ChristianEgeland Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Tenker på å kople meg til et trådløst nettverk ca 350m fra mottakeren min. Et lite problem (dvs sikkert ganske stort problem) er at en høyblokk stenger for fri sikt til selve senderen, men jeg har helt fri sikt til en bygning som har 100% god dekning av nettverket. Spørsmålet mitt blir da om jeg kan bruke et access point med repeater funksjon - med en ekstern antenne, f.eks av denne typen som peker inn i området med dekning? I spec'en på antennen står det at den kan nå opptil 3 kilometer, men det kan jeg nok ta med både en og to klyper salt, pluss at rekkevidden gjennom en høyblokk (dersom jeg skal sikte på senderen) sikkert er mer eller mindre lik null, selv med en så kraftig antenne? Jeg vil jo anta at jeg kan motta signalet fra nettverket ved å sikte inn i et område med dekning, men i og med at jeg ikke har fri sikt til senderen vil det kanskje bli problematisk å sende data til nettverket, så i praksis så vil nettverket ikke fungere? Et alternativ hadde jo så klart vært å sette opp et ekstra access point som gjorde at jeg ungikk høyblokka, men det har jeg ikke mulighet for å gjøre. Håper noen kan hjelpe meg med svar på dette - Christian Egeland Lenke til kommentar
TrAI Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hmmm... Mikrobølgene som trådløst nettverk bruker er på mange måter som lys, de kan gå igjennom noen materialer med mer eller mindre dempning men skygges av andre. Med mindre noe reflekterer dem vil de også fortsette i rett linje, dermed er det ikke nok å ha klar sikt til ett område med dekning, du må fri sikt(i mikrobølge spektrumet) til enheten du skal koble deg til. det finnes to løsninger på dette, enten må du ha noe som reflekterer signalene der hvor dekningsområdene fra de to enhetene krysser hverandre, eller så må du sette opp en aktiv repeater her. Men siden du sier at du ikke har mulighet til å sette opp ett ekstra aksesspunkt går jeg ut i fra at du ikke kan gå i gang å montere noen reflektor heller... det er jo alltids en mulighet for at noe som alt er der kan reflektere signalene, mener å ha hørt om folk som har klart å bruke byggninger feks, men dette krever at man har visse vinkler i mellom de to antennene og reflektoren. Refleksjoner er polariserte, så med mindre du bruker antenner med sirkulær polarisering kan hvordan antennen er rotert også spille inn. Det skal nok vanskelig gjøres å sende signalene igjennom en høyblokk, ja... Å få en aktiv repeater/AP med repeater funksjon innenfor dekningsområdene er nok den løsningen som er mest sannsynlig at vil virke. Du kjenner ikke noen i blokken/andre bygg som kan sees fra begge steder som kunne være villig til å ha noe greier hos seg for dere da(eller kanskje til og med være med i nettet)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå