Gå til innhold

Den store Slackware 10.1-guiden

Anbefalte innlegg

Udev oppretter dynamisk enheter i /dev etter hva som er behov, hvilket gjør /dev mer oversiktlig. Det er udev som er gjeldende i linux 2.6. Jeg har ikke hatt noen problemer med udev i den ferdigkompilerte 2.6.7-kjernen som fulgte med installasjons-CD'ene. I 2.6.9, derimot lager udev litt krøll, men ikke verre enn at det elegant kan elimineres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

***Tillegg v3.0RC4***

Som jeg nevnte da jeg presenterte måten å installere den ferdigkompilerte 2.6.7-kjernen som følger med installasjons-CD’ene, hvis du sitter på et SMP/HTT-system (multiprosessor-maskin eller P4 med HTT (HyperThreading Technology) og/eller 1 GB RAM eller mer, da har du masse å tjene på å selv kompilere en kjerne. Nyeste kjerne pr. 13/4-2005 er 2.6.11.7.

Her kommer en guide for hvordan man enkelt kan konfigurere og kompilere en ny kjerne fra scratch.

Det første man gjør, er å hente ned kildekoden til den nyeste kjernen (2.6.11.7) fra www.kernel.org eller tilsvarende steder. Deretter pakker man ut innholdet under /usr/src. Da blir pakken liggende på riktig sted. Man sletter så symlinken ”linux” som peker til linux-2.4.29 og lager en ny symlink som skal peke til mappen linux-2.6.11.7, hvor kildekoden til 2.6.9-kjernen ligger, altså gjøre en ”ln –s linux-2.6.11.7 linux” i /usr/src.

Så skal den nye kernelen konfigureres. Man går da inn i /usr/src/linux-2.6.11.7, eventuelt /usr/src/linux, hvis man har satt opp symlinken ”linux” i /usr/src til å peke til mappen linux-2.6.11.7. Det gjøres ved å gi kommandoen ”make menuconfig”. Da kommer man inn i en meny hvor man kan velge hva kjernen skal støtte eller ikke. Jeg lastet opp .config-filen min så dere har en referanse, altså den filen menuconfig skriver kjerneoppsettet til. Denne .config-filen skal ligge under /usr/src/linux. OBS!! OBS!! Det er viktig å kryssjekke denne, fordi jeg har tilpasset denne til mitt system (SMP-kjerne, P4 m/HTT). Dessuten er det viktig at man passer på å få med støtte for de enheter man har. En god ting er å definere enhetsdrivere som moduler. Jeg har prøvd å bygge driverstøtten inn i selve kjerne, og jeg fant ut at det fungerte svært dårlig. Hvis man velger å ta utgangspunkt i .config-filen, ville jeg ikke fjernet noen moduler fra denne. Det er bedre å kompilere for mange moduler enn for få. Et område man bør være ekstra bevisst på, er at støtte for ALSA (Advanced Linux Sound System) er tatt med i menuconfig. En annen viktig ting er at hvis man har en P4 med HTT-støtte, så må man velge SMP-støtte for å kunne velge HTT-støtte i kjernen.

Omsider er man ferdig med å konfigurere alternativer, og man skal begynne selve kompileringen/installeringen. Det gjøres slik:

1. gi kommandoen ”make”

2. så ”make install”

3. deretter ”make modules_install”

4. kopier så arch/i386/boot/bzImage til /boot/vmlinuz.new (”cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz.new”)

Nå er kjernen og modulene kompilert og kopiert til riktig sted. Men vi er ikke ferdige enda. Linux 2.6 krever at vi oppretter et initrd-image som initialiseres i oppstart. Info om dette står i /boot/README.initrd. Les dette NØYE!! Det man blir bedt om å gjøre i /boot/README.initrd MÅ gjøres før man starter systemet på nytt med den nye kjernen. Se forøvrig tillegg 2 i denne posten på side 2. LILO må også konfigureres slik at man kan boote med den nye kernelen. Dette står også om i /boot/README.initrd

Så var det omsider klart for å starte maskinen på nytt med den nye kjernen. Hvis man har gjort alt riktig, vil systemet starte opp uten problemer.

Alternativt kan man gjøre som beskrevet i forrige tillegg å installere den ferdigpakkede kildekoden kjernen som følger med. Forskjellen fra forrige tillegg er at man da skriver "make menuconfig" i /usr/src/linux og gjør ønskede endringer. Man følger så prosedyren for kompilering beskrevet over.

Denne prosedyren er testet på et P4-system med et Asus P4C800-E Deluxe hk med hell. Fikk det også til på en nForce2-Ultra 400-basert maskin (A7N8X-E Deluxe hk). Måtte da ta med libata når jeg skulle gjøre en mkinitrd (beskrevet i forrige tillegg) hvis jeg skulle bruke en SATA-disk som systemdisk.

NB!! NB!! Jeg har nå merket at i Slackware 10.1 er problemene med udev borte etter hva jeg erfarer. Takk og lov for det.

.config

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Flott guide! Men trur du har gløymt å seie noko om å legge den nye kjerna inn i LILO?

Berre slik at det er sagt, fekk eg ingen problem med SSH, manpages og mus osv slik som du beskriver. Trur ikkje det er nødvendig å gjere dette med "udev" med mindre ein får problema.

