Gå til innhold

vellykka (?) støydempingsprosjekt


Anbefalte innlegg

Her er altså beretningen om mitt støydempingsprosjekt. Det heile begynte vel med at eg ?bare? skulle skifte strømforsyninga, men det balte jo selvfølgelig på seg For å oppsummere har eg gjort følgande inngrep i PC?en:

- skifta strømforsyning

- tatt vekk vifta på northbridge

- passiv kjøling på skjermkort

- prøvd å dempe harddisk-støy

 

ps. Bildene er tatt med et gammelt videokamera. Fleire bilder finner du på tullemus.tk

 

#1 Strømforsyning

Av en eller annen grunn trodde eg at strømforsyninga var støy-verstingen i maskina mi. Denne måtte selvfølgelig byttast ut med en Mist..

 

prosjekt020.jpg

 

Var litt trøbbel med skrue-hola (dei var ?feil? vei..) Men med litt tyggis og Mac-Gyver vart det sånn nokenlunde..

 

prosjekt057.jpg

 

Etter at strømforsyninga var skifta oppdaga eg at lyden var der jo fortsatt =) Det var derfor på tide å bestille litt ?godsaker?

 

prosjekt004.jpg

 

#2 Northbridge

Eg vil anbefalle alle som har vifte på northbridge å skifte den lille satan-tingen så fort som mulig. På bildet under er det vifta merka med ?soyo??

 

prosjekt032.jpg

 

Erstatteren:

 

prosjekt030.jpg

 

Forskjellen:

 

prosjekt043.jpg

 

Saken var enkel å installere, smøre og klipse på.

 

prosjekt052.jpg

 

#3 Skjermkort

En ting som bråker er små vifter på høgt turtall.. Skjermkortet mitt (creative ti4400) hadde en slik, og denne måtte vekk =) I pakken fra xxx var det også en Zalman Heatpipe passiv skjermkort-kjøler:

 

prosjekt005.jpg

 

Skjermkortet:

 

prosjekt065.jpg

 

Montering..:

 

prosjekt007.jpg

 

prosjekt008.jpg

 

Bildet over viser altså GPU?en og kjølepastaen som var der fra før. En ting eg kanskje burde gjort (men ikkje gjorde) var å slipe ned den svarte gummi-kanten som ligger rundt kjernen. Det er vel meninga at denne skal beskytte litt, men det er kanskje 1mm mellom kjernen og kjøleribba. Har tenkt å skru fra kvarandre å fikse på dette en annen gang?

 

Ferdig montert:

 

prosjekt019.jpg

 

 

Etter disse tre inngrepa var viftestøyen betydelig mindre, men eg var fortsatt plaga av migrene (faktisk), og etter litt undersøking viste det seg å være harddisken.

 

# 4 Harddisk

Då eg begynte med støydempingen hadde eg en Maxtor 40gb harddisk. Denne hadde en voldsom høgfrekvent dompapp-lyd som skjærer seg inn i ryggmargen(!). Etter et enkelt eksperiment med å pakke den inn i håndklær, fant eg ut at å pakke den inn var vel ikkje så dumt, så eg lagde ei kasse:

 

prosjekt072.jpg

 

og noken strikk som HD?en kunne henge i:

 

prosjekt073.jpg

 

og putta den oppi:

 

prosjekt075.jpg

 

Dette hjalp faktisk betraktelig, men fortsatt ga pipe-lyden frysninger nedover ryggen? Prøvde å pakke den inn i noken matte-greier:

 

prosjekt080.jpg

 

Og fylle kassa med isopor-biter:

 

prosjekt085.jpg

 

prosjekt092.jpg

 

Harddisken bråkte fortsatt, men migrene-anfallene kom ikkje så ofte no? Men det gikk jo som det måtte; Harddisken blei for varm, og Windows fant på mange rare ting heilt av seg sjøl.. Til slutt vart eg lei og kasta(!) harddisken og kjøpte en ny Samsung P80 120gb. Denne var så stille (i forhold til Maxtoren) at det var en fryd.

 

For å støydempe den litt hang eg den opp i strikk:

 

prosjekt068.jpg

 

prosjekt069.jpg

 

En ganske enkel måte å støydempe harddisken på. Alt du trenger er to ledige 5.25? brønner, to blyanter og tre syltetøy-strikk.

 

 

 

KONKLUSJON

Det har kosta litt penger, men det var definitivt verdt det. Før eg gikk laus på PC?en har eg vært plaga av migrene i kanskje 1.5 år, og det var nok ikkje tilfeldig at disse plagene forsvant sammen med Maxtor-harddisken! Hadde eg bodd i USA skulle eg gått til million-søksmål =)

Operasjonen vart litt dyrare enn planlagt (vanskelig å stoppe), og skulle eg gjort det om igjen hadde eg kanskje gått rett på vannkjøling? Det hører også med til historien at eg har kjøpt meg bærbar no (centrino = 99% lydløs) og har vel egentlig slutta å bruke den stasjonære?

 

Håpa det var til inspirasjon for nåken? Fleire bilder ligger som sagt på www.tullemus.tk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags støy mener du at harddiskopphenget ditt demper? Jeg kjenner  til teorien, men jeg vil gjerne ha din mening om det.

demper vel bare vibrasjoner..

 

Ser du har pakket den ene disken inn i styroporbiter. Disse er en STOR kilde til statisk elektrisitet, noe maskinen din helt sikkert ikke er så glad i. Tenkte jeg skulle nevne det.

 

Har pakka den utigjen no =)

 

Er det noen som vet hvor de selger slike deilige syltetøystrikk?

TAKK

 

Eg kjøpte mine på "fargeglede". Sto sammen med utstyr for å lage vin :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg testa den "strikkoppenghddemper" tingen....

Ehh...... Glemte at mammas strikker ikke akkurat var nyinnkjøpt.... Hun fikk dem før hun gifta seg med pappa.... 25-30 årsiden :p

 

 

Anyway: Strikkene røyk etter et halvt døgn, og ødela nesten hardisken.

 

Gode strikker er å anbefale! :yes:

Endret av cowai
Lenke til kommentar

eg tenkte på noe lignende... men eg kjøpte pakkninger hos en rørlegger....

de var 99% like de som brukes på oppheng som selges hos for microplex, 3dfxcool å netconnection...

 

eg kan jo tilføye at eg har kjøpt ett slik oppheng... å skal når eg gidder henge opp 2 disker til i gummipakkninger som eg kjøpte hos rørleggeren

Endret av Mr. Dark
Lenke til kommentar
jeg testa den "strikkoppenghddemper" tingen....

Ehh...... Glemte at mammas strikker akkurat var nyinnkjøpt.... Hun fikk dem før hun gifta seg med pappa.... 25-30 årsiden :p. Vet ikke.

 

 

Anyway: Strikkene røyk etter et halvt døgn, og ødela nesten hardisken.

 

Gode strikker er å anbefale! :yes:

sånne syltetøystrikk har jo en tendens til¨å råtne ja.. mine har holdt i over et halvt år =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et annet aktuellt strikk alternativ må være å kjøpe slik bred, flat strikk som brukes i diverse klær. F.eks. i 25mm bredde. Skru fast strikken i harddisken med skruer og store skiver og bruk skruer/muttere/store skiver for å feste strikken i en 5 1/4" plass i kabinettet. Det bør bli svært holdbart. Har slik strikk liggende og tenkte jeg skulle prøve, men det har ikke blitt noe av enda.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for at du ville dele dette med oss. Altid intresant/morsomt/lærikt å lese slikt som dette! Som sagt så gjør et strikkoppheng som dette jobben ofte mye bedre en det som man kan kjøpe, dog er det et minus at man må passe på at strikkene (pakkningene) ikke mårkner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...