Gå til innhold

Internet server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff, hvor mange ganger må man si dette: DET KOMMER ANN PÅ PROGRAMVAREN!

ønsker du å kjøre en box med spill servere tror jeg du kan kjøpe ny pc. Som webserver og generell shell server for 2-3 stk kommer du langt med den maskina der. Sålenge du ikke planlegger å lage et system hvor 100 folk har tilgang til alt mulig da.

Definer hva du vil kjøre på den av programvare så skal jeg prøve å svare bedre.

ps. jeg ville ikke satsa på X. det blir fort treigt.

Lenke til kommentar

Ja da kan du bare ta det med ro.

1. Installerer du en clean install av linux (var vel RH 7.2 du skulle bruke) uten X.

2. Du installerer iptables, kompilerer kjerna slik at du kan bruke maskinen som en router og setter opp routinga med iptables.

Å sette noen firewall regler anbefales også.

Dette krever noe peil, noe tid og noe lærevilje...

Du finner masse info om dette på nettet, om du gidder å søke litt. En god innledning i iptables finner du under howto seksjonen på linuxorbit.com.

Anbefaler deg også å søke etter iptables poster på dette forumet, da jeg og andre har hjelpt andre med samme "problem".

Iptables er vanskelig i starten, men når du begynner å skjønne tegninga og ser mulighetene, er det både morro og interessant.

Håper dette kan hjelpe deg...

mvh

Oskar

Ps. Winxp er den verste windowsen, bruk heller win2k vist du må. Ikke gidd å diskuter..

Lenke til kommentar

Jepp :smile:

Glemte å si at jeg tror det går ann å configurere iptables grafisk også vist du har X på routeren.

I så fall kan da bruke webmin..., men dette er kjedelig og man lærer mye mindre av det.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...