Vågebu Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 PCen min låser seg når den kommer til "FInding USB devices" eller .no Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 da er det bare å skrive "nousb" etter at du har valgt riktig kjerne når du booter fra CD og skal installere. Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Har gjort det, men får samme problem under oppstarten, men da står det noe om Hotplug. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 hva slags usb-enhet har du tilkoblet? Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 Hadde bare musa (Microsoft Wheel Mouse Optical) koblet til. Har prøv uten den og. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Rart. Jeg prøvde også en USB-mus, og det fungerte helt fint, det. Hvilken kjerne har du? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Ok. Hvis du ikke har oppdatert kjernen, så bruker du nok 2.4.26. Hva spesifikt står det om hotplug? Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Hvordan oppdaterer jeg kjernen? Tror det stod noe om 2.4.26 ja... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Som jeg har sagt før, jeg jobber med en prosedyre på hvordan oppdatere til en ny kjerne (2.6). Den legger jeg ut så fort jeg er ferdig med å skrive guiden. Men det er mange detaljer jeg må ta hensyn til, så det tar litt tid. Vil tippe at jeg blir ferdig i slutten av uka. Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 **Tillegg v1.1** Nå kommer en liten beskrivelse av hvordan man installerer programmer. I Redhat/Fedora, SuSE og de fleste kommersielle distroer er dette rimelig enkelt. Man bare klikker på en pakke, og vips, så er programmet installert. Så enkelt er det ikke i Slackware, da det fins få ferdigkompilerte pakker man kan bruke på slackware. Det betyr selvfølgelig at man må kompilere fra source på egen hånd. Men dette er egentlig en del lettere enn man først tror. Her er hva man ofte gjør: 1: Last ned kildekode til ønsket program (du laster ned et arkiv hvor kildekoden er komprimert) 2: dekomprimer det arkivet du lastet ned. er det et tar.bz2-arkiv, gjøres dette ved å gi kommandoen "tar jxvf *program*.tar.bz2". Hvis det er et tar.gz-arkiv gis kommandoen "tar zxvf *program*.tar.gz". 3: gå inn i den første mappen som inneholder de filene som pakket seg ut fra arkivet. 4: gi kommandoen ./configure 5: så make 6: til slutt, make install Denne prosedyren vil fungere på de fleste programmer hvor man kompilerer fra source. For øvrig anbefales det å ta en titt i filen readme eller install, som ofte følger med kildekoden. Der står prosedyre spesifikt for det aktuelle programmet, men de følger som regel prosedyren jeg nettopp ga. Som sagt, har noen spørsmål, er det bare å komme med dem, så skal jeg prøve å svare etter beste evne. Hvis programmene kommer i *.tgz-format, betyr det at programmene er ferdigkompilert, og at de enkelt kan installeres ved å gi kommandoen "installpkg *navn på program*.tgz, så installeres programmet på et par strakser, avhengig av prosessorhastighet. Nåja, de vanligste programmene for linux er det som ofteste noen som alerede har komplimert for slackware.. sjekk ut f.eks linuxpackages.org. Finnes også geniale programmer for å installere/oppgradere/avinstallere pakker i linux, f.eks swaret (http://swaret.sourceforge.net/) og slaptget. Selv er jeg en flittig bruker av swaret. Hvis man f.eks vil oppgradere til nyeste gnome ved hjelp av swaret, så skriver man bare ganske enkelt swaret --upgrade gnome. Men det skal også sies at hvis man blir litt for overivrig, så kan man fort fucke opp en slack-install med swaret. (Been there, done that ) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Har sjekket ut linuxpackages.net, og det er ikke alt som fungerer der. F.eks. mplayer lot seg ikke installere, det måtte jeg selv kompilere fra source. Ferdigpakken til k3b, derimot, funker. Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Det er sant, noen _få_ pakker funker ikke, men heldigvis er de like lette å fjerne som de er å installere. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 **Tillegg v1.21** Nå kommer en liten beskrivelse av hvordan man installerer programmer. I Redhat/Fedora, SuSE og de fleste kommersielle distroer er dette rimelig enkelt. Man bare klikker på en pakke, og vips, så er programmet installert. Så enkelt er det ikke i Slackware, da det fins få ferdigkompilerte pakker man kan bruke på slackware. Det betyr selvfølgelig at man må kompilere fra source på egen hånd. Men dette er egentlig en del lettere enn man først tror. Her er hva man ofte gjør: 1: Last ned kildekode til ønsket program (du laster ned et arkiv hvor kildekoden er komprimert) 2: dekomprimer det arkivet du lastet ned. er det et tar.bz2-arkiv, gjøres dette ved å gi kommandoen "tar jxvf *program*.tar.bz2". Hvis det er et tar.gz-arkiv gis kommandoen "tar zxvf *program*.tar.gz". 3: gå inn i den første mappen som inneholder de filene som pakket seg ut fra arkivet. 4: gi kommandoen ./configure 5: så make 6: til slutt, make install Denne prosedyren vil fungere på de fleste programmer hvor man kompilerer fra source. For øvrig anbefales det å ta en titt i filen readme eller install, som ofte følger med kildekoden. Der står prosedyre spesifikt for det aktuelle programmet, men de følger som regel prosedyren jeg nettopp ga. Som sagt, har noen spørsmål, er det bare å komme med dem, så skal jeg prøve å svare etter beste evne. Hvis programmene kommer i *.tgz-format, betyr det at programmene er ferdigkompilert, og at de enkelt kan installeres ved å gi kommandoen "installpkg *navn på program*.tgz, så installeres programmet på et par strakser, avhengig av prosessorhastighet. Det finnes mange ferdigkompilerte pakker på www.linuxpackages.net. Det finnes også oppdateringsprogrammer, som swaret og slapt-get. Når det gjelder innstalasjon av programm o.l. via kildekode, så bør det gjørast via checkinstall. Checkinstall ligger i den ofesielle 'kilden' i swaret, og på heimesida til slackware. Framgangsmåten for å instalere programm via checkinstall er nesten den samme som ved "manuell" innstalasjon av kildekode 1. Pakk ut kildekoden. 2. Les README og INSTALL (cat README/INSTALL) 3. Konfigurer (./configure) 4. Her kjemer forskjellen: køyr checkinstall Den vill då gjøre ein make && make install og lage ein slackware pakke utav resultatet. Den kan du så installere via installpkg el. tilsvarande. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 (endret) Meget bra, Mr. Elendig. Dette verktøyet var jeg faktisk ikke klar over eksisterte. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Tester det ut nå, og det ser meget bra ut. Klart dette er en god måte å installere programmer på. Når jeg får tid, skal jeg sørge for at dette kommer med. Helt klart bedre enn å installere programmer direkte fra source. Da blir det mye enklere å holde styr på installerte pakker. Edit: da har jeg endret installasjonsprosedyren med hensyn på checkinstall. La også med en link som peker til checkinstall sin hjemmeside, så man alltid kan laste ned nyeste versjon. Igjen: Takk til Mr. Elendig, som gjorde meg oppmerksom på dette viktige verktøyet. Endret 6. november 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Det verktøyet hørtes interessant ut! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 (endret) ***Tillegg v2.1*** Slackware 10.1 @ 2.4.29 støtter nå native SATA. Eksterne kontrollere, som f.eks. en kontroller fra Silicon Image er støttet, også SATA fra sørsiden.. Driverstøtten for en drøss komponenter er riktinok en del bedre på 2.6-kjerner, pluss at strømstyringen er bedre på 2.6-kjerner. Så for mange er det aktuelt å bytte til en 2.6-kjerne. Og selv om Slackware 10 baserer seg på en 2.4-kjerne, på grunn av at Slackware 10-teamet setter stabilitet og driftssikkerhet i høysetet, har de gitt brukere en grei mulighet til å installere nettopp en 2.6-kjerne. De har på disk 2 opprettet en mappe /testing, hvor en ferdigkompilert kjerne basert på linux 2.6.7 ligger. Nå kommer en beskrivelse til hvordan man får brukt denne kjernen. Men det er en hake ved å bruke denne kjernen, som jeg har funnet ut i etterkant: Hvis du har >= 1 GB RAM og/eller en P4 CPU, du kjører flere prosessorer (Xeon/Opteron), er det mer hensiktsmessig å kompilere en egen kernel fra scratch. Grunnen til at man bør kompilere sin egen kjerne hvis man har en av kriteriene, er at den ferdigkompilerte 2.6.10-kjernen ikke utnytter 1 GB minne og oppover, og at kjernen ikke støtter flerprosessorsystemer/HTT. Men hvis du har under 1 GB RAM, og én CPU som ikke støtter HTT, følg denne prosedyren: 1. Åpne et terminalvindu som root 2. Sett inn Slackware 10.1 CD2 3. Gi kommandoen mount /dev/cdrom eller /dev/dvd, avhengig av om du har CD-ROM eller DVD-ROM 4. Gå inn i /mnt/cdrom/testing/packages/linux-2.6.10 5. Gi kommandoen installpkg kernel-generic-2.6.10-i486-1.tgz 6. Gjør en upgradepkg for kernel-headers-2.6.10-i386-1.tgz 7. Gjør tilsvarende for kernel-modules og kernel-source, de som har etternavn *.tgz pakken alsa-driver-1.0.8_2.6.10-i486-1.tgz skal ikke installeres før kjerne 2.6.10 er riktig installert. Da skal man gjøre en upgradepkg på denne pakken. For at 2.6.10-kjernen skal fungere riktig, er det nødvendig å opprette et initrd-image (Init Ramdisk). Det dette ramdisk-bildet gjør, er å laste ytterst nødvendige moduler, slik at linux 2.6 fungerer som det skal. Mer informasjon om dette finnes i filen /boot/README.initrd. 8. Gå inn i /boot 9. Gjør en mkinitrd -c -k 2.6.10 -m jbd:ext3:reiserfs -f ext3 -r /dev/*os-partisjon* (denne kommandoen forutsetter at systempartisjonen er formatert i ext3, og at man har lagringspartisjoner formatert i ReiserFS) 10. Gå inn i /etc 11. åpne lilo.conf i et eller annet skriveprogram 12. Der systempartisjonen i lilo.conf er definert, legg til følgende linje: initrd = /boot/initrd.gz. Her kommer et eksempel på hvordan jeg har det: image = /boot/vmlinuz initrd = /boot/initrd.gz root = /dev/sda2 label = Linux read-only 13. Lagre endringene, gå ut av skriveprogrammet, åpne terminalvindu som root, og gi kommandoen lilo. Denne kommandoen oppdaterer LILO. 14. Du er nå klar til å starte om igjen, og har du gjort alt riktig, kjører du nå Slackware 10.1 @ 2.6.10. Skulle ikke lyden fungere nå, gir du kommandoen alsaconf, og følger anvisningene på skjermen. Endret 13. april 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Må jeg inn OS før jeg kan oppdatere kernelen? Kommer bare til: Activating hardware detection: /etc/rc.d/rc.hotplug start Er det mulig å komme forbi dette? Kan det være noe med maskinen min? Specs kopiert fra profil: Abit KV7, TwinMOS 512DDR PC3200, Athlon [email protected], Samsung 160 gig SATA, Quantum 17 gig, IBM 41 gig,PowerColor Radeon 9600, SoundBlaster 4.1 Digital, Western Digital 1394, NorthQ Silent 400W SATA'n, 41gigen og 1394 kortet sto ikke i. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 (endret) Du må nok desverre inn i OS før du kan oppdatere kernelen. Edit: prøv og kjør CPU på normal hastighet. Altså ikke kjør systemet overklokket. Kanskje det hjelper... Endret 7. november 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 Har prøvd uten at noe er klokket og, men den kommer ikke videre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå