mck Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Jeg skal kjøpe forsterker i dag. Men hvem skal jeg velge NAD'n er hos hifiklubben, mens HK 3480 og HK 675 er hos hificenteret. Jeg liker utseende på HK forsterkerene , men så så jeg HK's receiver 3480 (2 x 120 watt) og HK 675 (2 x 75 watt). Jeg har nesten bestemt meg for en HK forsterker/receiver men vet ikke hvem av dem. Jeg skal bruke den på B&O høytalere. Håper på raske svar siden jeg skal handle i dag. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Av de 3 er HK675 kraftigst. Den har en vekt på ca 10kg, noe som er nesten 2kg mer enn NAD'en. Strømstyrken til HK675 oppgis til 75A, som er bra! Nad oppgir ikke dette tallet, men det er sansynligvis endel lavere. Hvis du har et reellt behov for radio så er det jo greit å velge HK3480 reciever, men det går jo utover forsterkerdelen. Men, jeg hadde garantert SERIØST vurdert disse lenge før NAD og HK: Thule Spirit IA60 til ca 5.000kr. Thule Spirit IA100 til ca 6.400kr. Denne er hvertfall rå!! Thule er en av de få grunnene til å handle hos hifi-klubben mener jeg, men duverden så god grunn det er! Knut Lenke til kommentar
mck Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Av de 3 er HK675 kraftigst. Den har en vekt på ca 10kg, noe som er nesten 2kg mer enn NAD'en. Strømstyrken til HK675 oppgis til 75A, som er bra! Nad oppgir ikke dette tallet, men det er sansynligvis endel lavere. Hvis du har et reellt behov for radio så er det jo greit å velge HK3480 reciever, men det går jo utover forsterkerdelen. Men, jeg hadde garantert SERIØST vurdert disse lenge før NAD og HK: Thule Spirit IA60 til ca 5.000kr. Thule Spirit IA100 til ca 6.400kr. Denne er hvertfall rå!! Thule er en av de få grunnene til å handle hos hifi-klubben mener jeg, men duverden så god grunn det er! Knut Jeg har sett på den Thule Spirit IA60. Den er fin den og men den er på 2 x 60 watt, holder det? Den er jo veldig stilig, men liker også HK 675, den er på 2 x 75 watt og veier 1 kg mer. Noen som mener noe? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Jeg regner med at de B&O høyttalerne ikke akkurat er verdens mest tungdrevne høyttalere med store basselementer.Så her er det nok bare smak og behag som gjelder.Hvis du har muligheten,så lån et par forsterkere med deg hjem.Da finner du raskt ut hvilken du liker best.Harman/Kardon har "tøff amerikansk" lyd med masse bass og trykk,mens Thule er mere "ren og pen" i lyden og er mer hi-fi messig korrekt. Endret 27. oktober 2004 av Morten K Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Av de 3 er HK675 kraftigst. Den har en vekt på ca 10kg, noe som er nesten 2kg mer enn NAD'en. Strømstyrken til HK675 oppgis til 75A, som er bra! Nad oppgir ikke dette tallet, men det er sansynligvis endel lavere. Hvis du har et reellt behov for radio så er det jo greit å velge HK3480 reciever, men det går jo utover forsterkerdelen. Men, jeg hadde garantert SERIØST vurdert disse lenge før NAD og HK: Thule Spirit IA60 til ca 5.000kr. Thule Spirit IA100 til ca 6.400kr. Denne er hvertfall rå!! Thule er en av de få grunnene til å handle hos hifi-klubben mener jeg, men duverden så god grunn det er! Knut Jeg har sett på den Thule Spirit IA60. Den er fin den og men den er på 2 x 60 watt, holder det? Den er jo veldig stilig, men liker også HK 675, den er på 2 x 75 watt og veier 1 kg mer. Noen som mener noe? Watt betyr lite!! Se f.eks på HK-spesifikasjonene: HK675: Kontinuerlig effect (FTC) Pr kanal: 20 Hz - 20 kHz, @<0.07 % THD, 8 ohms, 75 Watt HK3480: 2 x 120 watt (i 8 ohms, 20Hz – 20kHz, <0.08% THD) Her oppgis effekten med differanse på 0.01% THD. Hadde HK3480 vært målt på nøyaktig samme måte som HK675 så hadde den muligens endt opp med noe rundt 60w/kanal, max. HK675 har mye større strømforsyning og bør derfor yte mer! Når ikke engang to produkter av samme produsent måles på samme måte blir det helt håpløst å sammenligne effekttall mellom forskjellige produsenter. Thule IA60 er strømsterk og kan spille høyt (relativt sett ). Jeg hadde garantert valgt denne fremfor de andre, ikke bry deg for mye om watt-tall, det er bare for å "lure" og forvirre den jevne forbruker. Strømstyrken (målt i Ampere) og produktets vekt er bedre indikasjon på hvor kraftig forsterkeren er enn watt-tall. Knut Lenke til kommentar
