valentino Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Jeg støtter ikke OD, fordi de prøver å tvinge norske ungdom til å jobbe for en latterlig billig penge og som mange andre her tror jeg ikke at mestparten av de pengene som blir samlet inn går til det gode formålet. Greit nok at OD her i landet "bare" bruker 3.5 mill av det, men det er sansynligvis mange mellomledd som tar store biter av summen før den når fram. Grunnen til at jeg søkte på videregående var at jeg ville ha studiekompentanse, noe jeg ikke oppnår ved deltagelse på OD-dagen, div. ski/tur dager, skuespill og annet tull. Jeg betaler skatt til staten, som igjen gir bistand til fattige land og gode formål. Derfor føler jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for å ha brukt od dagene som ble gjennomført mens jeg gikk på VGS til å sitte på skolepc å surfe på nettet og skrive en halv side med noe svadam og gå i 12-1 tiden. Dersom jeg har lyst å bidra mer til hjelpearbeid enn det jeg gjør med skattepengene så kan jeg gjøre det ved å gi penger til frelsesarmeen, røde kors, norsk folkehjelp og sansynligvis andre organisasjoner som jeg støtter mer enn OD. Se på røde kors for eksempel.. de ansetter leger og sykepleiere som faktisk hjelper de som trenger det. De kjøper mat som de deler ut til folket. Det er etter min mening mye bedre enn å bare gi penger, og arrangere skuespill. 1 Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Det er skummelt å se hvor ufattelig egoistiske og usolidariske enkelte av vår generasjon er. Litt for vante med å sitte på silkepute med sølvskje i munnen? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Det er skummelt å se hvor ufattelig egoistiske og usolidariske enkelte av vår generasjon er. Litt for vante med å sitte på silkepute med sølvskje i munnen? Det er ikke å være solidarisk vi kritiserer, det er måten det blir gjort på. Jeg vil heller støtte en organisasjon som gir meg mer bevis på at det de gjør faktisk nytter, og som støtter de som faktisk trenger det. Les dette, du: Dersom jeg har lyst å bidra mer til hjelpearbeid enn det jeg gjør med skattepengene så kan jeg gjøre det ved å gi penger til frelsesarmeen, røde kors, norsk folkehjelp og sansynligvis andre organisasjoner som jeg støtter mer enn OD. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Det er ikke å være solidarisk vi kritiserer, det er måten det blir gjort på. Jeg vil heller støtte en organisasjon som gir meg mer bevis på at det de gjør faktisk nytter, og som støtter de som faktisk trenger det. Vel, for det første er det nokså altterlig hvordan man kritiserer hvordan pengene administreres/hvor mye penger som når fram, når man faktisk ikke har NOE å legge til grunn for påstandene. Dersom OD sier at 90% av pengene når frem, vel, da velger jeg å tro på det. Ikke fordi jeg er naiv, ikke fordi jeg har noe mer å legge til grunne for det, men fordi jeg er 100% overbevist om at et såpass stort prosjekt aldri i livet ville sluppet unna med å lyve om nettopp dette. For øvrig har jeg utelukkende positive opplevelser med ODs informasjonskampanjer, og har alltid fått god info både før og etter prosjektene. Dessuten er det ingenting som hindrer deg i å oppsøke organisasjonen hjemmesider, for eksempel. Nei, for å være ærlig tror jeg all sytinga er grunnes mer i deler av høyresidas frykt for begreper som "solidaritet" og "likhet". Les dette, du:Dersom jeg har lyst å bidra mer til hjelpearbeid enn det jeg gjør med skattepengene så kan jeg gjøre det ved å gi penger til frelsesarmeen, røde kors, norsk folkehjelp og sansynligvis andre organisasjoner som jeg støtter mer enn OD. Det er vel og bra. Men jeg ser ikke hvorfor det er et problem å ofre èn eneste skoledag i året til et slikt formål. Jeg vet i hvert fall at jeg ikke har opplved det som noe negativt å få litt variasjon i skolehverdagen. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 For øvrig har jeg utelukkende positive opplevelser med ODs informasjonskampanjer, og har alltid fått god info både før og etter prosjektene. Da har vi forskjellige erfaringer. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Problemet ligger nok hos skolen din, ikke OD. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Problemet ligger nok hos skolen din, ikke OD. Ja, det er et problem på skolen min også, men vi hadde også foredragsholdere fra OD på skolen. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Jeg var faktisk en av de få som jobbet på OD dagen. Skolen jeg går på har fått VELDIG mye informasjon om OD, men desverre er det mange som gir faen. Dette kommer av at det er mange rasister på skolen min. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Jeg vet ikke engang hva pengene går til i år... Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 De som tjener mest på OD må være de som leier inn arbeidskraft til en timelønn som kun overgår det sivilarbeidere og vernepliktige får i Norge. Jeg har selv drevet å kostet løv for folk en hel dag, jeg vet om folk som har leid inn et par karer fra nærmeste VGS når oppvasken var så diger at de ikke orket å sette igang selv. Neste OD skal jeg følge litt mer med slik at jeg kan få noen til å ta en totalvask av leiligheten for noen hundrelapper. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Neste OD skal jeg følge litt mer med slik at jeg kan få noen til å ta en totalvask av leiligheten for noen hundrelapper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå