Løve Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hei Jeg kjedet meg litt i dag og bestemte meg for å begynne med Python. Jeg har laget et lite program etter en guide, men når jeg lagrer filen som .py fil og skal kjøre den er alt som kommer opp et DOS vindu som lukkes kjapt... Her er programmet også: print "Velkommen til kalkulator programmet" print "-----------------------------------" print print "Velg en form:" print "1. Rektangel" print "2. Sirkel if shape is == 1: height = input ("Skriv inn høyden:") width = input ("Skriv inn bredden:") area = height*width print "Arealet er", area else: radius = input ("Skriv inn radiusen:") area = 3,14*(radius**2) print "Arealet er", area Lenke til kommentar
phanti Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) Har du python installert da? Anbefaler at du laster ned hele python saken herfra, og prøver koden din i IDLE, altså python GUI'en. edit* Programmet ditt inneholdt noen feil, slik vil det fungere: print "Velkommen til kalkulator programmet" print "-----------------------------------" print print "Velg en form:" print "1. Rektangel" print "2. Sirkel" shape = input() if shape is 1: height = input ("Skriv inn høyden:") width = input ("Skriv inn bredden:") area = height*width print "Arealet er", area else: radius = input ("Skriv inn radiusen:") area = 3,14*(radius**2) print "Arealet er", area pass på innrykka bare, som ikke kom med her. For å kjøre dette programmet må du lagre den som fil.py, gå i command line og skriv python fil.py i den katalogen du har installert python. Det fungerer sikkert å legge til en path i windows slik at du kan skrive "python fil.py" hvorsomhelst. står mer om det i dokumentasjonen. Endret 3. november 2004 av phanti Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 (endret) eller bare dobbeltklikke på filen. Men vinduet vil lukkes sekundet programmet er ferdig, så du får ikke lest så mye. Hvis du høyreklikker på filen har du "Open in IDLE" - prøv å bruk den litt. EDIT: Må bare nevne http://www.ibiblio.org/obp/thinkCSpy/ Endret 3. november 2004 av Terrasque Lenke til kommentar
pæra Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Hvis du noen gang i fremtiden vil lage en *.exe-fil av ditt utmerkede python program, da kan jeg anbefale py2exe. Mvh pæra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå