Red Dog Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: Den 2002-05-22 10:20, Squeegie skrev:Du _trenger_ ikke utdanning for å få høyere stilling. Du kan jobbe deg opp og få opplæring på plassen du arbeider. Vet ikke helt hvordan dette fungerer, jeg går fortsatt VK1 Elektronikk og er litt usikker på hva jeg skal gjøre etter VK2 ServiceElektronikk.Mvh.Morten Holjeaka Boqs Du trenger IKKE VK2 for å bli service elektronikker, du kan gå ut som lærling etter dette året ditt, og går i 2,5 år i stedet for 1,5år. (Ny læreplan som gjelder fraogmed sommeren, som da vil bli gjeldende for deg) og kommunen vil prøve å få dere/oss (altså alle som går på VK1 Elektronikk) ut i lære, men skaff en læreplas selv, ellers kan du ende opp med å fikse radio anlegg.... Holder på å søke lærlingeplass no, og skal på jobb intervju to steder... MVH Red Dog _________________ Nothing is Fun before It gets Difficult! [ Denne Melding var redigert av: Red Dog på 2002-05-22 18:37 ] Lenke til kommentar
MacGyver Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Eg skal gå lærling fra høsten av, og da begynner eg med 30% av full lønn det første halvåret/året eller noe sånn. Etter 1 år skal eg ha tent ca 70.000 kr brutto. Så lønna er ikkje så mykje å skryte av, men dette er jo kommunalt. Eg foreslår at du går først lærling, så all.påbygging, så data.ingeniør. Då skaffer du dei først eit fagbrev, og ein god del kompentanse før du går videre på ingeniør. Det skal i alle fall eg gjøre. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Selv har jeg gått følgende skole GK elektro VK1 elektronikk Vk2 service elektroniker (kontor og data utstyr) Førstegangstjeneste (infanterist på SKJOLD) Siste året kunne jeg like godt studert intesivt i 1-2 uker og gått opp til eksamen(fagbrev), makan til bortkasta skole år. Det skal sies at jeg kunne en del data før jeg gikk vk2, men det kunne alle som gikk der. Alle fikk fagbrev ingen strøk. Når du sitter med den utdanningen jeg har er det vanskeligere å få jobb enn hvis du har IKT med fagbrev for da har du praksis å vise til... Til høsten blir det allmen påbygging Er det slik at man må velge hvilke utdanning du vil ta videre allerede på forkurs, om du vil utdanne deg innen data eller...økonomi f.eks. ? Jeg tenkte at jeg skulle bruke året i militæret for å finne ut hva jeg skulle utdanne meg videre som, men jeg ble ikke noe klokere i løpet av det året og lurer nå på om forkurs er felles for alle ing. utdannelser ? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 har vært lærling et år nå. det er veldig lærerikt. til de som har hørt at IKT-linja suger.. greit nok, men det er ikke VK1-kurset som teller, det er læretia. jeg satt bare å surfa i fjor, så det året var litt slapt. de fleste slurva litt, men sitter igjenn med snitt på 5,3.. det vil si at vi kan det vil skulle lære, men man kan ta ansvar for egen lærling, å lese litt om nye ting. noen lærte mer om linux, noen tok litt av "datakortet". Er man dyktig kan man jobbe seg opp i systemet med denne utdanningen. også med lønn. det er greit å få med seg praksi også. det går an å ta kurs på arbeidsplassens regning. jeg ville heller ansatt en ferdig utdannet IKT-person, kanskje med flere år i arbeid etter læretiden, enn en ferdigutdannet data ing. helt uten arbeidserfaring.. dette eksemplet er litt avheing av oppgaver, men der det "IT-ansvarlig" i en bedrift, er dette ganske riktig.. og en ting til.. dårlig lønn? sitter på hybel å spiser grændis, som de andre studentene, men kjører bimmer å svir av penger også.. jeg er lærling :smile: når andre begynner å arbeide, har jeg jobbet i 3-4 år. har jeg studielån?! nix.. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 09:02, kjerts skrev:jeg ville heller ansatt en ferdig utdannet IKT-person, kanskje med flere år i arbeid etter læretiden, enn en ferdigutdannet data ing. helt uten arbeidserfaring.. dette eksemplet er litt avheing av oppgaver, men der det "IT-ansvarlig" i en bedrift, er dette ganske riktig.. Det er stor forskjell på en IKT person og en data ing. Som regel så gjennspeiler dette seg i ansvaret som personen vil få, i større bedrifter så er det som regel de med ansvar som har utdannelsen. De må ha det akademiske grunnlaget for å forsvare det ansvaret de sitter med i den stillingen de har, dette kan være prosjektleder, avd leder, økonomi leder, osv.. Det er mye bedre å ta forkurs enn å ta allm på påbygging. Ikke alle allm. påbygging har den matta som du trenger for å komme inn på høgskole (3mx). På forkurs så er du s¨å godt som sikra å komme inn på høgskolen, så lenge du står vel å merke. Allm påbygging er mer beregna for de som skal på BI, der er det ikke krav til 3mx matte tror jeg. Ta forkurs! :smile: Lenke til kommentar
boza Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Er sterkt uenig i balleklorin sitt utsagn Quote: "Dessuten så får du ganske mye mer informasjon om hvordan ting fungerer gjennom 3 års høgskoleutdanning enn gjennom 1 år teori og 2 års praksis. " Jeg vil heller si at praksis er det som er mest verdt, har gått 1 år på IT Høyskole selv og søkt livet av meg etter jobber innen relatert fag, og jeg skal love deg at erfaring er 3x mere verdt, du har mye større sjangs med 2års erfaring enn 1 år på skole vil jeg si med litt forsiktighet. Jeg er heldig nå og er sivilarbeider i IT-Avdelingen i en storkommune, og jeg har lært mer nå på 4 mndr, enn 1 år på skole, og de referatene jeg har med meg her ifra og videre til envt jobbsøk i samme bransje er GULL verdt. PÅ nesten samtlige jobber jeg søkte på etter skole krevde erfaring ca 25-30 søknader), derfor fikk ikke jeg jobb. Gå på skole i den retningen du vil, ta praksis og studer på fritiden, beste kombinasjonen vil jeg si. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 11:50, boza skrev:Gå på skole i den retningen du vil, ta praksis og studer på fritiden, beste kombinasjonen vil jeg si. Skal du studere data ing på fritiden, må du ha mye fritid:) Uansett så må du ha jobb for første gang, da er det bedre å ha en høgskole utdanning --> se mine tidligere poster.. Lenke til kommentar
DanDruff Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Quote: Den 2002-05-23 17:06, Dj_Offset skrev:Scenario 2: Du planlegger å bytte til en annen plattform av en eller annen grunn (for eksempel til Unix, Linux eller novell...)Hvem velger du? Mest sannsylig så bruker firmaet et konsulent-firma til jobben som har erfaring og ikke minst flere ressurser å bidra med. Når det gjelder selve diskusjonen om utdannelse så er det mange jobber som krever høyere utdanning dvs. (i denne tråden) ingeniør utdannelse. Ellers: Om en ingeniør-utdannelse gjør deg som veldig mye bedre kvalifisert til en jobb rent praktisk kan diskuteres, men så lenge arbeidsgiveren krever det er valget egentlig enkelt. Dessuten er det sjeldent at en nyutdannet går rett inn i en lederjobb. Det viktigste er at man får en jobb man trives og utvikler seg i. Lenke til kommentar
Computron Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hm... Lønnen til en IKT driftsoperatør er vanskelig å forestille seg, da dette er en relativt ny utdannelse. Ganske få som har tatt fagbrevet enda. Men jeg vil tro at alt mellom 250k - 500k er fullt mulig. 500k spør dere nå. Går det an? Javisst går det an. HVIS personen som er lærling utvikler sine dataferdigheter. En god del slump av oss IKT folk, inkl. meg selv, regner med å lære 1000 ganger mere i bedriften enn hva vi har gjort på 1 IKT år. Jeg regner med å få kompetanse i databaser, programmering, UNIX/W2k og avansert serverdrift bare for å nevne noe. Kan vel regne med å få en del kurs og noen sertifiseringer. Samt at man får erfaring i en bedrift, hvor man i tillegg må vise at man er i stand til å lære seg nye ting. På IKT får vi som GIDDER å lære seg noe, noe kompetanse om Win2K server, Linux, Nettverk og maskinvare. Man kan, hvis man vil, skaffe seg annen kompetanse også via kamerater. Det er forøvrig du selv som må stå for læringen, lærerne kan ikke så mye. Det jeg vil frem til her, er at de kunnskapene man får duger bra som basis kunnskaper når man skal i bedrift. I tillegg tar kanskje IKT personen noen kveldskurs og lignende ved siden av jobben. Man viser da at man er i stand til å jobbe full tid, og likevel skaffe seg mere kompetanse. Dette teller meget positivt. Det er blitt VELDIG populært å rakke ned på IKT utdanningen. Noe som kommer av at NOEN ikt elever spiller hele dagen...og så går de rundt og sier: "Vi får spille hele dagen asså, fikk 5/6 på standpunkt til jul -alle bare spiller". Dette er helt klart noe som drar IKT ned i gjørma. det ødelegger også for oss som faktisk vil lære noe. Nå sier ikke jeg at IKT er en like god teoretisk utdannelse som dataingeniør linjen, men vil likevel si at man etterhvert i bedrift utvikler god og solid kompetanse i IT. Jeg tror, i dag, at en person med IKT fagbrev, noen år i bedrift pluss eventuelle kurs stiller like sterkt, om ikke enda sterkere enn en nyutdannet dataingeniør. Dette er dog bare min mening da. Vurderer jo selv å ta 3 år på høyskole etter fagbrevet og et par år i bransjen. Lønnen til en IKT Driftsoperatør kommer til å begrunnes helt og holdent til en persons evne til å lære seg nye ting. Altså at man viser at man har solide kunnskaper på det man skal jobbe med, samt at man ikke er fremmed for å tenke nytt. Noen tjener 250k, andre 300k, 400k og så noen på 500k +++ Enkelt og greit. -Unicron. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Quote: Den 2002-05-24 01:36, Unicron skrev:Lønnen til en IKT Driftsoperatør kommer til å begrunnes helt og holdent til en persons evne til å lære seg nye ting. Altså at man viser at man har solide kunnskaper på det man skal jobbe med, samt at man ikke er fremmed for å tenke nytt. Noen tjener 250k, andre 300k, 400k og så noen på 500k +++ Jeg tror evnen til å lære nye ting, og motivasjon til det bevises med å gå 3 år på ing høskolen. Jeg gidder ikke ramse opp mine tidligere argumenter for dette, men jeg vil tro at vi har en bedre akademisk bakrunn enn de som går på IKT. Derfor er vi bedre rustet til videre utvikling innen bedriften. Med dette menes da at vi har den realfag kompetansen, økonimi og realfag som dere ikke har. I disse nedgangstider tror ingen nærmer seg 500k med mindre enn 5års jobberfaring. Lenke til kommentar
Computron Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Som jeg sa, så er nok data ingeniør faget på høyskolene mer teoretisk/akademisk rettet ja. Noe som absolutt er et pluss. Derfor kan det nok hende at jeg går en slik linje etter et par år i bransjen. ( Må ta forkurs da ). Men at man er i stand til å lære seg nye ting, kan ikke nødvendigvis bevises ved at man har gått/går på en høyskole. Altså, hvis en person fra IKT velger å lære seg diverse innen IT, så er jo det et tegn på vilje til å skaffe seg kunnskap. En dataing.høyskole viser at man har god peil på veldig mye, men beviser ikke at en person er mer villig/bedre til å lære seg noe nytt enn en som ikke har gått på 3års høyskole. Og 500k i lønn er jo ikke ment som en indikator på hva en skal tjene i begynnelsen. Jeg også vet at man først etter noen år får bedre lønn. Det er likevel noen som tjener dette relativt fort. Det er f. eks. folk som kan veldig mye før de begynner på IKT, og som har kontakter. Men selv så regner jeg med en lønn på 230-300k. Da mener jeg lønn ut i fra lærlingperioden, altså 30% av 230k i første halvår osv. Det er dårligere tider i bransjen, det vet vi jo alle, det var nok enklere å skaffe seg god IKT jobb i fjor. Vet om en i fjor som i første halvår fikk 30% av 500k+. En i år har fått jobb med 250kr timen. En annen får 30% av 350k i første halvår. Men selvfølgelig, midt oppi alt dette er det viktigst å finne en jobb man liker. -Unicron. [ Denne Melding var redigert av: Unicron på 2002-05-24 04:18 ] Lenke til kommentar
Viva Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Quote: Den 2002-05-22 10:48, ueland85 skrev:men en sånn vanlig lønn til en IKT operatør er ca 500 000,- dream on... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 lønn, lønn, lønn... **** dere snakker knapt om noe anna... Lønna kommer SINNSYKT mye an på bedriften og ikke minst HVOR bedriften holder til.... Du får seff bedre betalt for en it-jobb i oslo, enn en langt **** i vold utpå landet. Og en ingeniør-utdanning er ikke alt.. Man lærer så sinnsykt mye unyttig der. Gå heller på småkurs. Tror en bedrift heller ansetter en uten høyskole utdanning med erfaring og noen sertifiseringer som står i stil til det de trenger, enn en ingeniør med litt erfaring.. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 _____________ data ing. har bedre grunnlag for å følge utviklingen i bedriften. __________________ hm.. det er jeg ikke sikker på.. lærlingen har begynt helt fra bunnen av, helst i samme bedrift. man lærer seg strukturen og opplegget i bedriften før man er ferdig utdannet. man er klar over at man må jobbe hardt for å komme med på lasset, å må være motivert for å ta litt kurs. mange data ing. tror jeg er "helt ferdig" med å lære, å ganske høy på pæra når han/hun tripper ut fra høyskolen sin med slipset knytt av mor.. de har ikke planer om å lære en dritt til.. (litt satt på spiss..) men det er ofte veldig forskjellige jobber de to utdanningene rettes mot. Lenke til kommentar
int20h Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Quote: mange data ing. tror jeg er "helt ferdig" med å lære, å ganske høy på pæra når han/hun tripper ut fra høyskolen sin med slipset knytt av mor.. de har ikke planer om å lære en dritt til.. (litt satt på spiss..) Mulig det er folk som er høye på pæra i mange utdanninger. Data.ing = evighetsstudent . Hvordan en data.ing er ferdig med å lære når han er utdannet, skjønner jeg ikke hvordan du kan si. En data.ing jobber ofte med kreativ utvikling, og man har derfor valgt helt feil felt dersom man ikke har tenkt å lære mer etter utdanningen. De fleste data.ing jeg kjenner jobber ved siden av studiene. En data.ing skal ha bred data og realfaglig kompetanse. I tillegg skal vedkommende ha spisskompetanse på minst ett felt (noe som ofte blir lagt til grunn i hovedprosjektet). Lenke til kommentar
int20h Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Quote: Og en ingeniør-utdanning er ikke alt.. Man lærer så sinnsykt mye unyttig der. Ved fullført 3.årig utdannelse, evt. videre studier for Master grad vil man nok se dette noe annerledes. Quote: Gå heller på småkurs. Tror en bedrift heller ansetter en uten høyskole utdanning med erfaring og noen sertifiseringer som står i stil til det de trenger, enn en ingeniør med litt erfaring.. Det spørs helt på arbeidsoppgavene. Dersom man skal ha lederstillinger eller kreativ utvikling stiller man nok bedre med enn høyskole utdannelse. I mange tilfeller trenger man en akademisk garanti for at man er god for jobben, og det får man med høyskole/universitets utdannelse. (men arbeidserfaring er selvsagt alltid positivt) Konklusjon: Vi trenger alle typer utdanninger! Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Quote: Den 2002-05-24 11:20, int20h skrev:Det spørs helt på arbeidsoppgavene. Dersom man skal ha lederstillinger eller kreativ utvikling stiller man nok bedre med enn høyskole utdannelse. I mange tilfeller trenger man en akademisk garanti for at man er god for jobben, og det får man med høyskole/universitets utdannelse. (men arbeidserfaring er selvsagt alltid positivt) Det jeg skulle si nå det joh:) Lenke til kommentar
hodesleng Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Jeg er helt enig med Unicron om IKT; de som går inn for å lære, lærer veldig mye. Går det selv nå og håper på lærlingsplass. Lenke til kommentar
int20h Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Quote: En dataing.høyskole viser at man har god peil på veldig mye, men beviser ikke at en person er mer villig/bedre til å lære seg noe nytt enn en som ikke har gått på 3års høyskole. Delvis riktig. Dette kommer også an på hovedprosjektet der du virkelig kan vise hva du er god for. Noen av studentene her velger "standard" oppgaver, mens andre velger kreative oppgaver og utvikler noe "nytt". Gjennomsnittet tilsier nok allikevel at den som går data.ing er mer villig og bedre til å lære seg noe nytt. Det finnes selvsagt gode folk på begge sider. Jeg kjenner IKT-folk som kan mye mer enn en data.ing på enkelte ting (og motsatt). Når det gjelder kreativitet og bred kompetanse har nok den gjennomsnittelige data.ing mer kunnskap enn den gjennomsnittelige IKT Driftsoperatør (og slik bør det også være når man har 3 år med mye hardt pensum). Dersom man allikevel er innstilt på å studere og lære mye, hvorfor ikke likegodt velge data.ing og få en gode papier (med tanke på tittel). Videre danner data.ing en god base for videre studier, eller skifte av retning innen data. Med fare for å bli skutt: Mye av IKT pensum kan man jo lære seg på fritiden ved siden av data.ing og dermed få en komplett utdannelse - både akademisk og praktisk :smile: Det er ikke noe som heter at data.ing er bedre enn IKT, fordi vi trenger begge retningene. Valget av utdannelse kommer selvsagt an på personen og hva vedkommende ønsker å jobbe med (og hvor mye man ønsker å legge i en utdannelse). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå