Gå til innhold

Den store Slackware 10.1-guiden

Anbefalte innlegg

Så etter hav jeg har forstått så må du oppgradere Kernel for å kjøre disker med sata. JEg har lastet ned slackware 10.1 og den finner ikke sata disker.. Jeg har bare windows fra før, ossen skal jeg få fikset dette.

Er helt nybegynner liksom :blush:

Hvorfor bruker du Slackware hvis du er nybegynner?

Hva er galt i å bruke Slackware hvis man er nybegynner? Mitt aller første møte med linux/UNIX-verdenen var med nettopp Slackware. Og det angrer jeg ikke et sekund på i dag. Hvis man skal bruke en SATA-disk som systemdisk, vil sata.i være midt i blinken.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så etter hav jeg har forstått så må du oppgradere Kernel for å kjøre disker med sata. JEg har lastet ned slackware 10.1 og den finner ikke sata disker.. Jeg har bare windows fra før, ossen skal jeg få fikset dette.

Er helt nybegynner liksom :blush:

Hvorfor bruker du Slackware hvis du er nybegynner?

Hva er galt i å bruke Slackware hvis man er nybegynner? Mitt aller første møte med linux/UNIX-verdenen var med nettopp Slackware. Og det angrer jeg ikke et sekund på i dag. Hvis man skal bruke en SATA-disk som systemdisk, vil sata.i være midt i blinken.

Hvis du prøver Slackware som nybegynner og "ikke klarer noe", tror jeg nok han får et ganske dårlig intrykk av Linux.

Lenke til kommentar
Hvis du prøver Slackware som nybegynner og "ikke klarer noe", tror jeg nok han får et ganske dårlig intrykk av Linux.

Nå ligger det en del dokumentasjon på nettet som man kan lese. Og jeg lagde denne guiden slik at det skal være enklere for nybegynnere. Guiden er forresten oppdatert med tanke på Slackware 10.1. SATA-støtte er kraftig forbedret, samt at udev-problematikken ikke lenger eksisterer.

Lenke til kommentar

Ok.. Nå har jeg fått til med sata.i kernel osv.. Å installere LILO funket ikke, prøvde uten det engang. Funket hel til jeg skulle reboote.. Da stod det at jeg ikke hadde no oprativsystem. Jeg har en 250 gb med partisjoner i rekkefølgen: C:"win xp" 35gb -> Linux ext3 25gb -> Extended Logical 180gb me mp3. Jeg skal ha dual boot. Skjekka litt i cfdisk og der stod bare c og ntfs som boot.. Prøvde å sette Linuxe partisjonen som det og, men sa sa den at det ikke gikk med dobbel boot disk liksom. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Ok.. Nå har jeg fått til med sata.i kernel osv.. Å installere LILO funket ikke, prøvde uten det engang. Funket hel til jeg skulle reboote.. Da stod det at jeg ikke hadde no oprativsystem. Jeg har en 250 gb med partisjoner i rekkefølgen: C:"win xp" 35gb -> Linux ext3 25gb -> Extended Logical 180gb me mp3. Jeg skal ha dual boot. Skjekka litt i cfdisk og der stod bare c og ntfs som boot.. Prøvde å sette Linuxe partisjonen som det og, men sa sa den at det ikke gikk med dobbel boot disk liksom. Noen som har noen tips?

Hvordan installerte du LILO? automatisk eller manuellt?

Lenke til kommentar

hmm... Det står liksom c: BOOT NTFS 35gb og under Linux EXT3 25gb uten boot tag.. Uten boot finenr den ikke os.. Og jeg tør ikke ta vekk på c: fordi det står at data kan overskrives osv når man tar write table structure elns..

DUD1 Over: Jeg prøvde først å installere LILO auto og da gikk den i feil, så jeg installerte uten LILO

Endret av LizteR
Lenke til kommentar

Drit i "Boot tag" opplegget.

Så lenge du skal boote windows, og den ligger i hdx1 og har boot tag går det.

De andre er bare å slenge opp, så lenge du skriver inn bane til kernel.

image = /boot/vmlinuz
 root = /dev/hdc8
 label = Slackware

Lenke til kommentar
øhh.. Og ossen i hel*** gjør man det? :blush:

Det første du nå må gjøre er å boote inn i Slackware. Putt inn en av CD'ene, når du skal skrive inn kernelnavn så skriver du:

sata.i root=/dev/partisjonnavn noinitrd ro

Når du har kommet inn i Slackware rediger /etc/lilo.conf slik at den stemmer, så skriver du lilo og restarter maskinen.

Lenke til kommentar

Slik at den stemmer? Er det slik at jeg ser hvordan den skal stemme?

Du må legge til Linux og Windows partisjonene dine i /et/lilo.conf

Slik ser min ut:

append="hdc=ide-scsi"

boot = /dev/hda

image = /boot/vmlinuz

root = /dev/hda1

label = Linux

read-only

Du bytter ut root = /dev/hda1 med din Linux partisjon. Når du har gjort det så skriver du Lilo for å installere LILO til hardisken (Hvis du vil boote Windows må du også legge til den, jeg husker ikke hvordan man la inn den).

Må  jeg installere linux på nytt?

Nei.

Ligger lilo i det første vinduet eller er det noen kommandoer for å få endret filen?

???

Endret av olear
Lenke til kommentar
Og ossen ser jeg hva min linux partisjon heter? Hvor i slackware installasjonen redigerer jeg lilo fila?

Jeg bruker winxp skal den se slik ut da og?

Du har installert Slackware. Alt du trenger er å boote installasjonen din. For å finne ut hvilken partisjon du installerte Slackware på bruker du f.eks cfdisk.

Hvordan boote installasjonen din:

Putt inn en av CD'ene, når du skal skrive inn kernelnavn så skriver du:

sata.i root=/dev/partisjonnavn noinitrd ro

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...