Gå til innhold

35% Isopropanol eller rødsprit til rens av CPU?

Pug

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bruk noen oljeprodukter, fordi olje fordamper ikke 100%. Det er ingen vits i å gamble på dette, en cpu koster ~2000kr og en flaske isopropanol koster ~50kr. Jif har jeg ikke peil på, men jeg tror det må være noe av det dummeste / dårligeste man kan bruke

Lenke til kommentar

For slike anledninger har jeg avsatt en flaske Blå smirnoff i skapet! Da er det party alá Grevinnen og hovmesteren, hvor prosessoren er Miss Sophie og jeg er James! :p

Fra spøk til revolver så fungerer også dette greit! Det viktigeste er å la prosessoren tørke litt etter man har hatt på rensemiddel. Og som wim sier, ikke bruk oljeprodukter! White sprit f.eks inneholder både lette og tyngre parafiner. De tyngre fordamper ikke helt vekk, men som legger igjen et tynt lag med fett/olje siden dette ikke fordamper ved romtemperatur. Alkoholbaserte løsningsmiddel består derimot av ett og samme stoff, og det fordamper i romtemperatur.

Lenke til kommentar
Bruk JIF universal :yes: funker nok nesten like bra som isopropanol... ikke bruk rødsprit...

Altså sånn JIF som du bruker for å vaske vinduer o.l.  ;)

Så bestiller du bare en CPU-rens fra microplex neste gang du handler der.  :D

Jif inneholder så vidt meg bekjent vann... du kan gjerne helle vann over CPU'en din. Jeg vil ikke....

Atter en gang: Det er ikke noe å diskutere, bruk isopropanol, evt. kondensfjerner. Det finnes en haug av andre tilsvarende tråder, folk foreslår alle slags merkelige ting, hvorfor ikke bruke det eneste som faktisk garantert virker og som ikke skader CPU?

Endret av erikindre
Lenke til kommentar
Ikke bruk noen oljeprodukter, fordi olje fordamper ikke 100%. Det er ingen vits i å gamble på dette, en cpu koster ~2000kr og en flaske isopropanol koster ~50kr. Jif har jeg ikke peil på, men jeg tror det må være noe av det dummeste / dårligeste man kan bruke

IDIOT!

Har du noen gang brukt JIF til å vaske? Har du lagt merke til at det fordamper fullstendig? Har du prøvd å bruke JIF til å rense cpu for goop? Har du sett hvordan ISOpropanol oppfører seg? Du ville lagt merke til at det funker på akkurat samme måte. JIF er et organisk løsemiddel (de oppgir ikke hvilket på flasken) som har samme egenskaper som isopropanol, men er kanskje ikke fullt like sterkt som høykonsentrerte alkoholer.

Du burde ta en IQ test før du begynner å påstå at andres utsagn er uintelligente... Det er iallefall godt du innrømmer selv at du ikke har peiling.

Jif har jeg ikke peil på

Det er ikke farlig å bruke RØDsprit heller, men pass på å bruk en klut for å tørke bort slik at du legger igjen minst mulig fiber-rester. IKKE bruk toalettpapir bruk heller tørkepapir viss du ikke har en bomullsklut.

Men helst bruk ISOpropanol da det som sagt fordamper fullstendig, (det samme gjør JIF viss du ikke har isopropanol for hånden).

Lenke til kommentar

IDIOT!

Har du noen gang brukt JIF til å vaske? Har du lagt merke til at det fordamper fullstendig? Har du prøvd å bruke JIF til å rense cpu for goop? Har du sett hvordan ISOpropanol oppfører seg? Du ville lagt merke til at det funker på akkurat samme måte. JIF er et organisk løsemiddel (de oppgir ikke hvilket på flasken) som har samme egenskaper som isopropanol, men er kanskje ikke fullt like sterkt som høykonsentrerte alkoholer.

Du burde ta en IQ test før du begynner å påstå at andres utsagn er uintelligente... Det er iallefall godt du innrømmer selv at du ikke har peiling.

Jif har jeg ikke peil på

Det er ikke farlig å bruke RØDsprit heller, men pass på å bruk en klut for å tørke bort slik at du legger igjen minst mulig fiber-rester. IKKE bruk toalettpapir bruk heller tørkepapir viss du ikke har en bomullsklut.

Men helst bruk ISOpropanol da det som sagt fordamper fullstendig, (det samme gjør JIF viss du ikke har isopropanol for hånden).

rødspritt inneholder små menger olje, og ( husker ikke navnet ) en type brekningsmiddel basert på petroleum. Den vil legge igjen en tynn oljefilm.

Aceton vil sakte med sikkert etse seg vei igjennom. ( VELDIG sterk styre.. )

Eneste som er bra å bruke på cpu er-> jif ( men ikke det beste dog pga. den har litt andre tilleggsstoffer ), isopropanol, eller hvem som helst form for alkoholer opp til butanol. Over det blir det liggende igjen tynt lag med olje.

*edit* de fleste organiske løsningsmiddelene fungerer, men obs, mange av de er basert på syre.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Eneste som er bra å bruke på cpu er-> jif ( men ikke det beste dog pga. den har litt andre tilleggsstoffer ), isopropanol, eller hvem som helst form for alkoholer opp til butanol. Over det blir det liggende igjen tynt lag med olje.

*edit* de fleste organiske løsningsmiddelene fungerer, men obs, mange av de er basert på syre.

Jeg ønsker å vite på vilket grunnlag du sier det du sier..

Lenke til kommentar

Å påstå at rødsprit legger igjen noen form for "olje" er ren idioti. Dersom det hadde lagt igjen noe olje, hadde det da hatt bruksområde som "avfettings middel"? :roll:

Rødsprit og blå isopropanol er sidestilte hva metall(cpu) rens angår. Får du tak i ufarget isopropanol vil dette være hakket bedre enn rødsprit fordi det naturlig nok ikke inneholder fargestoffer.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å vite på vilket grunnlag du sier det du sier..

hvilket grunnlag ? 2 års kjemiutdannelse, og jobber på næringsmiddeltilsynet.

*edit* du sier du ikke ser det.. nei du gjør ikke det.. For det blir som brus og tenner.. Du SER ikke at brus gjør skade, før du går ned på mikroskopisk nivå.. Dette pga. ionebindinger brytes. Dette fører da til, at det blir dårligere kontakt mellom kjøler og cpu, og herved dårligere kjøling

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

aceton som en sterk syre??? særeste jeg har hørt på lenge...aceton kan omdannes til syre, men at det er en sterk syre i seg selv???

dessuten fordamper aceton veldig fort... personlig har jeg en flaske teknisk sprit, og en flaske aceton. har ikke opplevd problemer med acetonen. eneste er at man ikke bør bruke det på plast

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...