Gå til innhold

Nye Seagate-disker bråker

Anbefalte innlegg

sant, men noen leverer dårlige serier og alle produsentenes disker har litt forskjellige egenskaper

helt riktig

samsung er treig og stille

seagate er litt kjappere og litt mer bråkete

det sier vell egentlig seg selv :p

men så går det jo ann å forebygge litt av dette bråket da ved å feste noen gummipakninger her og der og dermed stoppe forplantnignen av vibrasjoner.

men så har vi andre lyder som vi ikke vår gjort så mye med da, hvis ingen finner påå et vakumpakket vannkjølt/ekstremkjølingssystem til harddisker da som gjør at det skapes 0dB (drømme seg bort)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører ikke Seagate selv, men føler et behov for å forsvare Samsung :)

Har 160GB P80 IDE Samsung, 2x160GB SATA Samsung i RAID0, 160GB Maxtor DiamondMAX9+, 120GB WD1200JB. Forløpig er Samsung diskene merkbart mer stillegående og kjølige i forhold til alt annet.

Angående hastighet og at Samsung "naturligvis" er tregere fordi de er stillegående - jeg har erfart det motsatte. Faktisk er 160GB IDE disken (som er OS disk) raskere enn Maxtor disken. Dette kommer heller dårlig fram i praksis, ettersom det muligens skiller 1s på 650MB under filkopiering ifra RAID0 til Samsung eller Maxtor 160GB disk. Men det er likevel en tankevekker. Man kan kjøre 3stk Samsung disker, og ha en enkel Maxtor overdøve dem alle.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg satt opp chunkstørrelsen ("stripebredden") i RAIDet mitt til 64kB. Dette gjorde sitt med ytelsen, og jeg mener å tror at de ikke hamrer så ille nå.

Det jeg er bekymret for nå er varmen. Har begge i sunbeam hard disk silencer, og de er GLOHEITE! Det kjipe med Seagate-disker er at de ikke har temperaturavleser, og i RAID0 vil heller ikke noen programmer se på dem som to disker, men heller som ett array... Hmm! Har IKKE temperaturmåler av noe slag eksternt. (I hvert fall ikke enda, vurderer den programvarebaserte viftestyringen på microplex med tempmåler etter jul når stipendet kommer ;) ) Altså: er det noen som har noen kommentarer på varmen? :)

Lenke til kommentar

Det jeg er bekymret for nå er varmen. Har begge i sunbeam hard disk silencer, og de er GLOHEITE! Det kjipe med Seagate-disker er at de ikke har temperaturavleser, en? :)

Visst har dem det, alle seagate diskene mine hadde nu mulighet for temp av lesning mener jeg å huske.

Er meger rart visst en ny disk leveres uten temp sensor..

Lenke til kommentar
Kjører RAID 0 for at det skal gå griseraskt, men likevel så er det jo ikke dette som er kjernen i problemet. Det er disse @%&¤# diskene, eller knatringen til disse. Grunnen til at jeg kjøpte disse var jo pga gode erfaringer med IDE-versjonen av disse diskene.

Jeg har samme diskene (tror jeg) og de bråker ikke mye men når du setter dem opp i raid, får du samme bråket fra begge diskene samtidig dette vil jo forsterke støyen, dette er noe jeg har merket selv som kjører 3 stk seagate barracuda 7200.7 120gig i raid 5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...