Dette med initrd, er det eigentleg nødvendig? Eg har ingen initrd, og det er heller ikkje spesifisert nokon initrd med default kernelen til Slack i /etc/lilo.conf. Eg har 2.6.9 og har aldri gjort noko med initrd, og alt funker som det skal.

"The usual reason to use an initrd is because you need to load kernel modules before mounting the root partition."

Eg har reiserfs støtte i sjølve kjerna, og har ikkje initrd...

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Men trur du har gløymt å seie noko om å legge den nye kjerna inn i LILO?

Lagt til. Det er ikke alltid man får med seg alt :blush: .

Berre slik at det er sagt, fekk eg ingen problem med SSH, manpages og mus osv slik som du beskriver. Trur ikkje det er nødvendig å gjere dette med "udev" med mindre ein får problema.

Jeg har installert systemet en del ganger, grunnet noe hardware-feil. Og disse problemene har jeg fått hver eneste gang jeg har kompilert 2.6.9-kjernen. Jeg fant ut at det var udev som lagde litt krøll i 2.6.9. Så jeg har vært nødt til å gjøre disse tingene etter hver gang jeg har kompilert.

Dette med initrd, er det eigentleg nødvendig? Eg har ingen initrd, og det er heller ikkje spesifisert nokon initrd med default kernelen til Slack i /etc/lilo.conf. Eg har 2.6.9 og har aldri gjort noko med initrd, og alt funker som det skal

Jeg har prøvd meg med å kompilere ting inn i kjernen før. Det har skjært seg hver bidige gang på mitt system når jeg har prøvd å kompilere en ny kjerne fra scratch. Faktisk er det kun på denne måten beskrevet over at jeg har klart å kompilere en kjerne fra scratch, ved å ta i bruk moduler.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Åh, så du må kompilere filsystemet som modul f.eks, for å få det til å virke?

Ikke nødvendigvis filsystemet, men enhetsdrivere til komponentene som f.eks. SCSI-kort o.l.

Hm okey.

Eg har ikkje nokon slike "spesial-ting" (kun IDE osv).

Kanskje du kan legge inn i guiden at dersom ein ikkje har ting som SCSI osv, kan ein prøve først utan å lage initrd, og kompilere inn ting i kjernen? Har alltid funka for meg, og gjer jo prosessen lettare.

Lenke til kommentar

Jeg også må si at dette er en bra guide. Det er som sagt en del småting som skal stemme i et slackware-system for at det skal kjøre optimalt. Du begynner å få med det meste nå. Stå på.

Når jeg tenkte meg rundt, så hadde det vært bra med en kernelguide også, men så så jeg at du hadde fått inn det også etterhvert. :thumbup:

Endret av huf
Lenke til kommentar
Hvordan får jeg satt opp slackware til å bruke DHCP etter installasjon? bruker FLuxbox

For at du skal få IP hver gang du booter så redigerer du følgende fil:

/etc/rc.d/rc.inet1.conf

# Config information for eth0:
IPADDR[0]=""
NETMASK[0]=""
USE_DHCP[0]="yes"
DHCP_HOSTNAME[0]=""

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...
Det har jo ikke skjedd så mye, kernel opp en ny versjon sammens med alle de andre programmene. Men hvis det er noe viktig så skriv i vei ;)

Ekte SATA-støtte under installasjonen har blant annet kommet på plass.

Ok, det viste jeg ikke. (Greide fint å installere Slackware 10.0 på nForce2 kort med SATA)

Lenke til kommentar
Det har jo ikke skjedd så mye, kernel opp en ny versjon sammens med alle de andre programmene. Men hvis det er noe viktig så skriv i vei ;)

Ekte SATA-støtte under installasjonen har blant annet kommet på plass.

Ok, det viste jeg ikke. (Greide fint å installere Slackware 10.0 på nForce2 kort med SATA)

Det gjorde jeg også, men antakelig er støtten blitt bedre, sånn at de som bruker en SATA-disk tilkoblet direkte på sørsiden kan bruke den uten at installasjonen kræsjer. Da tenker jeg spesielt på ICH5/ICH5R sørsiden. Den vet jeg hadde store problemer under Slackware 10.0. Da jeg skulle installere Slackware 10.0 og jeg hadde en SATA-disk tilkoblet sørsiden på et i875P hovedkort med ICH5R, kræsjet installasjonen. Dette er nå fjernet. Prøvde sata.i kjernen for moro skyld, og den oppdaget sørsiden uten noen som helst form for problem.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så etter hav jeg har forstått så må du oppgradere Kernel for å kjøre disker med sata. JEg har lastet ned slackware 10.1 og den finner ikke sata disker.. Jeg har bare windows fra før, ossen skal jeg få fikset dette.

Er helt nybegynner liksom :blush:

Lenke til kommentar
Så etter hav jeg har forstått så må du oppgradere Kernel for å kjøre disker med sata. JEg har lastet ned slackware 10.1 og den finner ikke sata disker.. Jeg har bare windows fra før, ossen skal jeg få fikset dette.

valgte du sata.i kernelen før du bootet?

Start om maskinen, putt inn CD'en, skriv sata.i.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker du Slackware hvis du er nybegynner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...