JoaJoa Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Jeg går for tiden IKT, og har fått meg lærlingeplass, må svare på om jeg vil ha den i løpet av få dager...Søkte på to plasser og fikk den ene...(til dere som tror det er vanskelig å skaffe lærlineplass, nei!) Jeg lurer på om jeg heller ska gå allmenn påbygging for å bli dataingeniør isteden? (må ta noen xtra fag) Hva tror dere folkens? Vet at noe at dette er diskutert i forumet tidligere men..men Hvor mye tjener en dataingeniør sånn ca? i forskjell til en IKT driftsoperatør? Kan en driftsoperatør stige i gradene slik at han tjener mye bedre enn når en ineniør er ferdigutdannet... Kan dere komme med noen tips om hva som lønner seg? har hørt at det er alt for mange som blir dataingeniører for tiden, dårlig med arb.plasser osv... stemmer dette? Lenke til kommentar
eljar Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Tror ikke du skal tenke så mye på lønna.. Det viktige er hvilke arbeidsoppgaver du ønsker å ha. -eljar Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Hvorfor ikke gjøre ferdig IKT-utdannelsen din(2 år lærling) og så ta et forkurs hvis du fortsatt vil bli ingeniør... Da har du også en utdannelse og falle tilbake på hvis ingeniør blir så atraktivt som du trodde... Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 22. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: Den 2002-05-22 09:55, eljar skrev:Tror ikke du skal tenke så mye på lønna..Det viktige er hvilke arbeidsoppgaver duønsker å ha. -eljar Jeg tenker faktisk en del på lønna, men det har egentlig ikke noe å si hva det blir av dem visst du tenker på arbeidsoppgavene.. Tror oppgavene er forholdsvis like, men uansett så er det gøy så lenge det har noe med data å gjøre... Så det er bare lønna som spiller inn nå... Leste en annen plass i forumet at det var en som mente at ei IKT utdanning ikke holder i lengden, bare i starten, pga lærlingelønnen.. Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Du sier at arbeidsoppgavene blir nåenlunde like, det vil jeg faktisk si er ganske feil. Som EDB ingeniør har du mye større muligheter bl.a innen programmering, og det er jo et helt fag i seg selv. Dessuten så får du ganske mye mer informasjon om hvordan ting fungerer gjennom 3 års høgskoleutdanning enn gjennom 1 år teori og 2 års praksis. Du kan sikkert bli en ok driftsmann med IKT driftsfag, men du er jo rimelig låst spør du meg. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 22. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2002 Kanskje tar jeg feil da, men allikevel så drives det med data, og jeg kan gjøre det jeg blir opplært til...Så er det noen som vet hva en driftsoperatør tjener, muligheter for stiging i grader? eller hva en datainegeniører har i begynnerlønn? alle svar mottas med takk, for jeg står ovenfor et stort og viktig valg, så jeg håper flere vil hjelpe... Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Det aller beste form for læring er stort sett i yrkespraksis. Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Du _trenger_ ikke utdanning for å få høyere stilling. Du kan jobbe deg opp og få opplæring på plassen du arbeider. Vet ikke helt hvordan dette fungerer, jeg går fortsatt VK1 Elektronikk og er litt usikker på hva jeg skal gjøre etter VK2 ServiceElektronikk. Mvh. Morten Holje aka Boqs Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Mange tror at dette er en spøk men en sånn vanlig lønn til en IKT operatør er ca 500 000,- Lenke til kommentar
int20h Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Vet ikke hvordan det er å være IKT-driftsoperatør, men dersom du vil fokusere på utdannelse og muligheter for videre studier, så ville jeg nok valgt data.ing. Har selv gått dette, går nå siv.ing og kommer sannsynligvis til å ta Master-titler. Kanskje også Dr.Ing senere ? :smile: Dersom du _kun_ har interesse av penger, så er det kanskje like greit å gå IKT og satse litt på "egen utdanning" også. En ingeniørutdannelse tror jeg uansett vil lønne seg mer på lang sikt enn IKT. (selvsagt, dersom du har motivasjonen til å studere) En ingeniør får bredt teoretisk grunnlag og selve utdannelsen har nok større kreativt fokus. Dersom du attpåtil er flink til å "lære deg selv", så kan du sannsynligvis gjøre det meste en IKT driftsoperatør kan :smile: Jeg tror ikke du blir dataekspert av _kun_ å lese pensum på data.ing, men jeg tror du vil få en meget bra, tung utdannnelse dersom du gjør litt "praksis" ved siden av. Dvs. lær deg linux, win2k, nettverk og alt det du måtte ønske. Mye av det du lærer på data.ing ser du faktisk ikke nytten av før 3. året, men for min del var det absolutt verdt det :smile: Dette er ihvertfall mitt synspunkt ... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: Den 2002-05-22 10:48, ueland85 skrev:Mange tror at dette er en spøk men en sånn vanlig lønn til en IKT operatør er ca 500 000,- Sannsynlig... ehhh Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Prioriter det DU har lyst til å jobbe med - i den store sammenhengen spiller ikke lønnen så veldig stor rolle. Det er bedre å trives i en jobb med 350' i året enn å være i en superstressende jobb du misliker med 425' i året. Jeg er så heldig at jeg i snitt jobber 4-5 timer daglig og tjener rundt 400' i året (eget firma). Det kunne ikke falle meg inn å jobbe 8-9 timer daglig i stedet for dermed å øke årsinntekten til 500'. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 22. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2002 Har jeg fått så mye som 400 000kr så har jeg vært mer enn glad! Får jeg ei årslønn på over 300 000kr, så vil jeg bli IKT driftsoperatør, men er redd for lønnen ligger mellom 230 000 - maks 300 000... Ikke alle er så heldig å ha ei årslønn på 400 000kr vettu Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: JoaJoa skrev (2002-05-22 12:33):Har jeg fått så mye som 400 000kr så har jeg vært mer enn glad! Får jeg ei årslønn på over 300 000kr, så vil jeg bli IKT driftsoperatør, men er redd for lønnen ligger mellom 230 000 - maks 300 000...Ikke alle er så heldig å ha ei årslønn på 400 000kr vettu Tror den ligger på rundt 200 - 250 000,- i kommunen, og ca 300 000 i privat sektor. Hadde en lapp hengende i klasserommet før, men jeg finner den ikke nå. Lenke til kommentar
steinih Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: Den 2002-05-22 10:48, ueland85 skrev:Mange tror at dette er en spøk men en sånn vanlig lønn til en IKT operatør er ca 500 000,- _____________________ Optimist /steinih Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: Den 2002-05-22 12:33, JoaJoa skrev:Har jeg fått så mye som 400 000kr så har jeg vært mer enn glad! Får jeg ei årslønn på over 300 000kr, så vil jeg bli IKT driftsoperatør, men er redd for lønnen ligger mellom 230 000 - maks 300 000...Ikke alle er så heldig å ha ei årslønn på 400 000kr vettu Nå har jeg vært i jobb i over 10 år da, hadde neppe tjent det samme som nyutdannet... Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: Den 2002-05-22 10:48, ueland85 skrev:Mange tror at dette er en spøk men en sånn vanlig lønn til en IKT operatør er ca 500 000,- røyka fluesopp igjen? I kassa på Rimi tjener du 700.000 i året Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Må bare le av 500k i året som IKT operatør.. Å gå på høgskolen handler så mye mer enn om bare data, du har den akademiske grunnlaget som gjør deg til en høgskole ingeniør. Når du har fullført 3 år på høgskolen får du en besyttet tittel, du kan kalle deg høgskoleingeniør. Jeg sitter nå og skriver rapport på min hovedoppgave 3 året på dataingeniør på høgskolen i ålesund. Jeg er veldig glad jeg valgte dette, for nå har jeg en ganske generell utdannelse innen data. Jeg kan stort sett velge hvor jeg vil spesialisere meg innen, eller søke jobb innen. Startlønna som dataingeniører for tida er ganske dårlig, etter det jeg har hørt ligger den mellom 250-300. DErfor tror jeg ikke en driftsoperatør tjener så mye mer enn 250 i starten.. Siden det er nedgangstider innen data, ha rjeg søkt på admin og ledelse til neste år. Med 80vektall får jeg tittelen Cand Mag:) Lenke til kommentar
script Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: Den 2002-05-22 09:45, JoaJoa skrev:Jeg går for tiden IKT, og har fått meg lærlingeplass, må svare på om jeg vil ha den i løpet av få dager...Søkte på to plasser og fikk den ene...(til dere som tror det er vanskelig å skaffe lærlineplass, nei!) Jeg lurer på om jeg heller ska gå allmenn påbygging for å bli dataingeniør isteden? (må ta noen xtra fag) Hva tror dere folkens?Vet at noe at dette er diskutert i forumet tidligere men..menHvor mye tjener en dataingeniør sånn ca? i forskjell til en IKT driftsoperatør? Kan en driftsoperatør stige i gradene slik at han tjener mye bedre enn når en ineniør er ferdigutdannet...Kan dere komme med noen tips om hva som lønner seg?har hørt at det er alt for mange som blir dataingeniører for tiden, dårlig med arb.plasser osv... stemmer dette? Du kan jo fullføre med lærlingeplass i bedrift i to år, for å deretter ta "allmenn påbygging". Da står du der etter totalt 5 år på vgs både med fagbrev og generell studiekompetanse. Det er jo akkurat det samme som de som har gått allmen... Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 22. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2002 Quote: Den 2002-05-22 17:33, script skrev:Du kan jo fullføre med lærlingeplass i bedrift i to år, for å deretter ta "allmenn påbygging". Da står du der etter totalt 5 år på vgs både med fagbrev og generell studiekompetanse. Det er jo akkurat det samme som de som har gått allmen... Akkrurat det samme?? de har jo bare generell studiekompetanse, sitter ikke med noe fagbrev da... Blir så jeg tar allmen påbygging først, deretter lærling... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå