Gå til innhold

Power on-knapp

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan forklare meg følgende:

Jeg har en strømledning fra strømforsyning til hovedkort. Fra hovedkortet har jeg en ledning til en start-knapp (ligger løst, jeg bruker ikke kabinett).

jeg _tror_ at det fungerer slik: når jeg trykker på på-knappen, sluttes kretsen mellom de to pinnene på hovedkortet merket 'power', og da starter maskinen omtrent som startmotoren på en bil.

Hvis det er tilfelle, kan jeg da bytte ut startknappen (som jo er beregnet til å sitte i et kabinett med knappen på utsiden) med en knapp som kun lukker kretsen ? Eller er det andre mekanismer som gjør at strømkretsen er konstant lukket etter at man har startet maskinen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Power knappen gir kun en puls til hovedkortet (ATX kort), kretsen er kun sluttet det øyeblikket knappen er inne (kretsen er brutt all den tid knappen er ute).

Vil du bytte bryter er det en "hornknapp" (bryter) du skal ha. ATX kort har strøm/spenning på noen kretser all den tid powersupply er tilkoblet 230V selv når det er avslått. Det er et "samarbeid" mellom denne kretsen og pulsen av/på knapen gir som sender et signal til strømforsyninga om levering på alle kretser (slå på).

Lenke til kommentar

Hvis du kortslutter power-on pinnene i mer enn 4-5 sek så skrur dataen seg av igjen, derfor må du ha en bryter som bare slutter kretsen når den er inntrykket. Men du kan bruke en "vanlig" bryter og trykke den inn og ut på mindre enn 4 sek hver gang du skal starte.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...