FreeBSD Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Etter å ha lest innleggene i denne diskusjonen har jeg fått bekreftet det inntrykk jeg lenge har hatt; vi har det altfor godt her til lands. Ikke for det, jeg er heller ikke så enkelt møblert at jeg etter fire timers arbeid hevder å ha kvittet meg med enhver slett samvittighet overfor våre venner lenger syd. Men hva har du gjort som skal gi deg dårlig sammvittighet ovenfor folk i afrika. Tenker du deg om så har ikke du gjort noe som har skapt den situasjonen de er i i dag. Sist gang noen snakket om at det var vår oppgave å ta oss av og sivilisere alle andre befolkninger i verden endte det med imperialisme som kan settes i direkte kontakt til ww1 som igjen kan settes i direkte kontakt med ww2. (jfr den hvite manns byrde) For at noen skal ha det godt, må andre lide. Jeg går ikke og tenker på dette hele tiden, men når slike gode kampanjer dukker opp - vil jeg ihvertfall forsøke å gjøre det beste ut av det. Kall meg hva du vil. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Å gi noen sinte svake folk mat, drikke og ly vil bare føre til opprør. Tenk litt fremover i tid, så forstår du nok hvorfor jeg vil hjelpe pandaer enn folket i Uganda. Barn i Afrika er ikke sint. De er sulten. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Vi er som NHO-direktøren tidligere så godt har uttalt det, blitt en nasjon av sytere. Vi bor også i en av verdens dyreste (men beste) land. Det er gebyrer, avgifter over alt. Bensin priser henger på rundt 10kr og lener seg mot 10.5kr. Av alt du kjøper, går 1/5-del av det du kjøper til staten. Når du kjøper elektronisk utstyr, må du betale miljøgebyr. Skal du inn i Oslo koster det 20kr. NRK krever 800kr i året av de fleste. Har du bil må du regne med å betale årsavgift. Hver gang du ringer betaler du 50 øre til telefonselskapet for "oppkobling" Det er ikke mye penger det er snakk om i første omgang, men hvis du legger alt sammen over et år, så kan du jo regne litt... Vi betaler jo allerede rundt 80-90% av det vi tjener til diverse selskap og staten, hvorfor løfter ikke de en finger for å hjelpe dem? Er så utrolig lei av å høre "tenk hvis alle var som deg". Ok, takket være at ikke alle er som meg får noen byer der nede brønn og nye hus. Men hva hjelper det? Om noen år blir det nok borgekrig, voldtekt og større HIV spredning enn noen sinne, og det blir startet en ny OD kampanje mot AIDS. Dette er en ond sirkel. Jeg er lei for å måtte si det, men for at det skal skje en radikal forandring der nede, nå nato gripe inn for fullt, ellers så kræsjer det helt. Å gi noen sinte svake folk mat, drikke og ly vil bare føre til opprør. Tenk litt fremover i tid, så forstår du nok hvorfor jeg vil hjelpe pandaer enn folket i Uganda. Jeg synes ikke vi betaler for meget her til lands. Vi er fremdeles en velferdsstat, og folket får mange goder igjen for det de betaler inn. Det er ikke alltid tilfelle andre steder. Du har forøvrig røpet deg; årets offisielle OD-aksjon går til å bekjempe volden i Sør-Afrika, som er et meget stort problem. Hvis du hadde fulgt litt med, hadde du funnet ut at Sør-Afrika er verdensdelens best fungerende land, og er siden 1994 blitt en velferdsstat - borgerkrig er ingen fare, men volden er det - og den skal nå bekjempes. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 For at noen skal ha det godt, må andre lide. Jeg går ikke og tenker på dette hele tiden, men når slike gode kampanjer dukker opp - vil jeg ihvertfall forsøke å gjøre det beste ut av det. Kall meg hva du vil. Kaller deg ikke noe jeg, er selv med på od, men jeg mener at de holdningene od og de som jobber i od utstråler om at alle skal ha det like godt er ekstremt naive. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg er forresten ikke tilhenger av det republikanske parti heller. Nei, maken til venstresosialister skal du lete lenge etter! Eh ... jaha? Til din informasjon kan jeg opplyse om at jeg er imot republikanernes negative holdning til sosial frihet, akkurat som jeg er imot demokratenes negative holdning til økonomisk frihet. Etter en amerikansk standard vil jeg antakelig regnes som til venstre i sosiale spørsmål og til høyre i økonomiske. For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du sier venstresosialister. Finnes det høyresosialister? Også så mange skumle negere Bush har valgt å ha med i sin administrasjon... Hva i all verden har negre med saken å gjøre? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 For at noen skal ha det godt, må andre lide. Fordi? Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg er forresten ikke tilhenger av det republikanske parti heller. Nei, maken til venstresosialister skal du lete lenge etter! Eh ... jaha? Til din informasjon kan jeg opplyse om at jeg er imot republikanernes negative holdning til sosial frihet, akkurat som jeg er imot demokratenes negative holdning til økonomisk frihet. Etter en amerikansk standard vil jeg antakelig regnes som til venstre i sosiale spørsmål og til høyre i økonomiske. For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du sier venstresosialister. Finnes det høyresosialister? Også så mange skumle negere Bush har valgt å ha med i sin administrasjon... Hva i all verden har negre med saken å gjøre? Ta en fleip, ærede PelsJakob. Ikke ta deg selv så høytidelig. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Ta en fleip, ærede PelsJakob. Ikke ta deg selv så høytidelig. Jeg kan godt ta en fleip, men jeg forstår ikke hvorfor du insinuerer at jeg er rasist. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 For at noen skal ha det godt, må andre lide. Fordi? Nei kanskje fordi man for å forstå at man har det godt må ha noe å sammenligne med. Alt annet blir en unaturlig drøm Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Nei kanskje fordi man for å forstå at man har det godt må ha noe å sammenligne med. Selv om alle hadde hatt samme levestandard som i vesten, kunne man fortsatt ha sammenliknet med mennesker som har levd tidligere. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Nei kanskje fordi man for å forstå at man har det godt må ha noe å sammenligne med. Selv om alle hadde hatt samme levestandard som i vesten, kunne man fortsatt ha sammenliknet med mennesker som har levd tidligere. Og hvor mange generasjoner vil slike ting blir husket. Samt hvis det finnes opp en ny teknologisk ting i et land, vil jo de som bor der få det bedre enn andre iallefall i en liten periode før oppfinnelsen spres. Lenke til kommentar
nd4spd Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Noen som så OD-filmen for sri-lanka der de "stakkars fattige" barna satt med gullkjeder og så triste ut? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hvis du ikke liker opplegget, så ikke vær med på det. Under min siste OD, noen år siden nå, så skulle vi som ikke ønsket å delta se en kjip film om evne og etterpå skrive et referat eller svare på noen spørsmål om filmen. Husker ikke detaljer. Det jeg gjorde var å skrive et relativt hardt angrep på hele OD-greia og levere inn det i stedet. (Omlag halvannen A4 side). Etterpå ble jeg kontakta av en lærer som lurte på om jeg ville stå for det jeg hadde skrevet i en eller annen annen sammenheng (husker ikke hvilken). Det aslo jeg selvsagt relativt fort. Men pointet er, ingen kan tvinge deg til å delta på noe du synes er feil å være med på. Men du må nok regne med at det forventes at du redegjør for deg selv på en eller annen måte. Sansynligvis ved å være på noe kjipt opplegg. Eller gjør som jeg gjorde. (Litt på siden, jeg tok egentlig halve dagen fri og kom tilbake først når filmen var ferdig. Men det inngår ikke i anbefalingen. ) Lenke til kommentar
Proidiv Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Dette går pengan til: http://www.od.no/_rets_Prosjekt/Prosjektene/index.html Jeg er for OD. Jeg tror faktisk på det som står i brosjyrene. Jeg er en naiv liten fjott, jeg vet det, men jobber i den gode tro at over 90% av pengene når sitt mål. Dessuten slipper jeg tysktimen på fredag Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Våre penger skal gå til Sør-Afrika. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Skolen legger ned en hel dags undervisning så vi kan dra å jobbe eller for de som ikke får jobb, sitte hjemme og dra opp 300 obligatoriske kr fra lommeboka til mor eller far.Ja, det er jo virkelig synd at vi skal miste en HEL dags skolearbeid. virkelig krise, ikke sant ? ork å løft på rævva en liten dag for å i det hele tatt prøve å hjelpe til da. Bistand bør heller ytes ved å fjerne tollbarierer. Handel som bistand!Og hvordan skal enkeltelever ved videregående skoler kunne hjelpe til med å fjerne tollbarierene ved en dags arbeid ? Uansett syns jeg det bare er tull. 90% av alle elevene sitter bare hjemme uansett. Så på listen over hvor folk i klassen skulle være. Det var pokker meg ikke mange som hadde gidda skaffe seg en arbeidsplass. Burde heller funnet på noe annet for å få de 300kr syns jeg.Poenget er ikke om elevene gjør lite eller mye arbeid for å få inn pengene, det er at de kommer inn som teller.Og du har så klart et genialt forslag til hvordan elevene skal samle inn 300 kr hver på en dag ? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Bistand bør heller ytes ved å fjerne tollbarierer. Handel som bistand!Og hvordan skal enkeltelever ved videregående skoler kunne hjelpe til med å fjerne tollbarierene ved en dags arbeid ? Hvorfor er det et et utgangspunkt at enkeltelver skal gjøre dette? Hvis UD er meningsløst, så er det meningsløst. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Bistand bør heller ytes ved å fjerne tollbarierer. Handel som bistand!Og hvordan skal enkeltelever ved videregående skoler kunne hjelpe til med å fjerne tollbarierene ved en dags arbeid ? Hvorfor er det et et utgangspunkt at enkeltelver skal gjøre dette? Hvis UD er meningsløst, så er det meningsløst. Hvis ja, hvis, det vil altså si at vi ikke vet at OD er meningsløst, derimot det motsatte. Hvorfor er det et et utgangspunkt at enkeltelver skal gjøre dette? Jeg tror det kalles medmenneskelighet. Eller, hvis det er det du vil, man kan jo også tilkalle voksne frivillige til å banke på dørene hos folk og tigge penger til barna i Afrika, fremfor at også de unge skal også kunne ta i et tak. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg er forresten ikke tilhenger av det republikanske parti heller. Er de ikke kapitalistiske nok? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Resultatregnskap og revisjonsberetning 2003 OD 2003 - Sri Lanka Innsamlede midler 29.800.000 Brukt av innsamlede midler 3.246.442 Bruk av innsamlede midler utgjør 10,89% av innsamlede midler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå