skauert Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hei. For noen dager siden kjøpte jeg en DVD brenner på nettet (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303695&cks=PRL). Jeg teknte selvfølgelig ikke på at det var en S-ATA brenner. Da jeg fikk den, var jeg forvirret. Etter noen samtaler med venner, sjekket jeg om hovedkortet hadde noen S-ATA kontrollere. Ingen funnet. Da var det klart at jeg måtte gå til anskaffelse av et kontroller kort. Jeg bestilte en SATA150 TX2plus fra Promise Technology (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116304&cks=PRL). Jeg la merke til 2 dager senere at det var en diskkontroller. Etter litt forhøring, konkluderte jeg at det ikke skulle spille noen rolle om jeg prøvde å koble til optiske S-ATA enheter på en S-ATA diskkontroller. Da jeg fikk kontrolleren, koblet jeg den til i PCI-sloten. Det gikk greit og XP fant maskinvaren. Installerte driverne og slo av maskinen. Etter en del om og men fikk jeg koblet til DVD-brenneren. Da jeg så for meg at alt skulle være i orden, fikk jeg en smell i fleisen. Jeg prøvde å starte maskinen, men den prøvde forgjeves å finne DVD-brenneren. Omsider fikk jeg en melding om at noen maskinvare enheter ikke var konfigurert skikkelig. I tillegg sto det noe tilsvarende: "No BIOS installed". Dette frustrerte meg litt, fordi systemet ville ikke starte opp i det hele tatt. Neste steg i feilsøkingen: plugge ut DVD-brenneren. Dette resulterte i at sjekken etter S-ATA enheter gikk mye fortere. Men jeg fikk derimot fortsatt meldingen om at ingen BIOS var installert. Maskinen startet opp som vanlig. Da er mine spørsmål til dere; Er det kjent at optiske enheter IKKE er støttet av slike kontrollere? Jeg leste gjennom FAQen på produsentens hjemmeside, og den sa at bare U-ATA kontrolleren ikke støttet optiske enheter. Etter ca. 1 time med søking på google, fant jeg heller ingen informasjon om S-ATA kontrollerne. Og hvis det skulle være en mulighet for at det SKULLE funke å koble til en slik enhet, hvordan skal det gjøres? Jeg har prøvd å flashe BIOSen med BIOS-oppdateringen på produsentens support-side. Da fikk jeg bare meldingen: "Cannot delete BIOS". Er dette også et kjent problem? På forhånd, mange takk! Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 S-ATA DVD-brenner skal virke med S-ATA på hovedkort som har S-ATA på brikkesettet (nyere hovedkort). Promise og highpoint kontrollere virker per i dag ikke med optiske enheter. Silicon image virker offisielt sett heller ikke - men jeg har fått S-ATA PCI kontrollere fra silicon image til å virke med optiske enheter - anbefaler å prøve dette vhis du ikke vil bytte den i en vanlig IDE brenner. Lenke til kommentar
skauert Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 S-ATA DVD-brenner skal virke med S-ATA på hovedkort som har S-ATA på brikkesettet (nyere hovedkort). Promise og highpoint kontrollere virker per i dag ikke med optiske enheter. Silicon image virker offisielt sett heller ikke - men jeg har fått S-ATA PCI kontrollere fra silicon image til å virke med optiske enheter - anbefaler å prøve dette vhis du ikke vil bytte den i en vanlig IDE brenner. Da har jeg 2 alternativer; 1. Sende tilbake kortet og bytte den med et Silicon Image kort (Denne?) 2. Sende tilbake DVD-brenneren og bytte den med en IDE brenner. (Denne?) Begge forutser selvfølgelig at Komplett.no aksepterer bytting slik som dette. Forslag? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 S-ATA DVD-brenner skal virke med S-ATA på hovedkort som har S-ATA på brikkesettet (nyere hovedkort). Promise og highpoint kontrollere virker per i dag ikke med optiske enheter. Silicon image virker offisielt sett heller ikke - men jeg har fått S-ATA PCI kontrollere fra silicon image til å virke med optiske enheter - anbefaler å prøve dette vhis du ikke vil bytte den i en vanlig IDE brenner. Da har jeg 2 alternativer; 1. Sende tilbake kortet og bytte den med et Silicon Image kort (Denne?) 2. Sende tilbake DVD-brenneren og bytte den med en IDE brenner. (Denne?) Begge forutser selvfølgelig at Komplett.no aksepterer bytting slik som dette. Forslag? Ville nok byttet brenneren hvis mulig da du ikke er garantert at det vil virke selv med silicon image kortet (selv om jeg fikk det til). Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 (endret) Da er mine spørsmål til dere; Er det kjent at optiske enheter IKKE er støttet av slike kontrollere? Jeg leste gjennom FAQen på produsentens hjemmeside, og den sa at bare U-ATA kontrolleren ikke støttet optiske enheter. Etter ca. 1 time med søking på google, fant jeg heller ingen informasjon om S-ATA kontrollerne. Og hvis det skulle være en mulighet for at det SKULLE funke å koble til en slik enhet, hvordan skal det gjøres? Det er desverre kjent, ja. De eneste SATA-kontrollerne som støtter disse brennerne er såvidt jeg vet Intels integrerte kontrollere i 865/875-brikkesettene. (Og helt sikkert også 915-brikkesettet..) Problemet er at ATAPI ikke er inkludert i SATA-grensesnittet. Det jobbes så vidt jeg vet med å få implementert dette i neste versjon av SATA. Var jeg i ditt sted hadde jeg benyttet meg av angrefristen, og kjøpt en brenner som var Paralell ATA. (Du får evt. spytte i en "rounded" ATA-kabel hvis du vil ha tynn kabling...) Lykke til! EDIT: Typo. Endret 27. oktober 2004 av hilram Lenke til kommentar
skauert Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2004 Mange takk for forslagene. Jeg har brukt angrefristen på begge produktene og skal se gjennom utvalget av IDE brennere som jeg kunne tenkt meg. Lenke til kommentar
2peewee Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Da vill jeg satsa på den nyaste BenQ DW1620. les mer om den her http://www.cdfreaks.com/article/159 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå