guge Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Jeg holder på å sette opp en maskin med en 36GiB raptor som system disk og 3 x 250GiB SATA disker som lagringsdisk med RAID 5. Dette er koblet på et ASUS K8N-E Deluxe som har en Silicon Image SATA RAID kontroller. (Det er kun 250GB'ene som er koblet til RAID-kontrolleren.) For å kjøre RAID-5 må software installeres i Windows XP. Denne ser ut til å være basert på JAVA. Når jeg prøvde å opprette array'et fikk jeg en feilmelding om at den var ute av stand til å prosessere forespørselen. Jeg prøvde forskjellige instillinger, uten hell. Til slutt rebootet maskinen - uten blåskjerm - som om jeg hadde trykket reset-knappen. Denne Silicon Image softwaren la seg inn i oppstartsmappen, og restarter maskinen, som beskrevet over. Ting er ok i safe mode - oppstartsmappen ignoreres. Mitt spørsmål til norges beste forum er: Er det noen av dere som har klart å få RAID 5 til å fungere med ASUS K8N-E Deluxe på Windows XP Home Edition? Endret 28. oktober 2004 av guge Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Prøvd ny BIOS til raid kontroller/hovedkort?, nye drivere? oppdatert WinXP? kan jo også prøve om det går med WinXP pro, bare for å se om det hjelper? Er dette en ny ren installasjon av WinXP forresten? *jeg bare brainstormer litt* håper noe av dette hjelper Lenke til kommentar
guge Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Prøvd ny BIOS til raid kontroller/hovedkort?, nye drivere? oppdatert WinXP?kan jo også prøve om det går med WinXP pro, bare for å se om det hjelper? Er dette en ny ren installasjon av WinXP forresten? *jeg bare brainstormer litt* håper noe av dette hjelper Nei, det er mye som er uprøvd, og som jeg kommer til å prøve. Jeg fikk varene i går kveld og satte opp WinXPH, og ville bygge RAID'et og starte nedlasting av SP2 før jeg ga meg i natt. Derfor er det en veldig ren ny XP. Skal laste ned nye bios'er og drivere, men ville bare høre om noen faktisk har fått til dette. Kommer ikke til å bruke WinXP Pro, tror det er fåfengt. Hadde jeg kjørt Win 2000 Server kunne jeg satt opp RAID 5 v.h.a. OS'et. Mitt førsteinntrykk er at dette suger - håper jeg tar feil! Lenke til kommentar
Wintel Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Har ikke Raid-kontrolleren egen BIOS (slik at du kan trykke en eller annen tastekombinasjon under oppstart og komme inn i en eller annen konfigurasjonsmeny...?) Tipper du må sette opp Raid´et her, og ikke gjennom noe software som kjører i Windows... Wintel Lenke til kommentar
guge Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Har ikke Raid-kontrolleren egen BIOS (slik at du kan trykke en eller annen tastekombinasjon under oppstart og komme inn i en eller annen konfigurasjonsmeny...?) Tipper du må sette opp Raid´et her, og ikke gjennom noe software som kjører i Windows... Wintel Nesten riktig. Trykker man F4 kommer man inn i Silicon Image bios'en (hvis den er skrudd på). Man kan bare bygge RAID 0, 1, 0+1 her. RAID 5 må bygges med medfølgende software i OS'et. En artig opplysning fra manualen: For RAID 5 anbefales minst 1 GB RAM og minst 3 GHz prosessor! Det står ingenting om hvem som lager 3 GHz prosessorer for socket 754. :!: Tipper dette er skrevet for et socket 478 kort og så tatt med i K8N-E Deluxe manualen uten revisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå