Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny Verdensrekord i Blåtann satt i Norge..

Anbefalte innlegg

Det neste bli vel kanskje å finne ut av hva slags telefon som er best for formålet. Eventuelt finne ut av hvordan blåtann antenna ligger inne i telefonen. Treffer man feil på polarisasjonen, så blir det fort 20db tap :(

Tror ikke standard BT antenner er lagd med særlig grad av polarisasjon. De skal jo helst fungere i alle tenkelige vinkler. Antagelig vil det være mest å hente på å gjøre periferienheten, i dette tilfelle mobiltelefonen, mer direktiv og mer polarisert.

Vi har som sagt noen "hemmelige våpen" i ermet for å øke avstanden. Polarisasjon, plassering av antanna i mobilen og mer retningsstyring av signalet fra mobilen er noen av disse våpnene. På avstanden 1100m trengte vi ikke å bruke noen av disse triksene, men det kan godt hende må bruke de i de neste forsøkene. Mer om triksene kommer selvsagt i artikkelen vi skal skrive.

Zoidman: Gratulerer! Da regner vi med at vi får en verdig konkurrent snart ;-) Evt. samarbeide om en megarekord. (PS. Det bør dessverre være ganske bra øyekontakt mellom sender og mottager så vi må nok finne to høye fjell å klatre opp på for å rekke ekstremt langt.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oki skal ikke avsløre alle "hemmelighetene" deres da ;) Har imidlertid noen års praksis med radiolinjeskudd så hermetegnene må vel sies være på sin plass... Men kult at dere får en kortdistanse link som BT til å funke på store avstander.

Blir hacking av tilfeldig forbipasserende med bærbare BT enhetyer en ny greie???

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Knick Knack: Ikke missforstå, du må gjerne komme med tips. Vi er åpne for alle mulige råd som kan forbedre rekorden.

Det vi kanskje leter mest etter, er en varebil til å flytte antenna og et egnet område rundt tromsø der det er enkelt å teste ut forskjellige avstander. Altså et sted med et punkt som vi kan kjøre til med bil og som har vanvittig utsikt. Det er bare en fordel om vi kommer noe utenfor byen siden det vil minske radiostøy fra omgivelsene. Mulig lavangsdalen eller breivikeidet kan egne seg.

Vi satser nok først på Fløya. (ca 3km) Deretter kan gjerne noen komme å slå rekorden vår om noen måneder, så skal vi ta den tilbake igjen til sommeren. Høres det ut som en grei plan? Stadig kniving om rekorder er jo noe som engasjerer folk sterkt. (Det inntrykket har i hvertfall jeg hentet fra CPU og grafikk-bransjen)

Lenke til kommentar
Blir hacking av tilfeldig forbipasserende med bærbare BT enhetyer en ny greie???

Hmm.. ikke så lett å tracke personer når man må stå med kikkerten i ene hånden og justere antenna med andre ;)

Men uansett ganske utrolig at du kan bli tooth`et av en person som sitter over en kilometer unna.. får folk til å tenke seg litt om med å gå rundt med blåtann på!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Morsomt, virkelig. Gratulerer. :)

Simen1: Har du et stort reisebudsjett? Synes jeg stadig leser om at du tar del i forumprosjekter over hele landet... :)

Lenke til kommentar
Tap eller ikke, så tror jeg ikke noe revolusjonelt kunne vært gjort for å øke effektiviteten så veldig mye mer! Er ikke SÅ mye som kan være galt med den, hverfall ikke ut i fra resultatet å bedømme..

Uansett så skulle vi gjerne hatt deg med i TEAM`et hvis du måtte ønske :)

Er veldig smigret :)

Men jeg studerer for øyeblikket i singapore nå, som en del av siv.ing. programmet på NTNU. Det blir derfor vanskelig å samarbeide.

Men siden jeg liker å bruke det jeg lærer i praksis, som er en stor øvelse for meg før jeg kommer ut i arbeid, så kan jeg bidra med det jeg kan.

Du bør undersøke impedansen til antenna. Søk på internett og se om du finner noen tallverdier.

Karakteristisk impedansen til transmisjonslinja til WLAN : Zo=50 Ohm

En kvartbølge dipolantenne har Z=75Ohm

|(Z-Zo)/(Z+Zo)|^2 = 4% i refleksjonstap

Dette er ikke mye og kan se bort i fra i mange tilfeller.

Et nytt eksempel:

Noen spesielle antenner har f.eks. Z=150 Ohm

|(Z-Zo)/(Z+Zo)|^2 = 25% i refleksjonstap

25% tap er en betydelig, og når impedansen til antenna er stor nok blir dette alvorlig.

Det er enda mer kjipt hvis impedansen ikke er reell, dvs. den er av formelen:

Z= R + jQ Ohm

Vi er mest interessert i at effekten blir omsatt i den Ohmske motstanden slik at stråling kan bli maksimert, må vi lage en krets som kan kobles i kasade med antennen for å bli kvitt den imaginære delen. Cluet er dimensjonering av en RLC krets.

Det ser ut som polarisasjonen og strålingsdiagram problemene er av den ubetydelig art.

Stå på gutter! ;) Skal følge mye med her. Er sikker på at jeg kan lære masse her og evt. få bekreftet en del teorier her...:)

Lenke til kommentar
Simen1: Har du et stort reisebudsjett? Synes jeg stadig leser om at du tar del i forumprosjekter over hele landet... :)

Nei, jeg er bare med på ting når jeg først skal ut og reise likevel. Jeg har stort sett bare vært med på HW.no-ting i Tromsø og Trondheim.

Ellers så er jo internett og forumet en glimrende måte å kunne delta i prosjekter rundt i hele landet uten å reise.

Lenke til kommentar
kan komme hit å prøve ny rekord, skulle kunne få til distansar på over to mil (målt på kart på gulesider.no), kjem også endå lenger dersom ein legg ut med båt, men ikkje ein gong wlan antenna når vel så langt...

Hvor i landet er det du bor? Er det grei tilgjengleighet med bil til hele strekninga på 20 km? Båt tror jeg blir uaktuellt hvis vi ikke forbedrer utstyret vår ganske mye.

Lenke til kommentar

Hmm.. ikke så lett å tracke personer når man må stå med kikkerten i ene hånden og justere antenna med andre ;)

Men uansett ganske utrolig at du kan bli tooth`et av en person som sitter over en kilometer unna.. får folk til å tenke seg litt om med å gå rundt med blåtann på!

Om du stikker innom radionor.no (products) ser du en antenne/mottaker som kan peile hvor signalet kommer fra. Dette er selvsagt ikke særlig billig (tror ikke det er i salg ennå), men tenk deg kombinasjonen av en slik antenne og en motor som hele tiden justerte antenna slik at en fikk best mulig forhold...

Ennå et par tips: Sola ioniserer atmosfæren i løpet av dagen (danner ionosfæren) slik at den demper støy fra verdensrommet. Derfor kan det være fordel å utføre forsøkene på ettermiddagen når ionosfæren er tykkest. En bør også sørge for at ingen av antennen ser sola. Altså at sola ikke ligger i noen av de dominerende lobene til antennene og i hvertfall ikke innenfor hovedloben. Masse støy fra sola!

Ennå en greie er å unngå store gjevne overflater (vann f.eks) i området mellom sender/motaker siden disse overflatene kan reflektere strålene slik at en får flerveis transmisjon som igjen kan føre til at signalene i verste fall kanselerer ut hverandre.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

angående tracking, hadde det ikke gått ann å feste et godt riflesikte(sniperscope) på antenna/parabolen og så peila seg inn på personen med telefonen? Vet ikke om dere kjenner noe med et skikkelig godt riflesikte, eller kanskje om en lokal våpenhandler ville lånt ut ett mot at han fikk litt reklame under rekorforsøket?

Uansett gødd løkk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...