mck Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 På søndag testet jeg disse høytalerne med en eldre pioneer forsterker. Nå bruker jeg en 4 år gammel dritt panasonic som kostet 2300,- med to høytalere( sånn elkjøp pakke) og lyden i høytalerne(B&O) er utrolig dårlig, føler det skurrer på bass og høye frekvenser. Er dette høytalerne eller forsterkeren. Hvis jeg kjøper en forsterker til 5K imorgen er det jo greit at det er god lyd. Noen som har innspill, regner og håper på at dette er forsterkeren Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Kjøp deg nye høyttalere også hvis du har råd. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 På søndag testet jeg disse høytalerne med en eldre pioneer forsterker. Nå bruker jeg en 4 år gammel dritt panasonic som kostet 2300,- med to høytalere( sånn elkjøp pakke) og lyden i høytalerne(B&O) er utrolig dårlig, føler det skurrer på bass og høye frekvenser. Er dette høytalerne eller forsterkeren. Hvis jeg kjøper en forsterker til 5K imorgen er det jo greit at det er god lyd. Noen som har innspill, regner og håper på at dette er forsterkeren Ikke godt å si hvem sin skyld det er. Godt mulig det er forsterkeren sin skyld, det finner du jo ut ¨, Du kan jo alltids forklare situasjonen din og spørre om å få prøve forsterkeren på dine høyttalere først. Hvis du har planer om å bygge deg et skikkelig anlegg etterhvert er det uansett dumt å kjøpe en dårligere forsterker nå, fordi den er for "bra" for høyttalerne dine. Når du da kjøper bedre høyttalere så er plutselig forsterkeren for dårlig. Knut Lenke til kommentar
mck Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Tilbake til den panasonic kombi forsterker/md/cd greia.. Det er ikke farlig på noe måte og bruke den på høytalerne? Er veldig ny her skjønner dere. Skal jeg prøve nye kabler? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hvor mye penger har du tenkt til å bruke? Det hjelper lite med en god forsterker hvis høyttalerne er "gått ut av dato".Når det gjelder kabel,så hjelper ikke det på et så billig anlegg. Lenke til kommentar
mck Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Hvor mye penger har du tenkt til å bruke? Det hjelper lite med en god forsterker hvis høyttalerne er "gått ut av dato".Når det gjelder kabel,så hjelper ikke det på et så billig anlegg. Jeg hadde nesten kjøpt meg anlegg til 17K men så venta jeg litt. Har b&o høytalere, utseende på dem er helt rått Hadde tenkt til og kjøpe BW DM603 S3 høytalere og Thule IA 100 Men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hvis du har tenkt til å bruke såpass med penger bør bruke litt tid på å prøvelytte i forskjellige Hi-Fi butikker. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 En annen mulighet er jo selvbygg av både forsterker og høyttalere og så kjøpe en ekstern radiodel om du føler behov for det. Norsk Audioteknikk har gode selvbyggermoduler for forsterkere. Alt du trenger i tillegg er litt kunnskap om elektronikk og lodding, eller en kompis som har det. Høyttalere kan du også med fordel bygge selv, og da er det kanskje Eltek som er det som er mest interessant for deg. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Jeg kan forresten nevne at jeg har bestemt meg for å selge surroundreciveren min og kjøpe en stereoforsterker i stedet.For meg er valget av forsterker veldig enkelt.Jeg kommer til å kjøpe denne.Jeg har hatt en sånn før og anbefaler deg å kjøpe en du også hvis du har råd.Den ble forøvrig valgt til årets forsterker i Lyd&Bilde. Lenke til kommentar
mck Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Nå låner jeg eldre NAD 3240 PE, med skikkelige kabler. Lyden er helt annerledes, nå slipper jeg og sitte og irritere meg over dårlig lyd Noen av dere som vet noe om denne forsterkeren? Vil denne HK 675 eller denne NAD C352 være noe av det samme som naden eller hk? Håper på svar, selvom det er fredag kveld Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) H/K 675 er veldig strømsterk,så den er det beste valget av de 2.Den er nok et hav bedre enn den gamle Naden du har nå.Kjøp Cayin 252B hvis du har råd.Jeg får den for ca 6500 kr.Cayin forsterkeren spiller "ringer" rundt for eksempel denne Naden.Det vet jeg fordi jeg har prøvd begge to. Endret 29. oktober 2004 av Morten K Lenke til kommentar
mck Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Hvis jeg kjøper HK 675, hvilke høytaler kabler bør jeg velge da? B&O høytalerne har sånn klemme, at man trykker deretter dytter inn kablene. 150,- kroner maks for meteren.!! Hoper på svar Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Tara Labs, Kimber og Knukoceptz har mange gode alternativer. Snakk med f. Eks Morten på Norsk Audioteknikk (Som forresten fører Cayin også) eller ring Eltek Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 (endret) Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt nye høyttalere også.Et par B&O har bare design og ikke gode Hi-Fi kvaliteter.H/K har en tøff lyd med mye trykk og sammen med B&O passer det liksom ikke sammen.Hvis du har tenkt å beholde B&O høyttalerne,så spiller det liten rolle hvilke kabler du bruker.En rimelig og tjukk kabel til 10-20 kr metern holder i massevis. Endret 29. oktober 2004 av Morten K Lenke til kommentar
mck Skrevet 2. november 2004 Forfatter Del Skrevet 2. november 2004 Jeje, på torsdag blir det oslotur. Sånn det ligger an nå blir det HK 675 og en passende kabel fra hificenteret. Er det noen som har innvendinger før jeg handler? Annet jeg bør titte på først? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå