Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs router som aksesspunkt


Anbefalte innlegg

Netshop kommer med et bra tilbud på DI-624 (108MBIT) og en USB adapter til 895

http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...4&g2=243&g3=318

 

Egentlig trenger jeg bare et aksesspunkt siden jeg har et Netgear VPN boks som står koblet til nettet. Det er ikke noe problem å bruke denne D-Linken som et aksesspunkt? Har en eldre D-link, men den har ikke noe funksjonalitet ¨koble ut brannmur osv.

 

Leste også et sted at man kan koble Internet forbindelsen inn på et av LAN portene bak så den tror den at dette er på det interne nettet. Noen som har noen erfaringer med dette?

Endret av Andy_73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt problemer tidligere med å få routere til å bli "gjennomsiktige", altså fungere som en swich/hub (de har ikke ip).

Problemet mitt var da at den trådløserouteren måtte få ip fra min andre router, og at pcene koblet til den trådløseroutern måtte få ipaddresse fra routeren (eller en annen dhcp server bak routeren). Fordi de fikk en ip fra den trådløserouteren får de ikke kontakt med de andre pcene på nettverket koblet rett på den andre routeren.

 

Uff, ble litt krunglete forklart

Endret av MrPingu
Lenke til kommentar

Det eneste du trenger å gjøre er å deaktivere uPnP og DHCP-serveren. Om du vil ha tilgang til konfigurasjonen i fremtiden endrer du IP-adressen til en adresse i det subnettet som Netgear boksen din deler ut i. Når dette er gjort putter du en kabel fra den eksisterende routeren eller switchen til en av LAN-portene på d-link boksen.

 

Merk at det bare er 108 Mbps med routeren, mens klientkortet er maks 54 Mbps.

Lenke til kommentar

Råder deg til å ta en titt på andre produkter enn D-link også. Jeg har selv Routern du nevner så skal nå sende den inn for 2 gang. Er litt erfaring med andre D-link produkter også, og jeg har inntrykk av at dem er mer ustabile enn mange andre produkter. Komplett har/hadde nettopp tilbud på ASUS aksesspoint som har fått bra omtale. Hvis du tenker på 108Mbits er noe du trenger så glem den hastigheten på D-link sin Router. Den gir langt fra hva den lover.

 

Glemte å nevne den elendige supporten til D-link. Og det er dem du må forholde deg til om du får problemer med Routern og ikke Netshop.

Endret av Cyprez
Lenke til kommentar

Min flunkende nye D-link Di-624+ AirPlus ExtremeG+ har ikke mulighet for å slå av uPnP, i hvertfall etter det jeg kan se i menyene... Den hadde også store problemer når det ble mye nettverkstraffikk (20 pcer eller noe :p), men med mine nettverkskunnskaper så er jeg ikke sikker på at det var feilen...

Endret av MrPingu
Lenke til kommentar
Min flunkende nye D-link Di-624+ AirPlus ExtremeG+ har ikke mulighet for å slå av uPnP, i hvertfall etter det jeg kan se i menyene... Den hadde også store problemer når det ble mye nettverkstraffikk (20 pcer eller noe :p)

De fleste rimelige gatewayer har problemer med såpass mange brukere. Ingen av dem oppgir hvor mange samtidige sesjoner som de klarer.

 

når det gjelder uPnP kan dette deaktiveres:

http://barbara.no/art.php?artikkelid=3708&side=3

 

Se på det nest nederste bildet.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar :) Da veit jeg hva jeg skal gjøre på neste LAN. Satser på at NGTs Netopia router takler 15-20 brukere. Får vell også annskaffe meg en 24ports switch for å minske anntall hopp i nettverket, hadde problemer med det også :p

Endret av MrPingu
Lenke til kommentar
Råder deg til å ta en titt på andre produkter enn D-link også. Jeg har selv Routern du nevner så skal nå sende den inn for 2 gang. Er litt erfaring med andre D-link produkter også, og jeg har inntrykk av at dem er mer ustabile enn mange andre produkter. Komplett har/hadde nettopp tilbud på ASUS aksesspoint som har fått bra omtale. Hvis du tenker på 108Mbits er noe du trenger så glem den hastigheten på D-link sin Router. Den gir langt fra hva den lover.

 

Glemte å nevne den elendige supporten til D-link. Og det er dem du må forholde deg til om du får problemer med Routern og ikke Netshop.

Ja, egentlig burde jeg vel vurdere noe annet en D-link...har D-link i dag, og får ikke full hastighet på ADSL linjen selv i samme rom, men ifra laptopen fungerer det. Nå er det utstyret snart 3 år gammelt, så det har vel skjedd litt der i det siste.

 

Tenkte på Linksys PCI kort & aksesspunkt.

http://www.ndsdirekte.no/productinfo_spec....=1126&id=WMP54G PCI kort til 467

LinksysWAP54G

http://www.ndsdirekte.no/productinfo_spec....=1126&id=WAP54G

Den er testet på Barbara og har ihvertfall god rekkevidde. 603 kr

Endret av Andy_73
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...