Gå til innhold

Photoshop Elements 3 ble levert her nå

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått leveringen fra Ravenholm, med Photoshop Elements 3. Jeg kommer til å legge ut litt informasjon i denne tråden etter hvert som jeg tester meg igjennom det. Hvis noen har spørsmål om ditt og datt om programmet kan dere legge dem her så skal jeg prøve å svare på dem. Vet at dette programmet står høyt oppe på "må ha" listen hos mange og nå er ihvertfall norsk levering i gang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

flott! et spørsmål:

jeg bruker for tiden picasa som bildekatalog.

jeg lurer på om jeg må importere alle bildene i felles "pool" (slik som i ps album?) eller kan jeg få "katalogisert" :D mine bilder utfra mappennavn og exif data for kronologisk organisering? Jeg har allerede full oversikt og orden i mine bilder gjennom mappestruktur, så det hadde vært genialt om elements kan bruke mappenavn til å lage kataloger slik picasa gjør

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til at du kan automatisk tagge bildene i forhold til katalognavn. Extensis Portfolio har den funksjonen og mulig IMatch har det også men kan ikke se at Elements 3 har denne.

Av funksjoner som ikke er i CS har jeg foreløpig funnet "Spot healing brush", der du bare tegner rundt det du vil ha tatt bort og så skaper Elements nytt bilde i det området. Den plukker da bildeelementer rundt det du vil ha bort, så f.eks. det å ta bort en vannspreder på en grønn plen går lett, men å ta bort en person blant mange går ikke, da vil området der personen var inneholde biter fra personer og ting rundt.

Batch-muligheter (Process multiple files) har følgende muligheter:

- endre navn til basenavn + nummerserie, osv. (du har litt valg her hvordan den skal velge navn og serie osv.)

- endre størrelse

- endre fil-type

- kjøre auto-levels, auto-contrast, auto-color og sharpen (ingen valg for disse bortsett fra kryss, kjør / ikke kjør)

- sette på vannmerke og lignende (vannmerke eller filnavn/beskrivelse/dato)

Av andre ting ser det ut til at å ha Photoshop CS oppe og så starte Elements blir litt problematisk, Photoshop gir en feilmelding. Hvis jeg starter elements først ser det ut til at det går bra.

Nye ting (fra Photoshop Elements 2 og Photoshop Album 2) som jeg har funnet så langt:

- stack-mulighet i album, dvs. at hvis du har masse bilder som er ganske like kan du lage en stack og da vises kun ett bilde, mens du kan se på alle hvis du vil, du kan også velge hvilket bilde som skal vises

- 16-bits modus i Elements (litt begrenset i forhold til CS men fremdeles bra nok)

- RAW-støtte, samme plugin som CS

- Healing brush

- Photo Compare i Album, du kan da se to bilder av gangen

Endret av lassevk
Lenke til kommentar
Batch-muligheter (Process multiple files) har følgende muligheter:

- endre navn til basenavn + nummerserie, osv. (du har litt valg her hvordan den skal velge navn og serie osv.)

- endre størrelse

- endre fil-type

- kjøre auto-levels, auto-contrast, auto-color og sharpen (ingen valg for disse bortsett fra kryss, kjør / ikke kjør)

- sette på vannmerke og lignende  (vannmerke eller filnavn/beskrivelse/dato)

Har nä hatt muligheten til ä teste programmet og hva angär batch sä har jeg fölgende negative bemerkninger:

1. exif data blir ödelagt? ingen mulighet for sortering etter exif dato i f.eks. irfanview

2. ingen mulighet til ä beholde orginal-dato ved lagring slik det er i irfanview

3. allerede roterte bilder i irfanview blir omgjort tilbake til orginal-versjonen slik at man mä igjen rotere disse manuelt dersom man ikke önsker ä benytte seg av autorotate from exif i f.eks irfanview.

4. man kan ikke kjöre smart fix, noe som kunne ha värt interessant med tanke pä justering av shadow/highlights

5. mappestrukturen man batcher fra blir ikke gjenskapt, i stedet legger programmet alle filene i en mappe.

disse punktene baserer seg pä noen minutters testing og kan innholde feil, vennligst rett meg dersom noe ikke stemmer! hadde kun mulighet til ä pröve programmet en kort stund.

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...