Gå til innhold

Om RAID....

Trancton

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt et RAID kort hvor jeg en 40, og en 80 gig disk koblet til på samme raid "kabel". Er ikke helt inne i hvordan RAID fungerer og hvordan harddiskene bør plasseres osv. Har dere noen forslag til forbedringer? Hvordan bør jeg plassere diskene mine? Har en 4 gig :smile: til OS ol. + en 8 gig + en 40 (IBM deskstar ATA 100) + WD Caviar 80 gig ATA 100. HVordan bør disse plasseres med atnke på IDE vs. RAID?

Ricky

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-11-11 07:22, Trancton skrev:

Hei

Har kjøpt et RAID kort hvor jeg en 40, og en 80 gig disk koblet til på samme raid "kabel". Er ikke helt inne i hvordan RAID fungerer og hvordan harddiskene bør plasseres osv. Har dere noen forslag til forbedringer? Hvordan bør jeg plassere diskene mine? Har en 4 gig :smile: til OS ol. + en 8 gig + en 40 (IBM deskstar ATA 100) + WD Caviar 80 gig ATA 100. HVordan bør disse plasseres med atnke på IDE vs. RAID?

Ricky

Dersom du kobler 40GB og en 80GB harddisken sammen vil Raid-oppsettet ditt være: 40GB * 2 = 80 GB, dvs. du vil miste 40 GB av WD Cavier. Det er ønskelig å bruke to "identiske" disker, når man kjører Raid.

Harddiskene bør være Master på hver sin Raid-IDE kabel dersom man har bare to disker på Raid'en.

Forøvrig ville jeg har brukt den raskeste harddisken til OS'en (en antar at 4 GB er den eldeste og den treigeste (?) av diskene du har).

Lenke til kommentar

Jepp det stemmer... det er den eldste, men om det er 5400 eller 7200 husker jeg ikke. PLeier alltid å velge det kjappeste...

Grunnen til at jeg valgte den minste er på en måte av praktiske grunner. Har en tendens til å installere windows hyppig, og synes derfor det er greit å begrense innholdet på paartisjonen som operativsystemet er på... Dersom du har noen gode råd her, mottas de med stor takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...