tk10 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Jeg prøver å sette opp en statisk ip-adresse på den stasjonære pc'en min. Og da må jeg benytte ledetekst. Jeg kommer inn på dos eller ledetekst skjermen. Men der står det at ledetekst er deaktivert av administrator. Jeg har bare en bruker på maskinen som er registrert som administrator. Og jeg har ikke deaktivert noe. Så hvis noen vet hvordan man kan aktivere ledetekst, så kom med. , på forhånd takk. Edit: 1. Jeg kom på noen andre problemer, som det hadde vært greit å fått besvart. Hver gang skjermbeskytteren går på. Og jeg avbryter skjermbesytteren. Er bildet på skjermen difust. Noen som vet hva årsaken til dette kan være? 2. Og hver gang jeg starter pc'n så står det bare windows xp, det står ikke home edition, eller professional som det gjorde før jeg formaterte. Dette er ikke et stort problem, men det er irriterende. Jeg har Win XP Pro som OS. Og lurer hva årsaken til dette kan være.. Endret 27. oktober 2004 av tk10 Lenke til kommentar
TCi Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Litt rart.. Men du trenger ikke ledetekst for å sette statisk ip.. Hvilket OS har du? For å sette statisk ip: kontrollpanelet -> nettversktilkoblinger -> høyreklikk på den du bruker for å koble opp til nettet (som oftest lokal tilkobling). Velg Egenskaper Dobbelklikk på Internet Protocol (TCP/IP) .. resten finner du fram til regner jeg med EDIT: Hehe.. der kom det litt mer info ja Sitat 2. Og hver gang jeg starter pc'n så står det bare windows xp, det står ikke home edition, eller professional som det gjorde før jeg formaterte. Dette er ikke et stort problem, men det er irriterende. Jeg har Win XP Pro som OS. Og lurer hva årsaken til dette kan være.. Dette skjer etter installering av SP2 for XP. Hvorfor vet jeg ikke helt. Endret 27. oktober 2004 av TCi Lenke til kommentar
tk10 Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg har prøvd å gå denne veien før. Men det har bare endt opp med at internett har blitt ute av funksjon. Så hvis du kunne gå litt mer detaljert inn i det du regnet med at skulle greie å finne ut selv hadde det vært hyggelig. Jeg har prøvd akkurat det du forklarte før, men har ikke fått det til å fungere. Jeg kjører online adsl, og har en belkin f5d7230-4 router. Jeg vil gjerne kunne uploade ting til mine kamerater via bittorrent, men har problemere fordi jeg ikke er connecable. Men jeg regner med at dette lar seg ordne hvis jeg får ordent en statisk ip adresse.. takk for svar Lenke til kommentar
valentino Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Dersom du skal sette opp maskina til å bruke statisk ip bak en router så må du passe på å fylle inn Gateway og dns også. Jeg har gjort dette selv og det fungerer fint. Framgangsmåte i denne tråden. Du finner ut hvilken dns og gateway du skal bruke ved å se på de ip'ene du får når du mottar automatisk fra dhcp. EDIT: skrivefeil Endret 27. oktober 2004 av valentino Lenke til kommentar
tk10 Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg ser ingen fremgangsmåte. Jeg vet ikke hva min gateway eller dns er?. Jeg vet heller ikke dhcp er for noe... Dette begynner å gå meg skikkelig på nervene.. Kan ikke noen forklare litt nærmere.. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Gå inn på egenskaper på nettverkstilkoblingen du bruker for å koble deg til nettet. sett tcp/ip protokollen til å motta ip og alt det andre automatisk. slå også på at ikonet vises nede ved klokka når du er tilkoblet. Deretter venter du litt slik at maskina får hentet ny ip. Etter 30 sec. kan du klikke på nettverksikonet og da på "support" arket. Der skal du finne info av denne typen: Adresse type: Tilordnet av DHCP (eller noe sånt) Ip adresse: 192.168.1.x Nettverksmaske: 255.255.255.0 Standard gateway: 192.168.1.1 Så er det en knapp for detaljer under. Der inne finner du dns server adressen. det er vanligvis 2-3 stykker. Skriv ned en av dns'ene, nettverksmasken, og gateway adressen på et ark eller i notepad/word. Deretter går du inn på tcp/ip protokollen igjen å velger det en ip i den rekken som dhcp vanligvis deler ut. dersom gateway adressen er 192.168.1.1 kan du f.eks velge deg 192.168.1.20. gå ned på nettverksmaske å skriv 255.255.255.0 Fyll så inn adressen til gateway deretter går du til den nederste å fyller inn dns adressen som du skrev ned. Du kan også logge inn på routeren før du gjør dette for å se om du kan låse ip'er til faste mac-adresser. det er en mye letter framgangsmåte for å fikse fast ip dersom routeren støtter det. Det kan også hjelpe å åpne portene til det programmet du bruker for å komme ut på nettet i routeren, pga. at firewallen der har en tendens til å stoppe trafikk. Vet ikke hvor mye du kan om dette så det er litt vanskelig for meg å vite hvordan jeg kan ordlegge meg, så jeg har skrevet som om du ikke kan noe. håper du ikke blir fornærmet. EDIT: DHCP er den delen av routeren som fordeler ip adresser til tilkoblede maskiner og passer på at ingen har samme ip. Endret 27. oktober 2004 av valentino Lenke til kommentar
tk10 Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Tusen takk for guiden, men det ser ikke ut til at det er mulig for meg å ha en statisk ip adresse. Jeg kom meg ikke på internett i hell går på grunn av dette. Men takk alikevel. Jeg har funnet en annen guide, men da må jeg bruke ledetekst. Noen som vet hvordan man aktiverer den? Lenke til kommentar
solar_panel+ Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 start -> run -> "gpedit.msc" (ja, du må ha med msc) Bla til "user configuration" -> "Admin. templates" -> "system" Der er det et valg som heter "Prevent access to the command prompt". Denne må ikke være "enable" Sp+ Lenke til kommentar
tk10 Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Da var det i orden hvertfall.. Takk skal du ha sp+.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå