Format71 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Er det noen som kan fortelle meg forskjellen på å kjøpe en ekstern hardisk ala Western Digital Dual Option vs et harddiskkabinett ala eMagic ? Tenker ikke på trivielle ting som at den ene har kortleser og den andre må du putte harddisk i selv osv. -Vegar Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Kjøp det som er billigst for deg. Teknisk sett er det det samme. Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 I bruk er det vel ikke store forskjellen. Jeg valgte selv å kjøpe hardisk og kabinett hver for seg. Hovedgrunnen min var at jeg ville ha en seagate HD pga varme og støy. Det var og viktig for meg og ha ett stilig kabinett. Valget mitt falt på denne- Chieftec kabinett Men jeg lurte sterkt på denne- Thermaltake kabinett Men den ble litt for dyr. Jeg betalte ca 1400kr for 200 GB ekstern harddisk, og det kan vel ikke sies å være så gæli. Argumenter for å kjøpe det hver for seg er- Det er litt billigere. Du kan bestemme mer selv. Argumenter for å kjøpe ferdig er. Det er enklere. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Det første alternativet er produsert/godkjent av WD, så der er du garantert å få en kontroller i kabinettet som passer harddisken, samt noe backupprogramvare (kanskje) og muligheter som et-trykk-for-backup og minnekortleser. Kjøper du en egen harddisk og kabinett, får du det sannsynligvis billigere, men ikke de andre funksjonene en "fiksferdig" ekstern harddisk har. Edit: Jeg satt forresten sammen en ekstern harddisk til faren min med det eMagic-kabinettet i første post, og det er et veldig enkelt og god kabinett! Endret 27. oktober 2004 av Playmofetish Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Takker og bukker for tips. Nå vet jeg at det er helt opp til meg og velge, så da blir det en funksjonalitet/pris vurdering. -Vegar Lenke til kommentar
Instict Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Er vel mulighet for å bytte ut disken som står i harddisk kabinett.. Så da kan du jo alltid ha den "største" disken som ekstern elns. Lenke til kommentar
haugster Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Et ytterligere poeng må vel være at man kan bruke flere harddisker mot et HD-kabinett, hvilket gjør det mye billigere dersom du trenger mere plass senere! pH. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Er vel mulighet for å bytte ut disken som står i harddisk kabinett..Så da kan du jo alltid ha den "største" disken som ekstern elns. Det kan man gjøre med ferdigkabinetter også, med mindre den er limt eller poppet sammen. Da må man nesten ødelegge det eksterne kabinettet for å få skiftet ut disken. Så vidt jeg kan se det så er det kun trivielle forskjeller på de to løsningene: Utseende, backup-knapp eller ikke, minnekortleser eller ikke, avknapp eller ikke, vifte eller ikke, fysisk størrelse, typer grensesnitt, lengde på USB-kabel, utforminga av ekstern PSU. Det er også forskjeller i hvilken ATA-kontrollere/adaptere de bruker, men jeg tror ikke det er så stor ytelsemessig forskjell på de. PS. Eksterne 2,5"-kabinetter kan ofte drives på kun strømmen fra USB og trenger dermed ikke ekstern PSU. Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Om det er billigere å kjøpe disk og kabinett er litt tvilsomt, min 160 GB Samsung P80 + kabb kom på 1200 kr. Nå selges en 200 GB La Cie m/ Porchedesign til 1250 kr på netshop. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Om det er billigere å kjøpe disk og kabinett er litt tvilsomt, min 160 GB Samsung P80 + kabb kom på 1200 kr.Nå selges en 200 GB La Cie m/ Porchedesign til 1250 kr på netshop. Godt kjøp det der også! Men forskjellen er jo ikke voldsom. 200GB WD + eksternt USB2.0 (uten firewire slik som LaCie'n også er) kom på 1294kr hos www.MPX.no Altså 44 kr dyrere. Så valget må egentlig gå på desing osv. Personlig så synes jeg faktisk ikke den porce-designen var mer enn middelmålig. F.A. Porche har gjort langt bedre designer enn det der før. Så det blir nok litt smak og behag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå