Gå til innhold

Nye Seagate-disker bråker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde endelig gjort et innhugg i onkel lommebok for å kjøpe meg to nye disker slik at jeg kunne kjører RAID på maskinen min. Valget falt på 2 stk 120 GB Seagate Barracuda 7200.7 SATA festet i Sunbeam Hard disk silencer. Makan til bortkastede penger har jeg ikke sett! Disse diskene knatrer jo som en uzi i en dårlig actionfilm :realmad: Noen andre som har sett noe lignende? Dette går meg virkelig på nervene. Hadde en stille maskin med et par stille, rolige disker før (Seagate 7200.7 120 GB og Samsung P80 120GB). Samsungen ble bom stille etter vibrasjonsdempingen, så jeg ble helt hekta! Jeg sier bare ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er også veldig fornøyd med mangelen på støy fra

min Seagate Barracuda 120 GB, 7200 og 8MB IDE-disk.

Høres rart ut at SATA-disker skal bråke mye mer.

Bringer tankene tilbake til 486-epoken... :eek:

Nå ser jeg kun muligheten for speiling av to like disker

(sikkerhet) som et argument for SATA/RAID.

Da brenner jeg heller noen plater med det jeg ikke vil miste.

Har jo lagt ned mange timers arbeid med vannkjøling for å

fjerne støy... :dremel:

Lenke til kommentar

Jeg har en 36GB Raptor, en WD 120GB IDE og nå en Seagate 200GB. Raptoren suser høyt hele tiden, så jeg vet ikke hvordan det er med idle-støy på de to andre diskene, men Seagate er klart verst av de tre diskene når det gjelder skrive/lese-støy. Det hadde sikkert vært dritirriterende å ha en slik en som OS-disk, men det slipper jeg heldigvis :p

Min WD 120GB er faktisk forbausende stille når det gjelder arbeidsstøy.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg kjøpte nylig en 200 GB Seagate Barracuda 7200.7 (IDE). Den bråker grusomt mye i forhold til de to fine Barracuda IV 80-gigene jeg hadde fra før. Når 7200.7-en jobber høres det litt ut som om noen heller vann forsiktig ned i en skål med potetgull, bak et halvtykt ullteppe. Det skuffet meg, siden Barracuda IV-diskene var så gode og stille. En annen irriterende ting, er at disken plutselig finner ut at den vil knatre litt. Det skjer innimellom, og tar ca 30 sekunder. Det går ut på at den lager skrive-/leselyd, men verken leser eller skriver. Hva i all verden den tror den gjør, skjønner jeg ikke.

For meg virker det som om Seagate har tapt seg i det siste, selv om jeg muligens har ekstremt sensitive øreganger. Neste gang blir det nok en 5400 RPM-disk, hvis ikke en av harddiskprodusentene snart skjerper seg.

Lenke til kommentar

Kan bare kaste meg inn å si meg enig her :

Har to maxtor sata 80GB i raid 0 , de er nærmest lydløse

ved skriving/lesing og mye lesehode forflytninger sammenliknet med

seagate 7200.7 sata.

Den andre interne disken min :en barracuda 7200.7 120GB sata knitrer som et peisbål til sammenlikning .

Ble skuffet . Eneste positive er at den er stille v/idling , man

man skal jo bruke disken og liksom så det betyr ikke mest .

Alt som er sagt om disse og lyd var tydligvis feil ,eller galt sammenliknings grunnlag .

Ikke støtter den AAM management heller slik at man kan justere selv.

Skulle heller gått for ekstra maxtor da maxtorene jeg har er raskere også .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

En kamerat av meg kjøpte 2 seagate barracuda 200GB 7200rpm 8MB chace SATA nå nettopp for et par uker siden. Dette skulle være noe av det mest stille som fantes, skulle nesten til å kjøpe en selv oxo :cry: Men når han prøvde dem var det et knatre-HE***TE uten like og han brukte ordet UZI... he he han tenkte å sende de i retur og få noen ordentlige noen.

Poenget: Han nevnte at seagate nettopp tapte en rettsak eller noe sånt og mistet retten å bruke nettopp det støydempende patentet som de har brukt før... dette gjelder i hvertfall SATA så langt jeg vet!

Si i fra hvis jeg tar feil for jeg er ikke ute etter å 'ta' seagate.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...