Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defekt dynamo eller/batteri?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er idiot på bil derfor spør jeg dere som kan det:

jeg har en Toyota Corolla '87.

Jeg satte den fra meg kl 2300 i går og i dag kl 0700 var batteriet helt flatt(den dro en runde når jeg startet). Jeg er ikke sikker på om "noe" har stått på i natt,

batterilampen har blinket litt sånn her og der i det siste så jeg lurer på om det er noe galt.

Jeg lurer på om det er dynamoen eller batteriet som er gåent.

Tips tas i mot med takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Ut fra det du sier høres det mest ut som en dynamofeil.

Hvis ladelampen har glødet svakt innimellom er det typisk for slitte børster i dynamo, har den lyst opp skikkelig helt tilfeldig mens du kjører kan det hende det er snakk om dårlig kontakt et sted.

Vil anbefale å først ta av og rense batteri kabler, sjekke at det ikke er løse ledninger noe sted på batteri/dynamo.

Har du mulighet, skjekk også ladespenning med et voltmeter (ca 13,8 V)

Er ladespenning ok, og ingen løse ledninger, er det sannsynelig at batteriet er defekt.

Lenke til kommentar

egentlig ikke... prøv med ett annet mulitmeter..

På min bil målte jeg 15,5 oppi 16 v, tok ett annet mulitmeter, og der lå ladespenningen på 14,5, som faktisk er anbefalt (14,2 - 14,4 v) er iallefall jeg har hørt.

Detter man under 14 V lading på en dynamo, så tyder det på at børstene begynner å bli slitt.

Det du sier at lampen blinker av og til, blir det forskjell når du ruser motoren? forsvinner lampen da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...