Gå til innhold

IKT utdanning vs Ingeniør utdanning...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig vil en som går tre - 3 - år på skole lære mer enn en som spiller i 1 år og dasser etter en it-ansvarlig og hvis ikke han/hun gjør det lager de noen flotte dokumenter i word.. Ja, jeg har sett det med mine egne øyne når jeg var i utplassering. Det er vel ikke hele sannheten, men det er mye tull slike folk driver med.. Som oftest noe man klarer å lære seg på egenhånd uten større problemer

Selvfølgelig trenger man begge utdannelsene og jeg vil ikke favorisere noen av dem selvom jeg har valgt data.ing selv... :smile: OBS!OBS! det er sant det om at han ikt-driftsoperatøren jeg møtte når jeg var på utplassering lagde en invitasjon ( i word)...

Lenke til kommentar

office-biten av VK1 IKT er noe av grunnen til at vi satt å surfa i timene.. hele officepakka er jo så enkelt laget.. ingen IKT-person har lyst å lære den greia der, fremfor nettverk, hardware, software og brukerbehandling.. det finnes mange IKT-folk rundt om i offentlige etater som ikke har søkt selv en gang... det sier litt om holdningen til noen av de/oss.. :smile: det finnes ganske mange slappinger på data ing. også, da. slik jeg har oppfattet det er det ikke særlig høye intakskrav der, er det vel? jaja.. denne utdanningsdiskusjonen er litt teit, spør du meg, selv om jeg har vært med ganske aktivt.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Den 2002-05-24 13:08, xeon skrev:

Selvfølgelig vil en som går tre - 3 - år på skole lære mer enn en som spiller i 1 år og dasser etter en it-ansvarlig og hvis ikke han/hun gjør det lager de noen flotte dokumenter i word.. Ja, jeg har sett det med mine egne øyne når jeg var i utplassering. Det er vel ikke hele sannheten, men det er mye tull slike folk driver med.. Som oftest noe man klarer å lære seg på egenhånd uten større problemer

Selvfølgelig trenger man begge utdannelsene og jeg vil ikke favorisere noen av dem selvom jeg har valgt data.ing selv... OBS!OBS! det er sant det om at han ikt-driftsoperatøren jeg møtte når jeg var på utplassering lagde en invitasjon ( i word)...

--------------------------------------------------------------------------------

Da vil jeg bare si at den personen som var lærling der du hadde utplassering hadde kommet til en drittplass, eller at han hadde fått en oppgave som bare gikk ut på å lage noe slikt i word. selv om han kanskje ikke gjorde det, så går det faktisk an å gjøre mye "innviklet" med word. Word er en del av pensum. Bedriften skal være godkjent og "testet" før den tar inn lærlinger, så hvorfor denne lærlingen fikk bare gå å "dass etter en it-ansvarlig", skjønner jeg ikke helt hvorfor...Må kanskje ha vært tidlig i lærlingeperioden, for å bli kjent med bedriften. Vet om en som steg i gradene bare etter et halvt år.Den bedriften har foretninger og kontorer over hele landet, så han får gratis skyss,mat og opphold hvis han må reise rundt for å hjelpe de andre. Nå er han blitt nettverksansvarlig der han har ansvaret for over 100pc'er. Den personen som hadde denne jobben før ham var dataingeniør. Riktig nok ingen "master titler", men det viser nå bare at en ikt (lærling vel å merke) fikk jobben som en dataingeniør hadde før ham.. Ingeniøren steg også i gradene, men da hadde han hatt denne jobben i nesten 4 år!

Det jeg prøver å få frem, er at alle dataingeniører ikke er så mye bedre enn en IKT driftsoperatør. Noe som har kommet godt frem rundt dette temaet..

Kanskje fordi de egentlig er sjalu? vil ut i arbeid selv, lei av skole?:D

En ting til. Hvis du ser på IKT linjen så går det nesten bare datainteresserte der.. Stort sett alle har meget god peiling på data. (ja, vi kan stort sett mer enn lærerne) De går IKT fordi de liker data, vil ut å jobbe, tjene penger. Er arbeidsvillige..

Har noen kammerater som utdanner seg som data.ing, men nivået deres ligger mye lavere enn dem som går på IKT. De vil bli data.ing, bare for tittelen ingeniør,for så å tjene masse penger..Arbeidslysten til de jeg kjenner er ikke så alt for høy.. De er alle lei av skole, men ingeniør tittelen holder dem oppe.For å komme inn på en data.ing linje så trenger du gode karakterer fra allmenfag, her telles ingenting om hva du kan når det gjelder data. Det gjelder veldig mye når en fra VK1 skal ut som lærling!

Ville bare kritisere data.ing litt, for det blir rakket ned for mye på IKT her.

PS: Det som står skrevet gjelder ikke alle, men en del.

[ Denne Melding var redigert av: int20h på 2002-05-24 14:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Det jeg prøver å få frem, er at alle dataingeniører ikke er så mye bedre enn en IKT driftsoperatør.

Bedre på noe, dårligere på annet. Noe som også gjelder motsatt. Dette handler ikke om hva som er best, men hvilken utdanningstype som passer best for respektiv person. Vi får da for Guds skyld håpe at de utfyller hverandre - hvis ikke har norske utdanningspolitikk gjort en stor tabbe :smile:

Quote:

En ting til. Hvis du ser på IKT linjen så går det nesten bare datainteresserte der.. Stort sett alle har meget god peiling på data. (ja, vi kan stort sett mer enn lærerne) De går IKT fordi de liker data, vil ut å jobbe, tjene penger. Er arbeidsvillige..

Selvsagt bør man ha interesse for data når man skal gå IKT. Dette er vel hele vitsen? Det er vel heller ikke positivt at man kan mer enn lærerne, for da er vel hele vitsen med utdanning borte på mange områder? Nivået på lærerne gjenspeiler stort sett også institusjonens og studentenes nivå i gjennomsnitt.

Quote:

Har noen kammerater som utdanner seg som data.ing, men nivået deres ligger mye lavere enn dem som går på IKT. De vil bli data.ing, bare for tittelen ingeniør,for så å tjene masse penger..Arbeidslysten til de jeg kjenner er ikke så alt for høy.. De er alle lei av skole, men ingeniør tittelen holder dem oppe.For å komme inn på en data.ing linje så trenger du gode karakterer fra allmenfag, her telles ingenting om hva du kan når det gjelder data.

Det har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre. Alle kjenner noen som kjenner noen som ikke kan noe i det hele tatt. Slike eksempler kan man trekke frem på begge sider ut i det uendelige.

Begge utdanningene har sine sterke sider. Hvor mye Win2k drifting ligger i pensum på data.ing? Hvor mye kan en IKT læring om systemutvikling? I begge tilfeller, sannsynligvis meget lite.

Quote:

Ville bare kritisere data.ing litt, for det blir rakket ned for mye på IKT her.

Selv mener jeg ikke å rakke ned på IKT i det hele tatt og jeg mener vi trenger begge utdanningene. Men det er vel heller ikke å komme bort i fra at en "lege" henger litt høyere enn en "sykepleier" selv om de begge kan utføre mye av de samme arbeidsoppgavene.

Valget av retning kommer an på hva man trives med, og det er dette man hovedsaklig bør tenke på når man skal velge langsiktig utdanning og jobb.

Quote:

PS: Det som står skrevet gjelder ikke alle, men en del.

"En del" = Ca. halvparten? Da bør du nok gjøre litt mer sjekking og ikke basere konklusjoner på "de du kjenner".

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: int20h på 2002-05-24 14:35 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: int20h på 2002-05-24 14:42 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: int20h på 2002-05-24 14:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-24 13:34, kjerts skrev:

Slik jeg har oppfattet det er det ikke særlig høye intakskrav der, er det vel?

spørs vel helt på hvor du søker. Generelt krav er generell studiekompetanse og 3MX + 2FY.

Skal du bli en god data.ing eller god IKT driftsoperatør må du vel i alle tilfeller virkelig stå på for å bli god i ditt fag :smile:

Lenke til kommentar

Hva er det som egentlig er pensum i IKT-utdanningen? Jeg snakker ikke om hva dere lærer "på siden" eller ute i praksis, men hva som er pensum ifra lærebøkene det første året deres.

Hvis det kun er "datakortet", så er det jo en fryktelig dårlig utdanning. Man har jo ikke dybde og bredde-kunnskap i det hele tatt med noe slikt.

Går dere f.eks. i dybden og bredden når det gjelder f.eks. nettverk (protokoller, servere, klienter, innstallasjon osv), OS, programmering, systemutvikling, databaser etc. i den teoretiske undervisningen?

Lenke til kommentar

Quote:

borre skrev (2002-05-24 15:17):

Hva er det som egentlig er pensum i IKT-utdanningen? Jeg snakker ikke om hva dere lærer "på siden" eller ute i praksis, men hva som er pensum ifra lærebøkene det
første året
deres.

Hvis det kun er "datakortet", så er det jo en fryktelig dårlig utdanning. Man har jo ikke dybde og bredde-kunnskap i det hele tatt med noe slikt.

Går dere f.eks. i dybden og bredden når det gjelder f.eks. nettverk (protokoller, servere, klienter, innstallasjon osv), OS, programmering, systemutvikling, databaser etc. i den teoretiske undervisningen?

I Pensum står det vel noe slikt som at eleven skal kunne drifte ett nettverk i en liten/mellomstor bedrift. Man lærer litt generelt om nettverk i begynnelsen av året, for deretter å lære litt om Windows 2000 server. Man skal kunne Office 2000 ut og inn opp og ned og i mente. Det eneste man går litt i dybden i er office. Man lærer hvordan man skal håndtere verktøy, ikke hvordan verktøyene fungerer.

Kommer vel veldig ann på hvilke lærere man har. Vi har dårlige lærere vil jeg si.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å ta IKT utdannelse etter VGS.... og ifølge planen, som jeg har sett på fra NITH (tidligere DPH for de som ikke vet det) at du lærer ganske mye hvis du blir IT Kandidat... som går over tre hele år... og hele 90VT... samme som ingeniør.. men Ingeniør er mer fordyppet..... men høres ikke det bra ut? Altså det med It-Kandidat?

Lenke til kommentar

Jeg er en ung student som snart er ferdig med grunnkurs. Jeg lurer på følgende:

1. Hva er forkurs?

2. Jeg er veldig interessert i det aller meste som har med data å gjøre og er det noe jeg er interessert i jeg skal lære så går det som oftest inn i skallen og blir sittende der. Jeg går for øyeblikket på grunnkurs Salg og service (ble fortalt att dette var ENESTE grunnkurs man kunne komme inn på IKT fra, har vært ett bortkasta år) og har søkt på IKT til neste år (føler meg ganske sikker på å komme inn). Hørte snakk om at mate var viktig og her har vi bare "ungdomsskole-mate" (har 3t pr. veke). Jeg har lyst på utdanning innen data og lurer på hvilke alternativer jeg har (har snakket med 3 rådgivere, alle har sagt IKT men her er det jo mye snakk om dataingeniør).

3. Hva går egentli dataingeniør ut på? Hvilke jobber får man? (Overlapper kanskje spørsmål 2 litt, men men)

Er ikke noen skikkelig "nerd" når dt gjelder data men har en del kunnskaper, spesielt når det gjelder hardware.

Og må man ha f. eks. Tysk viss man skal på NITH? (Er EKSTREMT lite gla i tysk/fransk/spansk, intreserer meg ikke og er derfor veldig tungt).

MSI K7T266 PRO2-RU :grin:

XP 1700+ @ 2000++ (153 i fsb) m/Swiftech MCX462B :grin:

ATI Radeon 8500 litt klokka.. :grin:

256MB TwinMOS PC2100 CL2 (306MHz DDR) :grin:

WD 100GB 8MB cache :grin:

16x dvd, 16x brenner :grin:

Chieftec Dragon Big Tower :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Nostradamus på 2002-05-25 01:52 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-05-25 01:48, Nostradamus skrev:

Jeg er en ung student som snart er ferdig med grunnkurs. Jeg lurer på følgende:

>> 1. Hva er forkurs?

>> 2. Jeg er veldig interessert i det aller meste som har med data å gjøre og er det noe jeg er interessert i jeg skal lære så går det som oftest inn i skallen og blir sittende der. Jeg går for øyeblikket på grunnkurs Salg og service (ble fortalt att dette var ENESTE grunnkurs man kunne komme inn på IKT fra, har vært ett bortkasta år) og har søkt på IKT til neste år (føler meg ganske sikker på å komme inn). Hørte snakk om at mate var viktig og her har vi bare "ungdomsskole-mate" (har 3t pr. veke). Jeg har lyst på utdanning innen data og lurer på hvilke alternativer jeg har (har snakket med 3 rådgivere, alle har sagt IKT men her er det jo mye snakk om dataingeniør).

3. Hva går egentli dataingeniør ut på? Hvilke jobber får man? (Overlapper kanskje spørsmål 2 litt, men men)

Er ikke noen skikkelig "nerd" når dt gjelder data men har en del kunnskaper, spesielt når det gjelder hardware.

Og må man ha f. eks. Tysk viss man skal på NITH? (Er EKSTREMT lite gla i tysk/fransk/spansk, intreserer meg ikke og er derfor veldig tungt).

1. Et forkurs er et slags oppsamlingsheat der du hiver innpå det du makter av Fysikk og Matte (stort sett) slik at du får såkalt "spesiell" studiekompetanse, som ofte er 3MX of 2FY. Forkurset går som oftest over ett -1- år.

2. Woi, dette kan bli langt. Forresten, disse rådgiverene du snakker med, jeg kan ikke helt skjønne at de ikke har gitt deg denne informasjonen.

Visst det i tillegg var de som påsto at GK S&S var eneste måten å komme innpå IKT så hører de ikke hjemme i det norske skoleverket. Uansett. Jeg antar at du nå har tatt 1MY eller 1MZ som egentlig ikke skiller seg så altfor mye fra 1MX, GK. er et greit år på den måten. Det du nå kan gjøre er at du går IKT. Jeg ville anbefalt deg å gå IKT. Så, når du er ferdig med deg, så kan du, 1. Ta forkurs ing., eller 2. Gå opp som privatist og samle opp alle faga du trenger for å gå på høgskole / universitet...dette er kanskje en litt tung vei, men med litt selvdisiplin så går det greit, dette gjorde moren mi for "noen" år tilbake...heh... Du KAN også gjøre som en jeg kjenner, ta et nytt grunnkurs, denne gangen almenn, og begynd på nytt. Det er aldri for sent å snu...dvs. du har 4 år på deg til å få primær-vitnemål.

3. "Dataingeniør". Klinger bra, gjør det ikke ? :smile:

Jeg er det ikke, men kommer nok til å bli det en gang. Jeg antar at du får et bredt spekter av alternativer med den tittelen, alt i fra å drive med grafikk til å programmere C eller ta arbeid som datakonsulent..whatever. Mulighetene er store.

Nuh, selv om utdanning er viktig, så husk på å ikke fokuser for mye på det... Du lever da bare en gang for pokkern, og selv om vi har _MYE_ tid igjen, så kan det da ikke skade å ta litt sjangser innimellom :smile:

Du trenger ikke B-språk, nei.

---

All that is goodness cries out for this. Even little Boo, although he cannot cry out quite so loudly. -Minsc BG2

[ Denne Melding var redigert av: aoi på 2002-05-25 11:09 ]

Lenke til kommentar

På NITH sine hjemmesider leser jeg under Høgskoleingeniør datateknikk "Ramme for undervisningstid: 08.00-18.00".

Betyr dette at skoledagene er fra kl. 8.00 til kl. 18.00?

Og kommer jeg inn på Diplomstudium med Forkurs?

Noen som har gjennomført Forkurs, Høgskoleingeniør datateknikk eller Diplomstudium og kan fortelle hvordan disse er lagt opp?

Lenke til kommentar

MSI K7T266 PRO2-RU :grin:

XP 1700+ @ 2000++ (153 i fsb) m/Swiftech MCX462B :grin:

ATI Radeon 8500 litt klokka.. :grin:

256MB TwinMOS PC2100 CL2 (306MHz DDR) :grin:

WD 100GB 8MB cache :grin:

16x dvd, 16x brenner :grin:

Chieftec Dragon Big Tower :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Nostradamus på 2002-05-26 13:44 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...