Jess Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Noen som kan fortelle meg hva som er forskjellen mellom en gateway og et accesspoint? Lenke til kommentar
terjer Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Aksesspunkt brukes i trådløse nett. Gateway kan være så mangt, men er oftest en ruter. Har du en trådløsruter så er dette et aksesspunkt og gateway i ett. IMHO Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 en gateway er din port ut av lokalnettet. hva enn det måtte være. et aksesspunkt lar maskiner med trådløskort koble seg til et trådløst nettverk. Lenke til kommentar
TrAI Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 En gateway er, i denne sammenhengen, som Torbjørn nevnte en enhet som lar deg komme ut av ditt lokale nettverk, dette kan for eksempel være rutere eller datamaskiner satt opp med ruting eller internettdeling. Et telefon/ADSL/kabel-modem vil nok ikke regnes som en gateway siden det ikke er en rutende enhet, men maskinen disse er koblet til kans selvsagt fungere som gateway for andre maskiner. Hvorfor produsentene ser ut til å differensiere mellom gateways og rutere? Vel, det kan kanskje ha noe med at disse gatewayenhetene ofte inneholder funksjoner som egentlig er høyere lags funksjoner, feks filtrering av innhold/URLer og slikt. En trådløs gateway har innebygd aksesspunktfunksjonalitet. Et aksesspunkt kan tenkes på som en toports bridge/switch for å koble sammen ett kablet og et trådløst nettverk. Lenke til kommentar
Jess Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 I mitt tilfelle skal jeg dele nettilkobling mellom to pcer via eit trådløst nett. Nettleverandøren anbefaler meg å bruke dems router - så da trenger jeg en trådløs enhet som jeg kobler til routeren... Skal dette være et aksesspunkt eller en gateway? Spiller det noen rolle? Gateway bedre? Lenke til kommentar
TrAI Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hmmm. Det du trenger er ett aksesspunkt, men siden en trådløs gateway/ruter vil ha aksesspunkt funksjonalitet også er det mulig å bruke en slik i stedet, og bare la være å bruke ruterfunksjonaliteten. Dette kan jo være en fordel dersom du i fremtiden bytter ISP til en som ikke gir deg ruter, eller hvis du av annen grunn senere skulle ønske å bruke noen av funksjonene en gateway har. Det er ikke spesielt mye forskjell på prisen mellom disse to enhetene, ser det ut til. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 merk at en gateway (eller ruter) vil dele opp ditt nettverk i logiske segmenter. et aksesspunkt gjør ikke dette. Med et logsik segment i nettverkssamenheng menes et adresseområde i ipnettet. skal du finne maskiner som står på kablet nett fra ditt trådløse nett, kan det være lurt å bare bruke aksesspunkt. man snakker ellers gjerne om aksesspunkt og basestasjon når det gjelder trådløse nett. Lenke til kommentar
TrAI Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 merk at en gateway (eller ruter) vil dele opp ditt nettverk i logiske segmenter. et aksesspunkt gjør ikke dette. Med et logsik segment i nettverkssamenheng menes et adresseområde i ipnettet. skal du finne maskiner som står på kablet nett fra ditt trådløse nett, kan det være lurt å bare bruke aksesspunkt. man snakker ellers gjerne om aksesspunkt og basestasjon når det gjelder trådløse nett. Trådløse GW(gateway)er vil, så vidt jeg vet, la deg koble den eksisterende ruteren til en av switcheportene på GWen, og da omgår man ruterfunksjonen i GWen. Man må gjerne deaktivere tjenester på GWen som kan forstyrre normal drift av nettverket, feks DHCP, UPNP osv, men det kan man nok gjøre fra oppsett sidene på enheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå