drvannnordstrom Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Etter å ha fulgt tips her i forumet tok jeg fram multimeteret og målte spenning over batteritet mens bilen gikk. Dette ga verdier langt under hva som skal være normalt i følge kloke hoder på dette forumet. Altså min bil sliter med å lade, og batteriet er (som ventet) ikke den store synder..... Så var det neste steg på veien: Hvordan finner jeg ut hva som er galt nå? Må hele dynamoen skiftes ut, deler av den, eller er det snakk om denne spenningsregulatoren?? Her er jeg meget blank, og tar gjerne imot tips! Er det verdier jeg kan måle på, osv?? PS! Har fri idag fra jobb så det hadde vært meget bra med raske tips slik at jeg kan "take some action" fort fort På forhånd takk til engasjerte og hjelpsomme sjeler der ute! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Hvilket merke er dynamoen din, inntern eller ekstern spenningsregulator? Kan vel legge til at om det er Bosch dynamo har såvidt jeg vet alle de en enkel sak å skifte spenningsregulator/børster i en håndvending. Sitter som en kasett bakpå dynamo, festet i 2 skruer, og koster ca 3-400 kr. Er det annet merke er det som regel ikke så enkelt å bytte børstene, dynamo må skrus fra hverandre og ofte er børstene loddet fast også. På noen har man en ekstern spenningsregulator som er en liten svart boks (som regel i nærheten av batteriet) Generelt er det børster som ryker først. Endret 27. oktober 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
drvannnordstrom Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Hvilket merke er dynamoen din, inntern eller ekstern spenningsregulator? Kan vel legge til at om det er Bosch dynamo har såvidt jeg vet alle de en enkel sak å skifte spenningsregulator/børster i en håndvending. Sitter som en kasett bakpå dynamo, festet i 2 skruer, og koster ca 3-400 kr. Er det annet merke er det som regel ikke så enkelt å bytte børstene, dynamo må skrus fra hverandre og ofte er børstene loddet fast også. På noen har man en ekstern spenningsregulator som er en liten svart boks (som regel i nærheten av batteriet) Generelt er det børster som ryker først. Var ute å tok en titt på dynamoen, men det var vanskelig å finne ut hvilket merke den er. Klarte ikke å se det. Spenningsregulatoren sitter for seg selv (i nærheten av batteriet som du påpeker), men desverre tror jeg som du at det er børstene som er gåen. Synes å huske at dette er en av få svakheter med gamle toyotaer. Skal prøve å finne ut hvilket merke det er på dynamoen. Uansett, vet du om det praktiseres innbytte av dynamo? Har hørt rykter om dette.... Og viss det er en Bosch jeg har, så skal jeg undersøke mulighetene for å bytte børster. Det vil sikkert være endel billigere.... Takk for hjelpen sålangt Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Spenningsregulatoren sitter for seg selv (i nærheten av batteriet som du påpeker), men desverre tror jeg som du at det er børstene som er gåen. Synes å huske at dette er en av få svakheter med gamle toyotaer. Skal prøve å finne ut hvilket merke det er på dynamoen. Uansett, vet du om det praktiseres innbytte av dynamo? Har hørt rykter om dette.... Ok, med disse opplysningene er det ikke så viktig hvilket merke det er (var med tanke på om du hadde den varianten med lettvindt bytte eller ikke) Tror ikke Toyota bruker den type Bosch jeg snakker om på noen modell... Jeg vil tro du kommer best ut av dette med innbytte ja, og såvidt jeg vet praktiseres det fortsatt innbytte på de fleste dynamoer, er vel kanskje ikke så mye du får i "pant" men det er uansett det rimligste alternativet, du får jo da en "nyoverhalt" og det er godt nok. Bytte børster selv er ikke helt enkelt hvis du ikke er dreven, og det er ikke bare bare å få tak i løse deler lenger heller. (Børster er jo for øvrig i høyeste grad en slitedel på linje med feks bremseklosser, bare synd at det vel bare er Bosch som har tatt konsekvensen av det og gjort de lett tilgjengelig... Resten av dynamoen overlever normalt sett minst 2 sett med børster, men med innbytte får du jo også nye lagre som selvsagt heller ikke er å forakte ) Endret 27. oktober 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Anm: Toyota bruker Denso (gamle Nippon Denso) Lenke til kommentar
drvannnordstrom Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Anm: Toyota bruker Denso (gamle Nippon Denso) Ja!! Jeg fant merke på dynamoen og der står det NipponDenso. Før jeg bestemmer meg for innbytte (kommer på ca 1700-kr) skal jeg undersøke om det går an å bytte børster på denne modellen. Det vil sikkert bli mye billigere hvis det fins børster løst i salg da, og viss det er fysisk mulig. Har en grei onkel som skal hjelpe meg, og han er vanvittig flink med å få til saker og ting (inkl mekking). Hvis ikke får jeg vel bare bytte hele dritten. Jeg er litt snål når det gjelder den gamle bilen, men må man så må man.... Kom gjerne med flere innspill, det tas imot med stor takk folkens Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 hvilke verdier fikk duda? Lenke til kommentar
drvannnordstrom Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Da var denne saken ut av verden for denne gang Demonterte dynamoen, og fant ut at det var umulig å kun skifte børster på denne typen. Den ene børsten var rimelig utslitt, men den skal ha litt til levetid enda. Vi pusset vekk og rengjorde (fjerna belegget som hadde lagt seg), hev på dynamoen igjen (det gikk fort som f...). Starta opp bilen og ladelampa lyser ikke lenger Nå vet vi alle at dette ikke vil holde vanvittig lenge, men når ladelampa begynner å lyse neste gang, så vet vi hvertfall at det bare er å hive av hele dynamoen og bytte den inn i en nyoverhalt. Vi kunne hvertfall ikke se noen mulighet til å kun bytte børster på denne dynamoen (nippondenso - nå, denso). PS! Det dukket opp et annet problem som virka som en GÅTE UTEN LOGIKK, men nå forsvant dette problemet av seg selv , så det er nok ikke umulig at dette problemet kan bli tatt opp i forumet......men for all del, håper jeg slipper unna problemet.... - Til alle som bidro, takk for hjelpa Lenke til kommentar
drvannnordstrom Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 hvilke verdier fikk duda? Husker ikke helt, det hoppet litt fram og tillbake. Men det var langt under 14 V som visst skal være det normale. Ingen lading pluss et rimelig dødt batteri ga vel verdier en plass mellom 5-7 Volt kanskje... Noe sånt tror jeg det var Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 maccosmo Skrevet 29/10/2004 : 12:41 PS! Det dukket opp et annet problem som virka som en GÅTE UTEN LOGIKK, men nå forsvant dette problemet av seg selv , så det er nok ikke umulig at dette problemet kan bli tatt opp i forumet......men for all del, håper jeg slipper unna problemet.... ?... Er dette en gåte? Så fint at du fikk fikset lading da, ingenting er bedre enn litt god gammel "strikk & binders" mekking, så går den vel noen mnd til uten at det har kostet (penger i alle fall..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå