Gå til innhold

Både windows og linux, hva bør jeg legge inn først

Solow

Anbefalte innlegg

Kjøper nå ny HD og lurer på hva jeg skal legge inn først? Før har jeg lagt inn linuxdistroen først, fordi jeg hadde allerede windows.

Hvilken distro bør jeg velge. Er debianversjonen skolelinux et godt alternativ. Bruker kun linux til OpenOffice, web og chat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest fornuftig er å først instalere windows også linux. Dette for å slippe at windows sletter MBR når du installerer det, som igjen gjør det slitsomt å boote opp linux distroen som ligger på maskina.

Med tanke på distro så er det litt opp til hva du selv liker/hva som frister. Selv kjører jeg SUSE 9.1pro for tiden og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Blir vel fedora, SuSE eller Mandrake. SuSE har vel også kommet med .iso fil nå?

Takk for svarene.

Det er bare personal versjonen så vidt jeg vet.

Men nettverks-installasjonen deres er 10 ganger bedre da, det er Professional versjonen...

Finnes mange, mange raske FTP-mirrors.

Det går mye fortere å installere SuSE ved å legge det direkte inn fra nettet, enn å laste ned 3 svære ISO-filer med masse pakker du ikke trenger, så brenne dem å installere.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Det går mye fortere å installere SuSE ved å legge det direkte inn fra nettet, enn å laste ned 3 svære ISO-filer med masse pakker du ikke trenger, så brenne dem å installere.

Men på den annen side så kan det jo være at man trenger (vil ha) noen av disse pakkene på et senere tidspunkt. Alltid greit å ha de liggende på en cd eller tre, i stedet for å måtte søke og laste ned en og en etter behov.

Med dagens linjer/båndbredde så er det ikke så mye hassel å laste ned full pakke når man først er i gang. La det surre og gå over natta:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...