Gå til innhold

hvordan lage hjemmeside

Anbefalte innlegg

hei. jeg har nettop kjøpt meg domene, og vil starte min egen hjemmeside. det følger også med webhotel. noen som kan hjelpe meg i gang? trenger noen råd om hvordan jeg skal bygge opp sida, fra scratch til end. alt fra htnl osv... hva trenger jeg av progs og hvordan lager jeg f.eks. startsida...? håper på et raskt svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første; det er html, ikke htnl :p

Det er faktisk veldig mange nettsider hvor det står netopp hvordan man lager nettsider ;)

Tok et kjapt søk på google, og synes denne ser veldig bra ut.

Lykke til ;)

Edit: Ja, frontpage er lett.. men det er ikke noe særlig å jobbe videre med.

Endret av jh_
Lenke til kommentar
Kan tenke meg at denne tråden blir stengt.

Iallefall når idioter som deg ikke klarer å holde seg til topic!

Det beste er å lære seg HTML, da vil du få et rent resultat, og slippe unna mange feil som følger med hjemmeside-generatorne. Problemet er at HTML er komplisert og krever en god del tid for å sette seg inn i. Du vil finne flere guider på nettet om dette, utfør et søk på google :thumbup:

Hvis dette blir for vanskelig kan du bruke et hjelpeprogram, men du trenger allikevel en del kunnskap om HTML og hjemmesidelaging for å få det til. Front Page er et eksempel på et slik program, men det finnes også flere andre gratis programmer.

Jeg anbefaler deg at du prøver å finne en nettguide, eller drar til bokhandelen og kjøper en HTML lærebok. Dette vil, i kombinasjon med tålmodighet, sikkert gi et godt resultat.

Lykke til!

Lenke til kommentar
synes denne ser veldig bra ut.

Noe fornuftig her ja, men ikke kikk på html-koden deres, den inneholder mye feil! Ta en titt på w3schools, de lærer deg riktig html.

http://www.w3schools.com/html/default.asp

Dersom noen har linker til noen tutorials på xhtml som ikke forutsetter at man kan html hadde jo det vært det mest geniale egentlig...

Edit: Formulering

Endret av knatten
Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Det du bør gjøre er å finne deg en eller annen (eller flere) tutorials på nettet, om du da ikke vil kjøpe deg en bok om html.

google er din venn :)

I tillegg så er CSS (Cascade Style Sheets) glimrende for layout på siden.

(link) :p

Lær deg HTML først og fremst, og ta CSS etterpå.

Håper dette var til litt hjelp :)

til Papillon:

HTML er slettes ikke komplisert. Det er et meget simpelt markup-language, men såklart, det tar en liten stund før en kommer skikkelig inn i det som du sier.

Edit: og skaff deg en skikkelig tekst-editor med syntax highlighting. Jeg bruker EditPlus2, men det finnes masse andre editorer rundt omkring også. Dette er jo såklart ikke HELT nødvendig, men det er til veldig stor hjelp når du begynner å komme inn i HTML, og du har ganske store filer etc. Blir litt mer ryddig liksom :)

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
HTML er slettes ikke komplisert. Det er et meget simpelt markup-language, men såklart, det tar en liten stund før en kommer skikkelig inn i det som du sier.

(X)HTML er vanskelig hvis man setter seg skikkelig inn i det.

Å gjøre en side tilgjengelig for alt og alle fører med seg ufattelig mye hodebry.

La oss ta tabeller som et eksempel:

<table>
<tr>
<td>Arbeidsgiver</td>
<td>Oppgaver</td>
</tr>
<tr>
<td>webonepluscool.net</td>
<td>Weboppdrag for webonepluscool.net</td>
</tr>
<tr>
<td>Mor</td>
<td>Vaske hus</td>
</tr>
</table>

Dette er en tabell, og de fleste her kan såpass mye HTML at dette ikke er noe vanskelig å få til. Problemet er at denne koden suger.

For at en tabell skal være tilgjengelig for alle må man kunne mye mer en dette.

<td>Oppgaver</td>

<td>Arbeidsgiver</td>

burde ikke skrives på denne måten. <th>(table heading) skal brukes til tabelloverskifter. Her gjør de fleste helt feil.

En annen ting som er fint å ta med er summary-attributten og caption-elementet for å beskrive hva tabellen inneholder, og scope-attributten for å vise hvilke rader som hører til hverandre e.g.

<oops>Glemte tabellen :blush:

Et eksempel på en skikkelig tabell:

<table summary="Henriks arbeidsoppgaver de neste 10 dagene. En lengre beskrivelse av hva de forskjellige oppgavene går ut på kan du finne på http://example.org/oppgaver.html" lang="no">
<caption>Arbeidsoppgaver de neste 10 dagene</caption>
<tr>
<th scope="col">Arbeidsgiver</th>
<th>Oppgaver</th>
</tr>
<tr>
<td scope="row">webonepluscool.net</td>
<td>Weboppdrag for webonepluscool.net</td>
</tr>
<tr>
<td scope="row">Mor</td>
<td>Vaske hus</td>
</tr>
</table>

</oops>

Jeg brukte tabeller som et eksempel på at HTML ikke er lett, om ting skal gjøres skikkelig.

Det er mye annet som er fint å huske på også.

For eksempel bruk av title-attributten på linker, lister, link-elementet etc.

Til deg, ZiggWarth, som sier at HTML er piece of cake: Les Section 508 og Web Content Accessibility-anbefalingene, bygg en stor side med mye innhold, og kom tilbake i denne tråden og fortell om hvor enkelt HTML er. :)

Endret av SirIce
Lenke til kommentar
Iallefall når idioter som deg ikke klarer å holde seg til topic!

Takk. Denne lå i "Annet om hardware".

Er du admin, eller bare maktsyk? Rapporter til en med autoritet til stenging av tråden, eller hold kjeft.

On topic: De som driver med HTML vet at det slettes ikke er noen enkel sak. Folk som sier noe annet har iallefall ikke gått i dybden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...