Gå til innhold

kornete bokstaver på 19" LCD

kurre

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt en 17" CRT som var god, men bildeflaten var mindre enn 17" og jeg trengte noe større. Tenkte jeg skulle trå til og kjøpte en 19" Eizo FlexScanL768 etter anbefaling på hw.no. Mye er bra, (særlig bilder med høy oppløsning) men jeg er ikke fornøyd med bl.a. vanlig sort tekst på hvit bakgrunn. Jeg synes bokstavene er kornete, dvs at jeg på en måte synes jeg kan se at de er bygd opp av små firkanter. Tekst i annonser på websider svømmer eller flyter utover i tillegg. (Men disse forventer jeg ikke så mye av siden bildefiler på websider er slanket av hensyn til filstørrelsen.) Skjermkortet er av typen ATI Radeon 9550 128mb. Oppløsningen er innstillt på 1280x1024.

Det står et piksel-avstanden i skermen er 0,29 mm. Betyr dette at min opplevelse av kornete tekst beror på at jeg ser pikslene ? Må jeg leve med dette eller kan jeg foreta meg noe med innstillinger e.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Jeg skal ta en titt på andres skjermer for å sammenligne. En 17" har 0,26mm piksler - en 20" har 0,25 mm pikselavstand. Jeg vil ikke tro at 0,03-0,04 mm skal ha så mye å si. Altså forskjellen til en 19".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...