Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådlaust nettverkskort hindrer PC å starte

Anbefalte innlegg

Har eit merkelig problem. Kjøpte i går 2 stk Belkin 54Mbps trådlause nettverkskort (802.11g). Har ein maskin av nyere dato, samt ein p200 fra 98. Det går heilt fint å sette PCI kortet i min nyere PC, men den gamle nekter å starte når kortet står i. Det står på esken at det passer til alle standard 32 bit PCI slot (2.1 eller høgere) eg meiner sjølv at e er innenfor desse spesifikasjonene. Noken som har ein forklaring på kva som kan gjer dette? Maskinen booter ikkje i det heile, skjermen slår seg akkurat på, men ingen bilde, alle lysa lyser på tastaturetr (numlock osv)....Er det bortkastet tid å prøve å få dette til? Maskinen kjører Windows ME. Ser at dei har ein Belkin trådlaus USB sak til 179,- 11Mbps, kanskje eg får prøve det dersom ikkje. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det står på esken at det passer til alle standard 32 bit PCI slot (2.1 eller høgere) eg meiner sjølv at e er innenfor desse spesifikasjonene. Noken som har ein forklaring på kva som kan gjer dette?

Nyeste BIOS?

Har på følelsen at PCI-WLAN er en øvelse i selvplaging på eldre maskine.

Lenke til kommentar
Har nyeste BIOS. Vil kanskje fungere bedre med ein USB trådlaus enhet?

Heisann..

Hadde samme problemet da jeg kjøpte trådløst utstyr til heimen, pci kort funka ikke på ei P3 400 mhz maskin. Fekk bytta kortet i eit usb ogd et funka heilt flott ;)

Lenke til kommentar

Begynne å få ein misstanke om at den ikkje støtter 2.1, men da eg ser i BIOS så står den merket på 2.1, kan velge mellom 2.0 og 2.1. Men eg har ein misstanke om at det er dette som er problemet, skal sjekke opp i om det kan være dette.

Lenke til kommentar

Er det noken som har prøvd trådlaust nettverk på gammel PC? Dattera her ein p200 på rommet, den er ok til å gjer lekse på, samt surfe på nettet, men lar det seg gjer å bruke td eit USB Network Adapter? Ser dei har BELKIN F5D6051 på elkjøp til kr 179. Det er jo billig.

Lenke til kommentar
Er det noken som har prøvd trådlaust nettverk på gammel PC? Dattera her ein p200 på rommet, den er ok til å gjer lekse på, samt surfe på nettet, men lar det seg gjer å bruke td eit USB Network Adapter? Ser dei har BELKIN F5D6051 på elkjøp til kr 179. Det er jo billig.

USB adapter går sikkert bra. I praksis får du vel ikke høyere hastighet enn 500kbit, men det holder for surfing. For overføring av data mellom hjemmemaskiner er det derimot veldig tregt.

Forstår det som du allerede har lagt kabel til denne maskina - hvorfor ikke fortsette å bruke kabel? Enklere, mer stabilt, raskere, billigere (kr 0!)

Lenke til kommentar

Eg har ikkje kabel mellom PCene, da det er veldig upraktisk. Men eg testa med eit vanlig nettverkskort for å sjå om det gikk bra, det gjorde det. Eg kjørte SiSoft Sandra på den PC i går for å finne ut kva PCI ver dette gjaldt, og den viste at det var PCI ver 2.1 .

Korfor får ein bare 500k i praksis med 11Mbps USB adatper? er det pga for liten prosessor? Kva med desse PCI korta?

Eg har bestemt meg for å sjå meg om etter ein ny PC, ser at eg kan få ein OK pc for 500 kr, altså ein som tar Word, og kan brukes til å surfe på nettet.

Fikk dette tilbudet (500 Kr):

Hovedkort Gigabyte GA-6LM7A

Chipset Intel 82440LX

Cpu Intel Celeron-A, 366 MHz

Minne 192 MB (SDRAM)

Grafikk nVIDIA GeForce 256

Lyd Creative SB AWE64 Audio Adapter

Harddisk WDC AC26400R 6gb

COMPAQ CD-ROM CR-588 32x

Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet-kort

Denne støtter PCI Ver 2.2

Lenke til kommentar
Korfor får ein bare 500k i praksis med 11Mbps USB adatper? er det pga for liten prosessor? Kva med desse PCI korta?

Begrensning i den gamle USB standarden + overhead data.

Og ja, det vil trekke mye cpu også.

PCI er en mye bedre løsning.

En mulighet som kan være enda bedre er å ha et accesspunkt som er koblet til pc med kabel, og får signaler trådløst fra routeren din.

Lenke til kommentar

Ja, det er eg enig i. Men, me får sjå korleis eg gjer det, fikk enda bedre tillbud i dag på PC, så eg avventer litt å ser. Uansett, den gamle P200 maskinen støtter PCI ver 2.1, så eg syns det er merkelig det ikkje går....

Uansett, takk for alle svar, supert å kunne spør slik å få svar når ein er i knipe.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selv den adapteren og koblet til PCen til datteren min. Det er en Pentium II-233MHz. Funker fint til hennes bruk. Ikke noe problem å surfe. Jeg sjekket download hastigethet, og den lå da på 989kb/s.

-xhilerate-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...