franken22 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hei. Jeg sitter å venter på fiberlinje. Kommunen har lagt rørene, men det tar sin tid fordi fiberkabel skal blåses inn i rørene. Hvorfor skal den det? Lenke til kommentar
_Nitro_ Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Som som jeg har forstått det så skal en fiber aldri trekkes i. Derfor blåser de kabeln igjennom røre. Dette for å forhindre skade på fibrene! Endret 27. oktober 2004 av _Nitro_ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) fordi nå ligger det bare tomme rør der, fiberen kommer gjennom etter at rørene er lagt, vet ikke helt åssen man gjør det... *så ikke den andre posten pge en feil lokalt* Endret 27. oktober 2004 av aklla Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Fordi det er en enkel måte å trekke kabel. Når elektrikeren skal trekke kabel i hus, vil han først legge opp alle rørene. Så vil ahn stappe inn en trekkefjør, som han (eller hun, forresten. jaja) fester i enden pa den aktuelle kabelen som skal trekkes. Dette fungerer greit opp til en viss lengde, avhengig av dimensjon på rør og stivhet på trekkefjøra. Jeg har brukt 20mm trekkerør skjøtet og teipet sammen til 60m til å trekke kabel i ett 110mm rør. Rør til fiberkabel er alt for lange til at denne metoden kan brukes. Derfor brukes luft til å stappe kabelen igjennom. Forresten, fiberkabel kan godt dras i kevlarfibrene som ligger rundt, den tar ikke skade av det. Henning Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Det blir litt feil å si at kabelen blåses igjennom rørene. Først blir en stålwire blåst igjennom røret. Deretter blir (i dette tilfellet) fiberkabelen trukket igjennom røret ved hjelp av stålwiren. Endret 27. oktober 2004 av Howard B Lenke til kommentar
jocke Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg håper ikke jeg er den eneste som lurer fryktelig på hvordan man BLÅSER en jernwire gjennom et plastikkrør.... Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Nei du er ikke den eneste... Lenke til kommentar
Chrian Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Jeg håper ikke jeg er den eneste som lurer fryktelig på hvordan man BLÅSER en jernwire gjennom et plastikkrør.... Man drar wiren gjennom ett lite hull i ett endestykke som kan festes til røret som wiren skal gjennom, deretter fester man wiren til en "propp" som har ca. samme diameter som innerdiametern på røret. Deretter putter man "proppen" med wiren inn i røret fester endestykket og kobler en luftslange på dette. Nå er det bare å øke lufttrykket og proppen drar wiren gjennom røret. Bruker en ett trykk på 5kg/cm2 og rørdiameteren er 50mm vil trykket mot proppen være ca 90kg. Endret 27. oktober 2004 av Chrian Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) ootoo late Endret 27. oktober 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
jocke Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Jeg håper ikke jeg er den eneste som lurer fryktelig på hvordan man BLÅSER en jernwire gjennom et plastikkrør.... Man drar wiren gjennom ett lite hull i ett endestykke som kan festes til røret som wiren skal gjennom, deretter fester man wiren til en "propp" som har ca. samme diameter som innerdiametern på røret. Deretter putter man "proppen" med wiren inn i røret fester endestykket og kobler en luftslange på dette. Nå er det bare å øke lufttrykket og proppen drar wiren gjennom røret. Bruker en ett trykk på 5kg/cm2 og rørdiameteren er 50mm vil trykket mot proppen være ca 90kg. Noen som ikke lenger lurer fryktelig på hvordan man BLÅSER en jernwire gjennom et plastikkrør? edit; men hadde ikke vært lettere å skape et undertrykk, slik at proppen ble dratt, fremfor å bli dyttet/trykket? Endret 27. oktober 2004 av jallakim Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 edit; men hadde ikke vært lettere å skape et undertrykk, slik at proppen ble dratt, fremfor å bli dyttet/trykket? Nei, kompressorer i alle størrelser finner du overallt. Vacumpumper er ikke særlig vanlig med mindre du tenker på septikbiler o.l utrustning. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 edit; men hadde ikke vært lettere å skape et undertrykk, slik at proppen ble dratt, fremfor å bli dyttet/trykket? Nei, kompressorer i alle størrelser finner du overallt. Vacumpumper er ikke særlig vanlig med mindre du tenker på septikbiler o.l utrustning. Stemmer. Tenkte bare at det ble litt dill med jernwiren, som må "komme fra et sted". Derfor blir ikke røret helt tett på "blåse-siden". Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Stemmer. Tenkte bare at det ble litt dill med jernwiren, som må "komme fra et sted". Derfor blir ikke røret helt tett på "blåse-siden". Det gjør neppe noe med en skikkelig kompressor. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Putt stålwiren i eit støvsugar og trekk eine enden ut røyret, sett på pluggen, putt den i røyret og sett støvsugaren i revers Lenke til kommentar
BloodSkull Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Har selv blåst fiber kabel, først blåste vi en wire igjennom røret, så er det bare og feste wiren på kevelar tråden i fiber kabelen. Så hekta vi wiren i andre enden på henger festet på en bil og dro(da vinsjen streika). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 edit; men hadde ikke vært lettere å skape et undertrykk, slik at proppen ble dratt, fremfor å bli dyttet/trykket? Nei, man klarer aldri å oppnå mer enn et undertrykk på en atmosfære (såkalt absolutt vakuum) Dermed får man aldri en trykkdifferanse på mer enn 1 atmosfære ved suging. Hvis man i stedet for suging velger å presse trykkluft så er det ikke noen teoretisk begrensning på hvor stort overtrykk man man bruke. I praksis begrenses det av hvor mye røret tåler og hvor høy hastighet man ønsker, men med tykt nok rør kan du bruke ørten atmosfærers overtrykk og få en vanvittig hastighet og trekkraft på wiren. Dette er forresten samme prisnippet som ligger til grunn for at det ikke går an å suge vann loddrett opp gjennom et rør mer enn 10 meter uansett pumpe, men hvis man plasserer pumpa nederst så kan man gjerne press vannet loddrett opp så langt man bare har motorkraft på pumpa til. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 edit; men hadde ikke vært lettere å skape et undertrykk, slik at proppen ble dratt, fremfor å bli dyttet/trykket? Nei, man klarer aldri å oppnå mer enn et undertrykk på en atmosfære (såkalt absolutt vakuum) Dermed får man aldri en trykkdifferanse på mer enn 1 atmosfære ved suging. Hvis man i stedet for suging velger å presse trykkluft så er det ikke noen teoretisk begrensning på hvor stort overtrykk man man bruke. I praksis begrenses det av hvor mye røret tåler og hvor høy hastighet man ønsker, men med tykt nok rør kan du bruke ørten atmosfærers overtrykk og få en vanvittig hastighet og trekkraft på wiren. Dette er forresten samme prisnippet som ligger til grunn for at det ikke går an å suge vann loddrett opp gjennom et rør mer enn 10 meter uansett pumpe, men hvis man plasserer pumpa nederst så kan man gjerne press vannet loddrett opp så langt man bare har motorkraft på pumpa til. Unskyld at jeg spør, men hva slags utdannelse/yrkeserfaring har du egentlig? Det renner jo mer kunnskap ut av ørene dine, enn alle realfagslærerne på skolen min opphøyd i 7 (vet ikke om det sier mer om dem, enn om deg, men anyways..). Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Unskyld at jeg spør, men hva slags utdannelse/yrkeserfaring har du egentlig? Det renner jo mer kunnskap ut av ørene dine, enn alle realfagslærerne på skolen min opphøyd i 7 (vet ikke om det sier mer om dem, enn om deg, men anyways..). Du er ikke den eneste som lurer.. Enten er han glup som f**n, eller så er han nysgjerrig og når han da ser et spørsmål så må han bare finne svaret. Og man blir ofte glup av å være nysgjerrig.. Endret 27. oktober 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
texaco Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 hehe... dagens gode visdomsord: "man blir ofte glup av å være nysgjerrig.. " Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Bosted Trondheim, født 1974. Da tipper jeg at vi snakker om en som har studert ved NTNU og følgelig har vært borti endel teknisk stoff. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå