Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny Verdensrekord i Blåtann satt i Norge..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

neonX: Stilig avartar! Jeg har den som bakgrunn på mobilen min. :)

 

Forresten: Om vi får låne den antenneparken så trenger vi en frivillig person som kan dra til månen eller gå i bane rundt jorda med en SE T610 i hånda .. :p

 

Knick Knakk hadde noen gode tips på forrige side. Jeg kan avsløre at alle er tenkt godt gjennom, men at de ikke har vært nødvendig for å nå 1100m. Dvs. at vi sikkert har en god del til å gå på. Jeg tror ikke det skal bli vanskelig å overstige 1 mile. Særlig ikke med de "hemmelige våpnene" vi har i ermet. Mer om det etter neste forsøk. Det vi har gjort til nå er nærmest å betrakte som oppvarming. :)

Lenke til kommentar

Di parabolene står rettet riktig vei. Er jo greit for månevandrere å få overført litt gratis bilder over blåtann, slik at di slepper å bruker GPRS ;)

 

 

Eller dere kan begynne med EME (Earth-Moon-Earth). Sende ut fra norge, og f.eks ta ned i statene da månen funker som et stort "speil" som reflekterer signalene. (dette er brukt blandt radioamatører som f.eks ved hjelp av vanlig VHF eller UHF signaler kan kjøre kontakter med personer tusenvis av kilometer borte)

 

Det neste bli vel kanskje å finne ut av hva slags telefon som er best for formålet. Eventuelt finne ut av hvordan blåtann antenna ligger inne i telefonen. Treffer man feil på polarisasjonen, så blir det fort 20db tap :(

Lenke til kommentar
Regner med at antenne er laget etter mål, men hvordan Standbølgeforholdet er, er det vel ingen som kan si noe om i øyeblikket. Er uansett ikke skadelig, men kan være MYE tap :(

Det kan være litt vanskelig å beregne Impedansen til antenna analytisk.

Ut i fra dette kan man beregne refleksjonstap, |(Z-Zo)/(Z+Zo)|^2

 

Strålingsdiagrammet kan man også med fordel ha slik at antennen er rettet mot målet.

 

Polarisasjonsmatch er nødvendig for maks uttnyttelse.

 

Riktig lengde på kabelen bra antenne til sender er også nødvendig for maks utnyttelse, L=m*lambda , m=1,2,3......

 

Så kan man jo plassere mobilen i brennpunktet på en liten paraboldisk i den andre enden da for å samle mest mulig effekt over tverrsnittet av paraboldisken.

 

 

Men jeg regner med at disse tingene har disse to gutta tenkt på, men underlig at ingen har nevnt Impedansen til antenna. For her kan det være mye tap, refleksjonstap.

Lenke til kommentar
Det neste bli vel kanskje å finne ut av hva slags telefon som er best for formålet. Eventuelt finne ut av hvordan blåtann antenna ligger inne i telefonen. Treffer man feil på polarisasjonen, så blir det fort 20db tap :(

Tror ikke standard BT antenner er lagd med særlig grad av polarisasjon. De skal jo helst fungere i alle tenkelige vinkler. Antagelig vil det være mest å hente på å gjøre periferienheten, i dette tilfelle mobiltelefonen, mer direktiv og mer polarisert.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Regner med at antenne er laget etter mål, men hvordan Standbølgeforholdet er, er det vel ingen som kan si noe om i øyeblikket. Er uansett ikke skadelig, men kan være MYE tap :(

Det kan være litt vanskelig å beregne Impedansen til antenna analytisk.

Ut i fra dette kan man beregne refleksjonstap, |(Z-Zo)/(Z+Zo)|^2

 

Strålingsdiagrammet kan man også med fordel ha slik at antennen er rettet mot målet.

 

Polarisasjonsmatch er nødvendig for maks uttnyttelse.

 

Riktig lengde på kabelen bra antenne til sender er også nødvendig for maks utnyttelse, L=m*lambda , m=1,2,3......

 

Så kan man jo plassere mobilen i brennpunktet på en liten paraboldisk i den andre enden da for å samle mest mulig effekt over tverrsnittet av paraboldisken.

 

 

Men jeg regner med at disse tingene har disse to gutta tenkt på, men underlig at ingen har nevnt Impedansen til antenna. For her kan det være mye tap, refleksjonstap.

Strålingsdiagram er ikke laget for antennen, men jeg har en viss anelse om hvilken retning den har høyest gain etter å ha brukt den en god stund. Den har en frontlobe på ca.5grader

 

Polarisasjonsmatch er selvfølgelig tatt hensyn til da feil i polaritet ville gitt extremt dårlige resultater. Polariteten til parabolen ble holdt konstant mens mobiltelefonen ble vinklet slik at den ga sterkest signal mot kilde.

 

Vi har ikke beregnet impedansen til utstyret. Jeg er vel mere håndtverker enn teoretiker, så har hatt hjelp av andre til dimensjonering/beregning.

 

Det eneste jeg har gjort av tuning er å justere biquaden slik at den lå mest mulig i brennpunkt av parabolen.

 

Tap eller ikke, så tror jeg ikke noe revolusjonelt kunne vært gjort for å øke effektiviteten så veldig mye mer! Er ikke SÅ mye som kan være galt med den, hverfall ikke ut i fra resultatet å bedømme..

 

Uansett så skulle vi gjerne hatt deg med i TEAM`et hvis du måtte ønske :)

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...