Gå til innhold

Den store Slackware 10.1-guiden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lagde en guide om hvordan man installerer og konfigurerer ferdig-kernelen som følger med installasjons-CD'ene. Den er vel på forrige side. Du venter sikkert på prosedyren for hvordan man selv kompilerer den nyeste, tenker jeg. Vel, jeg holder på. Det er ikke lenge til jeg er ferdig, har måttet teste og se om det er noen bugs først.

Edit: den står på side 2.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Og hvordan gjør jeg det?

Hvordan lager jeg en ny login? Når jeg trykker på New Login på menyen kommer det en feilmelding opp der det står: GDM (The GNOME Display Manager) is not running.

You might in fact be using a different display manager, such as KDM (KDE Display Manager) og xdm. If you still wish to use this feature, either start GDM yourself or ask your system administrator to start GDM.

Så hvordan starter jeg GDM?

Er ganske grønn på linux...

Lenke til kommentar
Vill berre sei at det skal ikkje vere nødvendig å køyre "Expert setup" når ein skal legge inn LILO under installasjonen av Slackware 10.0. Eg la inn Slackware 10.0 på ein maskin med Windows 2000, og alt vart automatisk satt opp.

Det er ikke sikkert at det alltid er nødvendig, men hvis man velger "expert setup" får man det akkurat slik man vil ha. Det tar ikke lange tiden helller.

Lenke til kommentar

Prøv bare.i, bareacpi.i eller ataraid.i. Siden Slackware 10 kjører linux 2.4.26 fra start, vet jeg ikke åssen SATA-støtten på NForce3 er. Det jeg vet helt sikkert, er at SATA på sørsiden til i865/i875 og kernel 2.4 ikke passer sammen i det hele tatt.

edit: hvis du får installert, vil jeg helt klart anbefale å oppgradere til linux 2.6 utifra den guiden jeg skrev på side 2.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
**Tillegg v1.4**

<strip>

4: gi kommandoen ./configure

<strip>

2: ./configure

<strip>

For å følge katalogstrukturen "til Slackware" kan det være greit å slenge på

./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc --localstatedir=/var

for å peke om inst. katalogene.

Litt kjipt om det f.eks legger seg conf filer til /usr/local/etc og en og annen binærfil til /usr/local/bin når resten er i /etc og /usr/bin .. Uansett er dette en smaksak :)

(Så kan en jo alltids ta diskusjonen på om installert programvare skal til /usr/local eller ei.. men (de fleste) slackware pakker lages med ovennevnte streng.)

we slackers like it tidy ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var kernel 2.6.7 på plass! :w00t:

Eneste problem er at jeg ikke lenger finner cd/dvd-rom'en min. Det finnes ikke lenger noen hdc i /dev/ (som det gjor tidligere). dmesg oppgir cd-romen til å være hdc.

Oppgraderingen gikk forøvrig uten feilmeldinger.

Noen tips til hva jeg kan foreta meg ?

edit: X starter heller ikke lenger. "audio_alsa: no cards found!" er meldingen jeg får. Men håper dette går i orden når jeg tar upgradepkg alsa-driver-1.0.5a_2.6.7-i486-1.tgz når cdrom'en fungerer igjen.

Endret av laroys
Lenke til kommentar
edit: X starter heller ikke lenger. "audio_alsa: no cards found!" er meldingen jeg får. Men håper dette går i orden når jeg tar upgradepkg alsa-driver-1.0.5a_2.6.7-i486-1.tgz når cdrom'en fungerer igjen.

Det kan lønne seg etter en kernel-oppgradering å kjøre alsaconf i tillegg til å oppgradere ALSA for kjernen. Da settes lydkortet opp på nytt, og modulen blir satt opp til å bli lastet under oppstart.

Til CL56: Driver for grafikkontrolleren finner du på www.ati.com. På driversiden velger du linux-driveren for vanlige grafikkort. Linux-driverne til ATI er også beregnet på Mobility Radeon grafikkbrikker. Du tenker sikkert på oppgradering av kernel, og så snart jeg er ferdig med testing, vil jeg komme med en guide for hvordan man installerer kernel manuelt. Men jeg må teste skikkelig først.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det kan lønne seg etter en kernel-oppgradering å kjøre alsaconf i tillegg til å oppgradere ALSA for kjernen. Da settes lydkortet opp på nytt, og modulen blir satt opp til å bli lastet under oppstart.

Takk for svar. Ja X kom i gang igjen etter at jeg fikk oppgradert alsa'en. (Måtte kopiere alsa tgz-filen fra cdromen i win...)

Men det at 70% av alle enhetene i /dev forsvant etter oppgraderingen til 2.6.7 synes jeg var litt irriterende. En kamerat opplevde akkurat det samme etter sin oppgradering, men han løste det ved "removepkg udev". Da jeg gjorde det ble /dev straks mer innholdsrik, men lesing fra hdc gav en "block error" (husker ikke helt hva det var)

Trenger jeg udev?

Skrik ut om dere har noen tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...