aeinstein Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Har jeg forstått riktig: du skal la vannet gå i loop gjennom komponenter, radiatorer og pumpe, disse radiatorene skal igjen bli kjølt av to peltelementer som vannkjøles til yttersiden til en ekstern radiator..... det høretes VELDIG smør på flesk ut, men jeg har aldri hatt vannkjøling og pelt da, så litt når oddarne84 mekka sin peltkjølte shuttle men... Uansett du får digg mye stasj inni den lille kofferten! Lykke til! Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 litt smør på flesk er det sikkert, men hovedideen er at vannet som går til den utvendige radiatoren skal kunne holde en mye høyere temperatur. Jeg tenker som så at jo høyere temperatur vannet har, jo bedre virker radiatoren (større forskjell på vanntemp og lufttemp), men samtidig blir jo kjølingen dårligere. Ved å kjøle ett vannsystem med lav temperatur med et annet vannsystem med høy temperatur får man mer effekt ut av radiatoren samtidig som det ikke går utover kjølingen.. Og alt uten vifter såklart.. viktig poeng anyway, det er teorien.. om det funker gjenstår å se Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Ok. Syntes bare det var litt rart å ikke bruke kjøleblokker istedenfor en hel radiator.... men en radiator har jo større invendig areal da..... og vifteløst er konge! Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 update igjen.. ferdig med den andre radiatoren har også fått noen gode ideer når det gjelder å kle kofferten på innsiden og den ene utsiden.. men lar det være en overraskelse foreløpig. Ihvertfall til jeg har kjøpt det jeg trenger Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 (endret) Her kommer en oversikt over hele vannkjølingssystemet omtrent sånn det vil se ut (vedlagt bilde). Neste blir å lage vannblokker til peltierelementene. Lager dem av samme kobberplater som jeg brukte til radiatorene og litt plexi. Jeg testet forresten peltierelementene i går.. først trodde jeg de var gåene siden de bare ble veldig varme på begge sider :s helt til jeg fant ut at de bare var kalde på den ene siden så lenge strømmen var på Må vel tenke på det når jeg skal skru av maskinen.. la pumpene kjøre en liten stund etter at maskinen og elementene er skrudd av. Endret 8. februar 2005 av AutoExec Lenke til kommentar
The one and only Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 ser ikke dumt ut Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Dette ser meget bra ut Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 design for peltierblokkene Lenke til kommentar
Immorten Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 nice. jeg gleder meg til å få se det du skal kle kofferten med innvendig^^ stå på Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Spennende prosjekt! Skjønte jeg tegningen av vannkjølings systemet riktig hvis hjeg sier at det blir liggende vannslanger på utsiden av koferten? Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 jupp.. eller rettere sagt kromma kobberrør Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Tar en pause fra prosjektet nå. For det første: trenger mer penger. For det andre: Må konsnterere meg litt om skolearbeid i den nærmeste tiden. For de tredje: Må få rydda opp på rommet mitt etter all denne moddinga. Ser helt forjævlig ut her for å si det mildt Hadde håpet å kunne holde det litt ryddigere en liten stund og. Men ail bi bækk peace out.. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Kjipt. Hvor lange regner du med å ha pause? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå