FpsStu Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Vel, gjør de det? Kan du med hånda på hjertet si at de ikke gjør det? Derfor gidder ikke jeg å jobbe for OD. Jeg vet ikke helt sikkert hva pengene går til, og samtidig, så vil jeg ikke at de skal gå til det de sier det går til. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Registrert som "Forening/lag/innretning" er de ikke pliktige å sende inn regnskap til Brønnøysund. Dermed har jeg heller ikke tilgang til dette. Men faktum er at de ihvertfall har en daglig leder og et relativt stort styre, og de har husleieutgifter sentralt i Oslo, og jeg antar at de også har noen andre ansatte for oppfølging og økonomi. Det blir penger av slikt. Jeg er ihvertfall skeptisk til en organisasjon som virker så sosialistisk gjennomsyret. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Vel, gjør de det? Kan du med hånda på hjertet si at de ikke gjør det? Derfor gidder ikke jeg å jobbe for OD. Jeg vet ikke helt sikkert hva pengene går til, og samtidig, så vil jeg ikke at de skal gå til det de sier det går til. Vel, si at jeg støtter saken. Hvordan skal jeg vite om pengene går til afrikanske barn eller noen andre? Kan du med hånden på hjertet... komme med bevis? Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Vel, gjør de det? Kan du med hånda på hjertet si at de ikke gjør det? Derfor gidder ikke jeg å jobbe for OD. Jeg vet ikke helt sikkert hva pengene går til, og samtidig, så vil jeg ikke at de skal gå til det de sier det går til. Vel, si at jeg støtter saken. Hvordan skal jeg vite om pengene går til afrikanske barn eller noen andre? Kan du med hånden på hjertet... komme med bevis? Hvorfor er disse turbokapitalistene og Republikaner-tilhengerne imot ALT som kan bidra til å hjelpe noen? Selvfølgelig er Operasjon dagsverk en kommunistsammensvergelse som samarbeider med Al-Qaida - det er jo helt innlysende. Hvis du har lyst å hjelpe fattige må du jo være en frihetshatende terrorkommunist. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Nevnte jeg ikke at jeg var for OD? Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Nevnte jeg ikke at jeg var for OD? Jeg leste bare det siste innlegget ditt, men jeg siktet hovedsaklig til PelsJakob og JoachimR. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Nevnte jeg ikke at jeg var for OD? Jeg leste bare det siste innlegget ditt, men jeg siktet hovedsaklig til PelsJakob og JoachimR. SOm sagt har jeg aldri deltatt på OD-dager da min skole ikke er med på noe slikt. Men når jeg leser på siden til Operasjon Dagsverk er det tydelig at de er temmelig røde av seg. se på lekene de foreslår, f.eks. Handelsspillet som skal vise at "verdensbanken er un-fair", "handel er slemt og urettferdig" etc. Det sier seg selv at en organisasjon som oppfordrer til leker som skal vise dette, ikke er kapitalistisk. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Poenget med det siste innlegget var at jeg ikke kan, med hånden på hjertet, vite noe om hvor pengene går. Og da stoler jeg på de som arrangerer OD, inntil annet er bevist. edit: Om det er kapitalistisk eller ikke gjør meg fint lite, innimellom kan man gi til de som er mindre heldig uten å være Marx-frelst. Endret 27. oktober 2004 av SteffyBoy Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Hvorfor er disse turbokapitalistene og Republikaner-tilhengerne imot ALT som kan bidra til å hjelpe noen? Selvfølgelig er Operasjon dagsverk en kommunistsammensvergelse som samarbeider med Al-Qaida - det er jo helt innlysende. Hvis du har lyst å hjelpe fattige må du jo være en frihetshatende terrorkommunist. Jeg har ikke sagt at jeg er imot å hjelpe noen, jeg er derimot organisasjoner som tvinger ungdom til å hoste opp 300kr hver, uten å legge ut bevis for hvor disse pengene går. De skryter også av to vellykkede prosjekter siden de startet, hva med de resterende 30(?)? Som sagt så går heller OD pengene mine til dyrene og dyrevern, og tar gjerne en dags fravær for det. Selv om det ikke er tvang å jobbe på OD, er alternativer å sitte på skolebenken i 7,5 timer, de fleste ungdommer tenker at en fridag er verdt 300kr... Hadde skoledagen derimot vært vanlig, og OD vært frivillig er det en annen sak. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Bare det å avblåse bistandsarbeid som en sosialistisk propagandamaskin får meg til å se rødt. Hvor i all verden har jeg påstått noe slikt? Jeg hevder at OD er en sosialistisk propagandamaskin, ikke veldedige organisasjoner generelt. Beklager, PelsJakob. Jeg leste innlegget ditt feil. Da jeg var med på OD fikk ikke jeg noe inntrykk av noen sosialistiske baktanker etter hva jeg husker. Var nok ikke observant på det heller, så for alt jeg vet kan det godt ligge en del mellom linjene. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Od er etter min meining eit godt eksempel på mangel av elevdemokrati i skulen. Nokre få russ skal besteme over alle på skulen korleis dagen skal klar gjøres. Reine Stalinist systemet. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Etter å ha lest innleggene i denne diskusjonen har jeg fått bekreftet det inntrykk jeg lenge har hatt; vi har det altfor godt her til lands. Ikke for det, jeg er heller ikke så enkelt møblert at jeg etter fire timers arbeid hevder å ha kvittet meg med enhver slett samvittighet overfor våre venner lenger syd. OD-prosjektet er såvisst idealistisk, og en kan sikkert sette spørsmålstegn ved en del av det arbeid som komiteen nedlegger. Jeg skal også til en viss grad si meg enig i at en del av stoffet årets komitè har bragt til torgs oser en noe tydelig politisk farge. Det hindrer meg riktignok ikke i å gjøre et arbeid denne dagen. Helt siden 1964 har man samlet inn godt og vel 750 millioner kroner, og man har kunnet dokumentere at brorparten av denne inntekt har havnet der den skal - og bidratt til mange positive prosjekter, især innen spekteret av ungdom og utdanning. Med en holdning som flerfoldige medlemmer ved dette forum her utviser, er det ikke så rart at man ikke innhenter stort mer enn 30 millioner - selvom dette faktisk bidrar til mer enn man skulle tro. Dovenskap, er det det er. Vi er som NHO-direktøren tidligere så godt har uttalt det, blitt en nasjon av sytere. Jeg skal ihvertfall nedlegge et godt stykke arbeid i morgen - og all honnør til alle dem som faktisk gjør det samme. Er du kun interessert å kjøpe deg fri en dag - så bli hjemme, og la penga ligge; og tenk heller på om alle hadde vært som deg - da hadde virkelig verden godt fremover. Takk og pris at det bare er 4.5 millioner av oss. Endret 27. oktober 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Od er sikket en fin tanke og jeg har alltid vært med, men det er nok mest fordi det er det som blir forventet og ikke det jeg selv vil. Er lite vits i å hjelpe noen vi ikke kjenner og heller ikke har noen kontroll over hva pengene egentlig blir brukt til. Samtidig fører også for mye u-hjelp og "sosialisme" til at arbeidsmoralen og gleden av å klare seg selv går ned i de landene som får støtte. Hvorfor skal vi streve oss ihel for å få mat på bordet når fn slipper ned mat fra himmelen. (satt på spissen) Mener od pengene heller skulle vært brukt innad i vårt eget land som f.eks til å hjelpe narkomane. Det hadde sikkert vært mye mer lærerikt for oss elever også da vi da kommer mye nærmere inn på dem vi hjelper, og kan se om hjelpen faktisk funker. Eller hva om pengene hadde kommet elevene til gode, som feks til nytt datautstyr som det er mangel på i de fleste norske skoler. Og til de som mener det er galt at noen bare er hjemme og betaler for å få en ekstra fridag så driter vel de som får livsviktig hjelp i om hvordan pengene har kommet dem til gode. Om det er ungdommen selv eller foreldrene som har jobbet for dem er vel det minst viktige. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jepp, har det, og synes ikke at det er sosialistisk propaganda.Du kan gjerne komme med eksempler Nå er det en stund siden jeg leste en slik brosjyre, men jeg husker i alle fall at det var et intervju med Gatas parlament eller noe liknende og at det ble presentert «fakta» om at enkelte selskaper er rikere enn enkelte land, etc. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jepp, har det, og synes ikke at det er sosialistisk propaganda.Du kan gjerne komme med eksempler Nå er det en stund siden jeg leste en slik brosjyre, men jeg husker i alle fall at det var et intervju med Gatas parlament eller noe liknende og at det ble presentert «fakta» om at enkelte selskaper er rikere enn enkelte land, etc. Jeg er til en viss grad enig med PelsJakob på dette punkt; mye av stoffet i denne kampanjen fremtoner faktisk som propaganda. Det er slettes ikke positivt. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hvorfor er disse turbokapitalistene og Republikaner-tilhengerne imot ALT som kan bidra til å hjelpe noen? Du er den andre i denne tråden som hevder dette om meg. Men som jeg sa til vedkommende: Jeg er imot OD, ikke veldedighet generelt. Jeg er forresten ikke tilhenger av det republikanske parti heller. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Om det er kapitalistisk eller ikke gjør meg fint lite, innimellom kan man gi til de som er mindre heldig uten å være Marx-frelst. Poenget er ikke om man skal gi eller ikke; poenget er om man skal bidra til at irrasjonelle ideer blir spredt. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg er forresten ikke tilhenger av det republikanske parti heller. Nei, maken til venstresosialister skal du lete lenge etter! Også så mange skumle negere Bush har valgt å ha med i sin administrasjon... Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Etter å ha lest innleggene i denne diskusjonen har jeg fått bekreftet det inntrykk jeg lenge har hatt; vi har det altfor godt her til lands. Ikke for det, jeg er heller ikke så enkelt møblert at jeg etter fire timers arbeid hevder å ha kvittet meg med enhver slett samvittighet overfor våre venner lenger syd. Men hva har du gjort som skal gi deg dårlig sammvittighet ovenfor folk i afrika. Tenker du deg om så har ikke du gjort noe som har skapt den situasjonen de er i i dag. Sist gang noen snakket om at det var vår oppgave å ta oss av og sivilisere alle andre befolkninger i verden endte det med imperialisme som kan settes i direkte kontakt til ww1 som igjen kan settes i direkte kontakt med ww2. (jfr den hvite manns byrde) Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Vi er som NHO-direktøren tidligere så godt har uttalt det, blitt en nasjon av sytere. Vi bor også i en av verdens dyreste (men beste) land. Det er gebyrer, avgifter over alt. Bensin priser henger på rundt 10kr og lener seg mot 10.5kr. Av alt du kjøper, går 1/5-del av det du kjøper til staten. Når du kjøper elektronisk utstyr, må du betale miljøgebyr. Skal du inn i Oslo koster det 20kr. NRK krever 800kr i året av de fleste. Har du bil må du regne med å betale årsavgift. Hver gang du ringer betaler du 50 øre til telefonselskapet for "oppkobling" Det er ikke mye penger det er snakk om i første omgang, men hvis du legger alt sammen over et år, så kan du jo regne litt... Vi betaler jo allerede rundt 80-90% av det vi tjener til diverse selskap og staten, hvorfor løfter ikke de en finger for å hjelpe dem? Er så utrolig lei av å høre "tenk hvis alle var som deg". Ok, takket være at ikke alle er som meg får noen byer der nede brønn og nye hus. Men hva hjelper det? Om noen år blir det nok borgekrig, voldtekt og større HIV spredning enn noen sinne, og det blir startet en ny OD kampanje mot AIDS. Dette er en ond sirkel. Jeg er lei for å måtte si det, men for at det skal skje en radikal forandring der nede, nå nato gripe inn for fullt, ellers så kræsjer det helt. Å gi noen sinte svake folk mat, drikke og ly vil bare føre til opprør. Tenk litt fremover i tid, så forstår du nok hvorfor jeg vil hjelpe pandaer enn folket i Uganda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå