På en tape som mangler dette laget, vil signalene lagres med sterkere signalstyrke enn på en tape med et slikt lag. Da vil det ta lenger tid før signalet forsvinner. På grunn av at denne tapen ikke har dette laget med forsterkning på tapen, vil den være skjørere. Det er derfor den ikke egner seg til gjenbrukstape... ihvertfall ikke om og om igjen. Billige taper har dette laget med forsterkning, men ettersom signalene da ikke blir lagret med like stor signalstyrke som på taper uten dette laget, egner de seg ikke til langtidslagring på samme måte som dyre taper. Bildekvaliteten vil nok være stort sett den samme, men med mindre sjanse for drop-outs og digital støy på den dyre tapen. De aller dyreste tapene har IC Memory... det vil si at man på en minnebrikke (?) på tapen kan lagre index points på tapen, slik at man på kamera som støtter dette, kan spole fort til ett spesielt "kapittel" på tapen. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 OK, takk for oppklaring! Slik jeg filmer, så tar jeg aldri opp på en tape mere enn en gang, normalt sett. Når tapen i kameraet er full, så leser jeg den evt. inn på PCen, og så arkiverer den slik at jeg har det på tape (taper er ikke så dyre, og jeg tar ikke så mange i løpet av ett år). Det kan selvsagt forekomme at det spoles litt frem-og-tilbake for å se på opptak før tapen er full, men jeg tar omtrent aldri over noe gammelt. Betyr det at jeg ikke bør ha noe problem med å f.eks. bruke den dyrere Sony High-Grade tapen til opptak, da spesielt siden jeg har opplevd at taper som har ligget litt har tapt signaler (dreier seg om starten av tapen)? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Du bør ikke ha noe problem med disse tapene, nei. Og hvis du vil beholde best mulig kvalitet på tapen lengst mulig, vil du nok tjene litt på å bruke de ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå