Gå til innhold

Posten - Går det virkelig an?


Anbefalte innlegg

Må bare dele denne historien med dere folkens.

 

Solgte en proliant server på bruktmarkedet.

 

Avtalte forskuddsbetaling med han som kjøpte, vel og bra det. Han betalte og jeg skulle sende.

Pakket tingene han kjøpte bra inn i ei svær eske som ble TUNG (37 kg faktisk).

Egentlig så sender ikke posten pakker som veier over 35 kg, Alt over 25 kg må sendes som bedriftspakke ekspress over natt og da med betydelige fraktkostnader på dette.

Jeg dro ned på midt lokale postkontor (post i butikk på helgø matsenter på bogafjell) Satt pakken på vekta og auda.. over 25kg, dvs vekta til lokalkontoret gikk bare til 25 kg.

 

Han som tok i mot pakka løfta på pakka og regna med at den var rundt 30 kg. Stod nesten 1 time i butikken for han hadde 0 peiling på hvordan pakken skulle sendes. Jeg visste at den var over 30 og forklarte dette flere ganger.

Til slutt så kom han frem til at pakken skulle bli sendt med bedriftspakke over natt og at frakta på pakka kom på 236 kroner.. Vel vel tenkte jeg.. hørtes billig ut men skal da ikke krangle jeg.

Dagen etter blir jeg oppringt av postkontoret som presterte å si "Vi har gjort feil når vi beregna frakt på pakken din så den blir stående til du kommer ned å betaler resten."

Ble litt overraska. Posten har da vel ikke lov å gjøre sånn? pakka skulle sendes ekspress over natt og han som kjøpte den var hjemme og ventet på den fordi den skulle jo bli levert på døren.

Jeg var nede å prøvde å snakke med daglig leder på plassen og ble avvist med den verste kundeservice du kan tenke deg. Betalte opp mellomlegget så frakten kom på 677 kroner for den pakka.

Først dagen etter ble pakka sendt. Han som skulle ha pakka hadde nå måttet vente 2 dager ekstra på den.

Dagen etter kom og han ventet..ingen pakke.. Tok da kontakt med posten som sa de hadde omgjort pakken til dør-dør fordi den var 2 kilo for tung for egentlig å bli sendt, Så posten fikk ikke tid til å levere denne pakka den dagen selv om vi betalte for at den skulle bli det. Sent på kvelden fikk imidlertid mottaker få hente pakka på sitt lokale postkontor selv.

 

Så kommer greia. Han henta pakka og tok den med hjem. Pakka bestod av compaq proliant serveren og et raid kabinett med 6stk scsi disker og ymse kontrollere. Alt fungerte 110% når jeg sendte det. Når han henta pakka så sa bemerket han på posten hvor fæl eska så ut.

Tenkte vel ikke mer på det og drog eska med seg hjem.

Åpnet den hjemme og da var hele prolianten tilnærmet knust og hele raidkabinettet var skjeivt. 4 av 6 scsi disker var i tillegg døde og det var de ikke ved avgang. Eska må ha fått seg en utrolig trøkk og da vi prøvde å ringe kundeservice på posten ble vi bare avvist.

Etter å ha ringt endel ganger traff vi på en Knut Holme i kundeservice på posten som egentlig jobber med it løsninger og har 0 ansvar for sånne ting, Han var utrolig behjelpelig så ++++ til posten som har han ansatt, men det må være det eneste positive med hele posten.

Nå har vi endelig fått sendt ut en skademelding på det men hvordan det ender vet ingen :nei:

 

Det skal igjen legges til at jeg hadde heldigvis en proliant til stående så den ble sendt med en gang til han som kjøpte den, men jeg har måttet ut med 2x700.- i frakt + en proliantserver til en god del 1000. Om jeg får dekket det vet ingen.

Endret av arildjr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt utrolig arrogant av posten.

 

Husk at det finnes alternativer til posten. Opplevde selv at postdama mistet pakken min i gulve jeg her en dagen.. :no: Unskylte seg med at det var ikke noe i forholdt til hva pakker på gjennomgå når de lastet etc... jaja!!

 

Får håpe posten punger ut her da, uten at du må hire advokat!

Lenke til kommentar

Sjekker alltid innholdet i pakker som inneholder litt dyrere ting før jeg tar dem med ut av postkontoret. Det er vel ikke akkurat noen ukjent ting pakker ofte blir behandlet litt røft under transport :hrm:

 

I de verste tilfellene ser man jo at pakker som er merket forsiktig nærmest må ha blitt brukt som fotball i løpet av turen :realmad:

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opplevde selv noe av det samme. Bestilte komponenter, og da jeg mottok esken var pappen knekt, akkurat som om noe tungt var plassert oppå den. I tillegg så det ut til at den hadde blitt sluppet i gulvet - et av hjørnene var skikkelig bulka.

 

Husk ALLTID å undersøke pakken på posten dersom den har synlige skader, slik at du skaffer deg skademelding. Og ta gjerne forbehold for elektroniske komponenter siden det ikke alltid går an å se om de er ødelagt med det blotte øye.

 

Forøvrig trenger du ikke nødvendigvis advokat. Forbrukerrådet kan hjelpe, og så har vi forliksrådet som er instansen før tingretten. Forliksrådet er ikke basert på alminnelig hovedforhandling og prosedyre slik det er i tingretten, lagmannsretten og Høyesterett. Du setter deg ned med motparten der en megler skal forsøke å få dere til enighet.

 

Det er sjelden det blir nødvendig å gå til sak i forbrukerforhold. Minnelighet er det absolutt vanligste.

 

Men vær veldig påpasselige med å skaffe dere skademelding fra posten dersom noe ser galt ut, ellers vil dere kunne slite med bevisspørsmål. Får dere ikke en slik vil de jo kunne forsvare seg med at dette kunne ha skjedd mens du fraktet pakken hjem til deg selv fra postkontoret, og at du forsøker å redde det økonomiske tapet ved å dytte det over på posten. Riktignok har forbrukere et nokså sterkt vern angående bevisbyrde ved mangler og lignende, men ved frakt er det jo en noe annen sak enn den man har direkte overfor selgeren av varene (posten er bare fraktførere/speditører).

 

Likevel tror jeg nok det skal ordne seg. Men det hadde jo vært bedre om du hadde brukt et privat firma, siden de ser på kundeservice som det absolutt viktigste. Et statlig basert selskap (telenor, posten etc.) vil gjerne nedprioritere kundeservicen siden folk flest ikke har et alternativ. Monopol / reelt monopol er en form som gir anledning til misbruk og "pressmiddel". Bare se på Telenors elendige kundeservice! Ikke bra.

Lenke til kommentar

Kanskje man bør begynne å ta bilder av pakker og innhold før man sender det, så har man i allefall noe bevis mot posten?

 

Jeg synes det du opplevde fram til pakka kom fram allerede var horribel service. Antagligvis kunne du ha brukt loven mot de; du har betalt for en tjeneste (levering av pakke) og inngått avtale med selger (=postfyren som tok imot pakka di). Selger kan derfor ikke gå tilbake på det etterpå ettersom begge parter plikter å opprettholde sin del.

 

Og når det gjelder behandlingen av pakkene... :roll: Heldigvis har jeg aldri opplevd dette selv, men tror jeg kommer til å pakke opp på postkontoret heretter

Lenke til kommentar

Du kan kreve porto tilbakebetalt av posten. Selv om han som jobbet i Post i Butikk klarte å regne ut feil pris så er det deres ansvar. Det su skulle gjort i dette tilfellet var å ringe å klage til posten og ikke krangla med den lokale kjøpmannen (han får regningen uansett på mellomlegget hvis det var feil). De kan ikke kreve at du skal vite ting, det er han som er i post i butikk.

 

Det jeg foreslår er to ing i tillegg til det du har gjort, gå ned på post i butikk og krev et sånn porto retur skjema (Finnes i kjedehåndboken et eller annet sted), fyll ut dette + det du har skrevet ovenfor, så får du nok portoen tilbake (kunden må søke om dette, det går ikke automatisk).

 

2. Klag på PiB en, finnes egne lapper på dette (skal) i PiBen med sinnataggen på utsiden. Tror du også kan sende inn email klage på www.posten.no under kontakt oss.

 

Dette synes jeg var et grelt eksemel på hva man ikke skal gjøre, synes det virket som om han som jobbet der ikke har postansvarlig kurset noe han \ hun må ha for å ekspeditere kunder alene.

 

De har egen kalkulator som regner ut portoen, noe han tydeligvis ikke har brukt (finnes på postalen).

Lenke til kommentar

Jeg har gjort begge deler, lagt inn klage på PiB og krevd portoen tilbake. 3 ukers behandlingstid både på dette og på å få erstatning for proliantserveren som gikk til He.... Posten krevde å få inn prolianten og skadevurdere denne og den ble sendt videre. Så måtte jeg typisk handle inn nye deler å sette opp den andre jeg hadde liggende som ikke var komplett. Denne affæren jeg skulle tjene litt kroner på har gitt meg et usannsynlig høyt tap framfor et par kroner på konto.

 

Men det skal bli meget spennende å se hva som skjer og jeg SKAL oppdatere her :yes:

Lenke til kommentar

bare en ting å si her, ikke send datautstyr med posten.

 

posten er ikke intressert i gode kundeforhold, de ansatte er for bekjymret for om de har en jobb å gå til imårra, til å klare å fokusere på det de faktisk skal gjøre, nemlig å formidle frakt av ting.

 

send med express bud/bedriftsbud istedenfor, posten er ikke god.

Lenke til kommentar

Gjør det til en rutine å sjekke pakker på posten, så vil posten etterhvert skjønne at de ikke kan herje vilt med pakkeposten.

 

Jeg hadde laptop som jeg solgte på bruktmarkedet. Pakket den sinnsvakt godt, med 20 cm polstring i alle ender utenpå originalesken. Jeg ville at mottaker skulle få maskinen tilsendt i like bra stand som da den ble sendt, og skrev "Forsiktig!", "Denne side opp!" og "Inneholder glass" overalt på hele jævla pakka.

 

På posten sier dama bak disken at jeg like gjerne kunne spart meg bryet med å skrive på alt dette, fordi alle pakker ble behandlet likt, uansett.

 

- "Har dere sluttet med særpakker og slikt da?" - spør jeg.

- "Ja, nå blir alle pakker behandlet likt." - sier dama bak disken.

- "Det er vel forsikring på egenemballert Norgespakke da?"

- "Ja, det er det."

- "Fint, for da kommer jeg til dere hvis pakka er ødelagt ved ankomst".

- "Javel, det får du bare gjøre."

 

Men det finnes altså absolutt ingen garanti for at pakken din kommer uskadet frem, og det er heller ikke mulig å betale ekstra for særbehandling lenger (særpakke)... ha det i minnet når du sender noe kostbart, og ta gjerne bilder av gjenstanden før du pakker den, når du pakker den, og etter du har pakket den, slik at du har bevis. Ta vare på absolutt alt av kvitteringer, og be gjerne om en ekstra kvittering på forsendelsen.

 

Sånn vil posten ha det, og da må man bare ta forholdsregler, enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
bare en ting å si her, ikke send datautstyr med posten.

 

posten er ikke intressert i gode kundeforhold, de ansatte er for bekjymret for om de har en jobb å gå til imårra, til å klare å fokusere på det de faktisk skal gjøre, nemlig å formidle frakt av ting.

 

send med express bud/bedriftsbud istedenfor, posten er ikke god.

Tviler på at de forsjellige data/el butikkenen gjør dette, da de fleste alerede har avtale med posten. Prøvde å skaffe meg litt datautstyr i butikker, men det er ingen butikker nesten som selger minne, kort etc i butikker. Så vi har ikke noe reelt valg en å leve med posten. Dessverre!

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...