Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor skal fiberkabel blåses

Anbefalte innlegg

Hehe.. :-)

Jeg har ganske divers CV, men er vel fremfor alt nyskjerrig som f* på alt mulig teknisk og vitenskapelig..

edit 1: soso og texaco: Det stemmer, ble ferdig i vår på NTNU materialteknologi. Har tidligere utdannelse som automasjonstekniker, har jobbet som elektriker, diverse datajobber, mekket på alt mulig rart, reist litt rundt i verden, jobbet som dataannsvarlig, selger, forsker, osv osv. de siste årene har jeg vært veldig oppslukt av data og foto. Har alltid ett eller annet mekkeprosjekt på gang og _skal_ ha ting til å fungere som jeg vil. Men alt har sin pris. Jeg digger natur og vitenskap-kortene i TP, men suger i nærmest alt annet. :p

edit 2: Lego ble nylig kåret til 1900-tallets mest geniale leke. Lego har nok vært en av de store inspirisasjonskildene mine når jeg var liten. Husker jeg som 6-7-åring hadde spart på sparebøssa i lange tider og uten oppsyn fra mamma stakk av med den da jeg visste det var nok penger der. Tok bussen til byen på egenhånd, kjøpte den størte pakken med tekno-lego som var å oppdrive, og tok bussen hjem. Alt var pinlig nøyaktig beregnet å holdt på 50-øringen. Gjett om det var noen som fikk sjokk når jeg dukket opp med _det_ legosettet og tom sparegris. De vokse likte det ikke, men jeg er fortsatt overbevist som at det var mitt livs beste handel. Jeg har ikke hatt så mye glede av noe annet jeg har kjøpt.

Huff nå ble det utrolig mye off-topic her. Jeg ble litt revet med... :) Skal skjerpe meg. Får vel si at jeg har vært med på både trekking og blåsing av høyspentkabler for å drive tråden inn på spor igjen :whistle:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe... dagens gode visdomsord:

"man blir ofte glup av å være nysgjerrig.. "

Takk, takk :cool:

Edit: Måtte bare sette det i signaturen, når jeg først sier noe lurt, så vill jeg huske på når og hvor jeg sa det :)

Simen1: Du er unskyldt for din "opplysende" off-topic post. LEGO er undervurdert.

For å bare dra denne litt til topic, så vil jeg si at jeg nå godt skjønner hvorfor de "blåser" fibrene igjennom. Men det er vel en liten risiko for at det bli "knute på tråden" når de gjør det på den måten, eller er de veldig nøye når de legger den ut, eller blåser de fibren rett fra tromelen?

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Korleis ein blåser fiber varierer.

Man kan t.d. blåse fiberkabelen direkte inn i eit sub/dl-rør,(bare relativt tynne/lette kabler) eller man kan blåse igjennom eit tau og trekke etter det. Eventuelt så kan ban bruke tauet til å tregge ein vinjsvire og bruke den til å trekke med.

Man kan og legge eit spesialrør med mangen små subrør der man blåser fibrane inn i, (fibre, ikkje kabel) men denne metoden er lite brukt i norge foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...